انتخاب رشته علوم انسانی چه آینده‌ای دارد؟

عصر امروز _سه‌شنبه بیستم اردیبهشت‌ماه_ جمعی از فعالان و کارآفرینان علوم انسانی اصفهان در رویداد آشنایی با علوم انسانی با بیان تجربیات خود خطاب به دانش‌آموزان پایه نهم که در آستانه انتخاب رشته تحصیلی قرار دارند، از مزایا و آینده شغلی رشته علوم انسانی سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد منصوری عصر امروز_ سه‌شنبه، بیستم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱_ در رویداد آشنایی با رشته علوم انسانی که به همت مجتمع آموزشی مدارس غیر دولتی دانشگاه اصفهان برگزار شد اظهار کرد: دانش‌آموزانی که تجربیات شاعرانه داشته، روابط پیچیده انسانی را رازآلود و معمایی می‌بینند و سودای تغییر جهان دارند به سمت رشته علوم انسانی حرکت می‌کنند، در این بین رشته حقوق برآیند نظم موجود است و حقوق‌دانان نقشی در تغییر جهان ندارند.

وی افزود: هدف از تحصیل دانشگاهی ساختن شغل است، مفید بودن برای یک محصل به این معناست که بتواند یک شغل قانونی در کشور پیدا کند و در آن استعداد و توانایی‌های خود را داشته باشد، شغلی که علاقه کافی برای انجام طولانی مدت آن را داشته باشد.

این کارآفرین گفت: رشته حقوق مجموعه‌ای از تمام رشته‌ها است که هیچ علاقه‌ای در آن گم نمی‌شود، حقوق نتیجه انسانیت و علوم اجتماعی است. تمام رشته‌های انسانی و علوم اجتماعی بستر تمدنی دارند، بنابراین اگر فردی قصد تحصیل در این رشته‌ها را دارد باید بداند این رشته‌ها اقلیم‌مند است و محصلان این رشته باید دغدغه ایران را داشته باشند و برای زندگی در آن برنامه ریزی کنند.

برای شاغل شدن در هر رشته باید در آن متمایز باشید

وی اضافه کرد: مسئله اشتغال این نیست که در چه رشته‌ای تحصیل می‌کنید بلکه تمایزیافتگی در آن رشته است. توسعه یافتگی جهان، مهارت‌های پیرامونی و جنبی و خوب فهمیدن آن رشته برای یافتن راه‌حل‌هایی برای جهان به واسطه تحصیل در آن رشته عواملی است که شغل آینده افراد را تعیین و تأمین می‌کند.

منصوری ادامه داد: هیچ تضمینی برای آینده شغلی رشته علوم انسانی وجود ندارد، اگر افراد این رشته را به درستی انتخاب کنند، از انتخاب آن پشیمان نخواهند شد.

امروزه رسانه‌ها افکار عمومی را مدیریت می‌کنند

همچنین مجید شریفی‌فر، کارشناس جامعه‌شناسی در این رویداد اظهار کرد: نظر مردم نسبت به رسانه‌ها متفاوت است و عده زیادی معتقد هستند با وجود شبکه‌های اجتماعی نیازی به تلویزیون نیست، اما همین افراد حاضر به حذف تلویزیون از زندگی خود نیستند، زیرا برخی از برنامه‌های آن در دیگر شبکه‌ها وجود ندارند.

وی افزود: برخی از افراد معتقد هستند شبکه‌های اجتماعی آسیب‌های زیادی را به دنبال داشته است، به طوری که افراد دارای دو زندگی در فضای واقعی و مجازی هستند.

این کارشناس جامعه‌شناسی گفت: سواد رسانه‌ای علمی است که می‌تواند این آسیب‌ها را مدیریت کند. آینده رسانه‌ها و میزان نفوذ آنها در زندگی افراد باید مشخص شود. در پشت صحنه رسانه‌ها عمدتاً قدرتمندان و صاحب‌نظران حضور دارند. رسانه‌ها شخصیت‌ها را می‌سازند و این افراد نیز در شکل رسانه‌ها تأثیرگذار هستند.

وی افزود: با قدرتمند شدن رسانه‌های مجازی حتی حیات رسانه‌های رسمی نیز به خطر افتاده است. هر آنچه که امروز در اولویت توجه باشد می‌تواند برگ برنده رسانه‌ها باشد. در دنیای امروز رسانه‌ها افکار عمومی را مدیریت می‌کنند، اگر دانش‌آموزان دغدغه دانستن درباره رسانه‌ها را دارند و می‌خواهند با پشت صحنه رسانه‌ها، تکنیک‌های رسانه‌ای، و اصول فهم رسانه و مهارت تولید در رسانه آشنا شوند، باید رسانه بخوانند که برای این کار تحصیل در یکی از سه رشته روابط عمومی، علوم ارتباطات و مدیریت رسانه لازم است.

برای موفقیت در هر رشته باید مهارت‌آموزی کنید

در ادامه بهزاد دانشگر، کارشناس ادبیات، نویسنده و مدیر مؤسسه ادبی روایت‌خانه در خصوص رشته تحصیلی ادبیات و شغل نویسندگی، اظهار کرد: اساس تحولات در غرب و جوامع انسانی از علوم انسانی شروع شده و اندیشمندان غربی جامعه را به سمت پیشرفت پیش می‌بردند. علوم انسانی به دنبال تغییر انسان‌ها و راهی برای بهتر زیستن آنها است.

وی افزود: صرف داشتن استعداد در یک رشته، موفقیت فرد در یک رشته را تضمین نمی‌کند و افراد نیازمند آموختن مهارت‌های آن رشته هستند. برای نویسنده شدن، تحصیل در رشته‌هایی همچون ادبیات کودک، ادبیات دراماتیک، ادبیات نمایشی و ادبیات پایداری را می‌توان تحصیل کرد، اما در واقع نویسندگی در فضاهای موازی با تحصیل در مؤسسات آموزشی و ادبی تدریس می‌شود.

این کارشناس ادبیات گفت: نویسندگی می‌تواند شغل و یا حرفه‌ای در کنار شغل افراد باشد. بسیاری از نویسنده‌های امروز ایران از این مهارت به عنوان حرفه بهره می‌برند، زیرا به ویژه در سال‌های اخیر این رشته درآمدزا نبوده است.

نویسندگی در سال‌های آینده درآمدزا خواهد بود

همچنین، مجید محمد شفیعی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در خصوص ظرفیت‌های پنهان علوم انسانی، اظهار کرد: نباید منتظر باشیم دیگران به افکارمان جهت دهند و بر اساس فشار دیگران انتخاب رشته کنیم. اهمیت علوم انسانی کمتر از تجربی و ریاضی نیست، علوم انسانی نقش قابل توجهی در جامعه دارد. رشته مدیریت نیز یکی از متنوع‌ترین رشته‌های دانشگاهی این رشته است.

وی افزود: در کشور نخبگان به علوم انسانی ورود نمی‌کنند، بنابراین بسیاری از مشکلات کشور لاینحل باقی می‌ماند. در رشته مدیریت دروسی از جمله، اقتصاد، علوم سیاسی، حقوق و حتی آمار و ریاضیات وجود دارد که دانشجویان با تحصیل در آن می‌توانند به سرعت شاغل شوند. بسیاری از شرکت‌ها امروزه به دنبال متخصصان مدیریت هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: امروزه بسیاری از دانشجویان رشته‌های مهندسی در رشته MBA تحصیل می‌کنند تا تخصص خود را با مهارت‌های مدیریتی پیوند بزنند.

تخصص‌گرایی و تمرکز تنها راه نجات افراد است

نفیسه حاجاتی، روزنامه‌نگار نیز با بیان تجربیات خود در انتخاب رشته تحصیلی در خصوص رشته ایران‌شناسی، اظهار کرد: این رشته در بسیاری از کشورهای دنیا تدریس می‌شود و افراد می‌توانند در کشورهایی همچون آلمان در این رشته به تحصیل خود ادامه دهند.

وی افزود: تخصص‌گرایی و تمرکز تنها راه نجات افراد است. بنابراین لازم است با خودشناسی، استعدادهای خود را بشناسیم و در رشته‌ای که آن را متناسب با شخصیت خود می‌دانیم تخصص کسب کنیم. هیچ رشته‌ای بالاتر از دیگری نیست و تنها باید رشته انتخابی افراد با شخصیت آنها تناسب داشته باشد.

کد خبر 574227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.