رابطه میان اختلال بیش‌فعالی و خلاقیت چیست؟

نتیجه تحقیقات مختلف حاکی است که افراد مبتلا به اختلال بیش‌فعالی_کم‌توجهی، بیش از سایران از قدرت‌هایی نظیر خلاقیت بهره‌مند هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه به طور عام، بیش‌فعالی یک اختلال منفی به شمار می‌رود، با این حال کودکان دارای این اختلال از قدرت‌هایی فراتر از سایران برخوردار هستند. یکی از این قدرت‌ها خلاقیت است که می‌تواند به موفقیت‌های زیادی برای فرد دارای بیش‌فعالی منجر شود و حتی مزایایی نیز برای جامعه در پی داشته باشد.

امروزه بسیاری از متخصصان در پی کشف قدرت‌های پنهان در میان افراد مبتلا به اختلال بیش‌فعالی هستند تا آن‌ها را به طور مثبت شکوفا کنند و آینده این کودکان را تحت تأثیر قرار دهند. قدرت استدلال، خلاقیت و تخیل‌پردازی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت افراد دارای اختلال بیش‌فعالی به شمار می‌رود که در صورت شکوفایی می‌تواند به موفقیت‌های چشمگیری برای آن‌ها منجر شود.

جنبه مثبت اختلال توجه

جالب است بدانید که برخلاف تصور عام، کودکان دارای اختلال توجه از کمبود توجه رنج نمی‌برند، بلکه در همه زمان‌ها، به همه چیز با دقت توجه می‌کنند. بسیاری از کودکان دارای بیش‌فعالی، وضعیت خود را به یک سطل زباله پر و بدون درب تشبیه می‌کنند که هر لحظه محتویات آن در حال بیرون ریختن و پخش شدن روی زمین است. این وضعیت از نظر بسیاری از متخصصان، قابلیت حل مسائل را برای آن‌ها در پی دارد و نوعی قدرت تجزیه و تحلیل برای آن‌ها محسوب می‌شود.

نتیجه تحقیقات متعدد حاکی است که افراد مبتلا به بیش‌فعالی و کم‌توجهی، اغلب در انجام امور نیازمند خلاقیت مانند موسیقی، هنر و کامپیوتر بسیار موفق‌تر از سایران عمل می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری از معلمان مدارس ادعا کرده‌اند زمانی که از دانش‌آموزان خود می‌خواهند یک نقاشی بکشند یا با وسایل اطراف خود یک اسباب‌بازی درست کنند، عملکرد کودکان مبتلا به بیش‌فعالی اغلب بهتر از سایر کودکان است.

این کودکان اغلب در مواجهه با چالش‌ها به جای پیروی از یک الگوی ثابت، در پی یافتن راه‌حل‌های جدید هستند. به عنوان مثال، زمانی که از کودکان بیش‌فعال خواسته می‌شود با لگوها یک اسباب‌بازی درست کنند، آن‌ها متفاوت با دوستان خود و به جای ایجاد مدل‌هایی مانند خانه یا قطار، وسیله‌های خلاقی به وجود می‌آورند و برای تشریح آن نیز، استدلال می‌آورند.

کد خبر 574133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.