حضور ۱۶دانشگاه در سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: ثمرات کنگره ملی مهندسی عمران در جهت اقتدار کشور که بخش اعظم آن به مسائل حوزه دانش عمران برمی‌گردد، خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «سیدعلی‌محمد میرمحمدی‌میبدی» صبح امروز _سه‌شنبه بیستم اردیبهشت‌ماه_ در آئین افتتاح سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران که به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: ۱۶ دانشگاه و پژوهشگاه، متخصصان و دانشجویان علاقه‌مند از سراسر کشور در این رویداد علمی حضور فعال دارند.

وی اظهار امیدواری کرد همه شرکت‌کنندگان از ثمره‌های این کنگره بهره ببرند و تصریح کرد: ثمرات این کنگره در جهت اقتدار کشور که بخش اعظم آن به مسائل حوزه دانش عمران برمی‌گردد، خواهد بود.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، خواستار به بار نشستن رشته‌های متنوعی که در ذیل کمیسیون عمران ایجاد شده در قالب گروه‌های دانشکده‌های عمران شد و در این رابطه افزود: ۹ تا ۱۳ گروه معرفی شدند و اگر هر گروه شش عضو هیئت علمی فعال داشته باشد، عدد قابل توجهی می‌تواند به دنیای علم و اقتدار کشور کمک کند.

حضور ۱۶دانشگاه در سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران

وی از تلاش دانشگاه صنعتی برای گسترش و نقش‌آفرینی بیشتر این رشته‌ها در دانشکده عمران، تقدیر کرد و گفت: مسئولان باید تمام همت خود را برای جذب نیروهای جوان، فعال، با نشاط و پردغدغه به کار گیرند و به تیم همکاری اعضای هیئت علمی اضافه کنند.

میرمحمدی‌میبد، مشارکت افراد با ارائه مقاله و حضور فیزیکی و مجازی در این آئین را ستود و گفت: امیدواریم شاهد رشد و شکوفایی دانشگاه صنعتی اصفهان باشیم که سابقه‌ای نه چندان دور و بیش از ۴۰ سال دارد.

چالش‌های فراوان صنعت ساختمان

در ادامه «احمد بناکار» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان نیز با اشاره به نقش مهم رشته مهندسی به ویژه عمران در توسعه کشور، گفت: مسئولیت بسیار خطیری به عهده ما گذاشته شده است.

وی صنعت ساختمان را پس از نفت به عنوان یکی از صنایع کلیدی در رشد اقتصادی دانست که افزایش تولید ناخالص اقتصادی و ایجاد اشتغال ایفا می‌کند؛ همچنین حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد فرصت‌های شغلی در کشور به‌طورمستقیم یا غیرمستقیم تأثیرپذیر از حوزه ساخت‌وساز است.

وی انباشت سهم سرمایه و بالاترین سهم اشتغال در بخش صنعت را مربوط به ساختمان دانست و تاکید کرد: در کشور ما صنعت ساختمان با چالش‌ها و فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو است که می‌تواند زمینه‌ساز رشد و توسعه این صنعت شود. همایش‌ها و کنگره‌های این‌چنینی که بزرگ‌ترین رویداد علمی سالانه مهندسی عمران در کشور است، فرصت مناسبی برای تبادل‌نظر اساتید و بررسی چالش‌های صنعت ساختمان و راهکارهای برون‌رفت است تا بتوان مسیر رشد آن را در کشور هموار ساخت.

حضور ۱۶دانشگاه در سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران

وی با اشاره به برخی از این چالش‌ها، گفت: با برنامه‌ریزی مدون می‌توان تمام مسائل را مورد توجه قرار داد و برای آن چاره اندیشی کرد؛ نخستین چالش ساختمان، «عمر مفید» است. درحال‌حاضر عمر مفید ساختمان در کشور ما ۲۵ تا ۳۰ سال است که در شرایط خوش‌بینانه، هر متر مربع آن شش میلیون تومان تمام شود. براساس آمار و درصورتی‌که فرض کنیم تورم در ایران صفر است، چیزی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال هزینه استهلاک ساختمان‌هایی است که در سال ۱۴۰۰ برای آن‌ها پروانه صادر شده است.

واگذاری دولتی‌ترین سرمایه به بخش خصوصی

بناکار، دومین چالش را بالا بردن عمر مفید و تأمین سرمایه دانست و تصریح کرد: سرمایه در کشور ما تحت اختیار بخش خصوصی است، اما در بسیاری از کشورها، دولتی‌ترین بخش مسکن است.

وی مشکل دیگر این صنعت را مدیریت نشدن درست زنجیره تولید مسکن بیان کرد و ادامه داد: نبود کار جمعی باعث بی‌توجهی به حرفه‌ای بودن سازندگان و کیفیت مصالح ساختمانی شده است.

هدررفت سرمایه‌های ملی به بدترین شکل

وی مهم‌ترین بخش نگهداری ساختمان را مربوط به دوران بعد از بهره‌برداری بیان کرد و گفت: در این بخش، رعایت مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان وظیفه‌ای برای مهندسان در نظر گرفته است که بدون اجرای آن، عمر مفید ساختمان کاهش می‌یابد و این سرمایه ملی از جمله انرژی را از دست می‌دهیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، چالش دیگر صنعت ساخت‌وساز را مشکلات زیست‌محیطی اعلام کرد و افزود: در این بخش با بدترین شکل، مصالح را مصرف می‌کنیم و سرمایه ملی را هدر می‌دهیم؛ مراجع ذی‌صلاح باید چاره اندیشی کنند که چگونه می‌توان نحوه استفاده را تغییر داد تا حداقل آسیب به محیط‌زیست و منابع وارد شود.

در ادامه کیاچهر بهفرنیا، دبیر سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران با اشاره به سابقه بیش از نیم قرنی این کنگره گفت: دوازده کنگره بین المللی و ملی در این راستا برگزارشده که در سال ۸۲ میزبان ششمین همچنین در سال۹۱ نهمین کنگره در اصفهان بودیم.

وی سال گذشته را زمان موافقت با برگزاری این کنگره و آغاز مقدمات اجرای آن دانست و افزود: پس از اعلام فراخوان حدود ششصد مقاله دریافت شد که برای حفظ کیفیت آنها از همراهی ۵۰ عضو هیات علمی برای داوری مقالات استفاده کردیم.

دبیر سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران از انتخاب ۴۵۰ مقاله برای ارائه در کنگره خبر داد و تصریح کرد: این مقالات از ۲۰ تا ۲۲ اردیبهشت در جلسات تخصصی ارائه می‌شود و امیدواریم کنگره ای در شأن نام دانشگاه برگزار کنیم.

حضور ۱۶دانشگاه در سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران

بهفرنیا یکی از ویژگی‌های کنگره را برگزاری شش کارگاه تخصصی در طول زمان برگزاری اعلام کرد و گفت: یکی از آنها تحلیل و طراحی سازه های فضا کار است که دیروز با استقبال خوبی رو برو شد و تا فردا پنج کارگاه دیگر در زمینه‌های حمل و نقل پایدار شهری، مدیریت مصرف آب، طراحی سازه های بتنی و همچنین کارگاه مدیریت و بازیافت فاضلاب برگزار خواهد شد.

وی از دیگر محورهای کنگره را برگزاری سه نشست تخصصی بیان کرد و ادامه داد: یکی از این نشست‌ها درباره چالش بزرگ آبی است که چهار استان درگیر را گردهم می‌آورد؛ یکی از نشست ها با حضور اساتید دانشگاهی در این حوزه برگزار می‌شود.

کد خبر 574115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.