حذف ارز ترجیحی جراحی اقتصادی است که با کمک مردم موفق خواهد شد

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: حذف ارز ترجیحی، یک جراحی اقتصادی است که دولت، چاره‌ای جز انجام آن نداشت و فقط با همراهی مردم موفق خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «احسان شهیر» در گفت‌وگو با صداوسیما اظهار کرد: سال‌های گذشته، تدبیری در دولت برای کمک به اقشار ضعیف شکل گرفت تا تفاوت قیمت ارز در اواخر سال ۹۶ منجر به فشار به مردم نشود؛ بر این اساس یارانه‌ای برای ۲۵ قلم کالای اساسی تعریف شد.

وی با اشاره به زنجیره تأمین کالاها در کشور، افزود: ۲۵ قلم کالا ازجمله گوشت قرمز و سفید، روغن، برنج و کره تحت پوشش ارز دولتی قرار گرفت تا مصرف کننده نهایی حمایت شود. این طرح به نتیجه مطلوب نرسید؛ بنابراین دولت ورود کرده و ارز یارانه‌ای برخی از این کالاها را حذف کرد و در نهایت تعداد این کالاها به هشت تا ۱۰ قلم رسید.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: در سیاست‌های دولت و سران سه قوه نیز حذف کامل این ارز مطرح شده بود که اگر در آن زمان اتفاق می‌افتاد، تنش‌های کمتری به وجود می‌آورد. میزان مصرف یارانه هر یک از دهک‌های جامعه در بخش خوراکی و مسکن، متفاوت است. در دهک دهم، میزان مصرف یارانه تا چهار برابر اقشار کوچک و دهک‌های اولیه است؛ به همین دلیل نخبگان اقتصادی به این نتیجه رسیدند که ارز ترجیحی باید حذف شود و در بودجه ۱۴۰۰ نیز فقط به اندازه سه ماه یارانه ارز ترجیحی به وارد کنندگان تخصیص یافت.

شهیر اضافه کرد: دولتِ قبل این کار را انجام نداد؛ در دولت سیزدهم، زیرساخت اولیه این طرح تأمین شد و از دی‌ماه دولت تصمیم به انجام این کار گرفت. لازم بود هماهنگی‌های اولیه صورت گیرد و افکار عمومی برای انجام این کار آماده شود. دو فوریت این طرح در سال گذشته تأیید نشد و در نهایت، براساس زیرساخت‌هایی که آماده شد، در سال ۱۴۰۱ این طرح اجرایی شد.

وی ادامه داد: این یارانه که پیش از این به واردکننده پرداخت می‌شد، اکنون به مصرف‌کننده پرداخت می‌شود. ارز ترجیحی در واردات برخی از کالاها منجربه ضرر تولیدکنندگان شده بود؛ زیرا قیمت محصولات وارداتی کمتر از تولیدات داخلی بود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: اجرای این طرح، به‌طورمستقیم بر ارزش پولی و تورم کشور تأثیرگذار است. یارانه باید به دهک‌های پایین جامعه پرداخت شود؛ بنابراین کسری بودجه دولت از این طریق تأمین نمی‌شود و در صورت ادامه روند قبلی نیز منابع نا بجایی برای ارز ترجیحی باید در نظر گرفت می‌شد.

شهیر اضافه کرد: افزایش هزینه‌ها ناشی از جنگ و شرایط منطقه، موجب می‌شد شکاف طبقاتی و تورم افزایش یابد که فشار بیشتری بر قشرهای کم‌درآمد جامعه خواهد داشت. پس از این جراحی اقتصادی، تورم کنترل خواهد شد. بیشتر اقتصاددانان اصل موضوع حذف ارز ترجیحی را تأیید می‌کنند؛ اما درخصوص زمان آن اختلاف‌نظرهایی وجود دارد.

وی ادامه داد: اکنون پرسش‌های بسیاری برای مردم به وجود آمده که در فرآیندهای آینده، اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین براساس اعلام دولت، تغییر دهک‌های اقتصادی نیز امکان‌پذیر است. فعلاً پول به حساب افراد برای افراد واریز شده اما امکان برداشت از آن وجود ندارد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: برخی از کالاها با یارانه تولید و صادرات می‌شود، اما سود حاصل از آن به همه مردم بازنمی‌گردد. با تک‌نرخی شدن ارز امکان رقابت برای این کالاها در کشور فراهم می‌شود.

شهیر در خصوص قیمت ماکارونی اظهار کرد: اکنون فقط برخی از افراد صادرات ماکارونی انجام می‌دهند؛ بنابراین کاسبان امین در این عرصه فعال نیستند. حذف ارز ترجیحی آرد که در تولید ماکارونی مؤثر است، می‌تواند به ساماندهی صادرات آن نیز کمک کند و این تصمیم سخت، تنهابا همراهی مردم موفق خواهد شد.

کد خبر 574107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.