طبیعی شدن قیمت‌ها به نفع تولید و رقابت است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: یکی از دلایل هدفمندی یارانه‌ها توسط دولت افزایش چندبرابری کالاهای اساسی از جمله غلات در سطح جهان است و دولت تصمیم دارد از این طریق جلوی قاچاق کالاهای اساسی به کشورهای همسایه را بگیرد.

محمدکاظم انبارلویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص حذف ارز ترجیحی اظهار کرد: در حال حاضر بازار در تلاطم افزایش قیمت‌ها است و تردیدی نیست، اگر بخواهیم به صورت علمی و از دیدگاه گفتمان دولت درباره آن بحث کنیم، اتفاقی که در بازار خواهد افتاد این است که یارانه‌ها از مبدا به مقصد پرداخت خواهد شد و دولت اکنون دست‌اندرکار این برنامه است.

وی با بیان اینکه سالانه میلیاردها تومان یارانه به کالاهای اساسی اختصاص پیدا می‌کند، ادامه داد: این مبلغ به واردکنندگان و افرادی که دست‌اندرکار واردات کالا هستند داده می‌شود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت قصد دارد یارانه‌ها را از مبدا به مقصد پرداخت کند، آن دسته از افرادی که مشمول یارانه‌ها می‌شوند یارانه هر کالا را به صورت مستقیم به فروشنده پرداخت می‌کنند که این پرداخت یا به صورت نقدی یا کالابرگ خواهد بود.

وی اضافه کرد: با این اقدامات طبیعی است که بازار با التهاب مواجه خواهد شد، اما این التهاب موقتی است و دولت به زودی بر این اوضاع مسلط خواهد شد. در این راستا مجلس نیز با دولت همکاری خواهد کرد تا در مدت کوتاهی این مشکل برطرف شود.

انبارلویی، یکی از دلایل هدفمندی یارانه‌ها توسط دولت را افزایش چند برابری کالاهای اساسی از جمله غلات در سطح جهان دانست و خاطرنشان کرد: دولت تصمیم دارد با هدفمندسازی یارانه‌ها، جلوی قاچاق کالاهای اساسی به کشورهای همسایه را بگیرد.

وی با اشاره به اقناع افکار عمومی در خصوص افزایش قیمت کالاها، گفت: هنوز دولت اقدامی انجام نداده و این تلاطم در بازار پدیده آمده است. دولت برای انجام اقدامات باید روشنگری کند و افکار عمومی را درباره اصلاحات اقتصادی اقناع کند که تا حدودی معاون اول رئیس‌جمهور و مسئولان دستگاه‌ها این کار را انجام دادند.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه همراهی دولت و مردم شرط توفیق این اصلاحات است، یادآور شد: اکنون می‌بینیم که دولت با یک هجوم وسیع از سوی ارتش رسانه‌ای دشمن و همکاران آن‌ها در داخل کشور قرار دارد.

وی افزود: سوپرمارکت‌های آلمان، فرانسه و کشورهای اروپایی در حالی که جنگی صورت نگرفته است وضعیت ملتهبی در بازارها دارند، این در حالی است که ما در محاصره اقتصادی و تحریم هستیم و به مراتب مشکلات بیشتری داریم اما رئیس‌جمهور و تیم همراه اقتصادی ثابت کردند که توانایی مسلط شدن بر بازار را دارند تا ثبات نسبی را در تجارت داخلی و خارجی پدید آورند.

طبیعی شدن قیمت‌ها به نفع تولید و رقابت است

انبارلویی در پاسخ به این سوال که آیا حذف ارز ترجیحی در طولانی‌مدت به نفع اقتصاد ایران خواهد بود، گفت: قیمت‌ها هرچقدر به سمت عادی شدن و طبیعی شدن پیش برود به نفع تولید و رقابت است، حذف ارز ترجیحی شامل حدود ۱۲ قلم کالای اساسی می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر شیرینی‌جات گران شود ربطی به سفره مردم ندارد اما باید گفت کالای اساسی گندم، نان، جو، گوشت و مرغ است. اکنون وضعیت قیمت‌ها در داخل کشور در مقایسه با قیمت‌های کشورهای پیرامونی پنج برابر ارزان‌تر است به همین دلیل این موضوع به نفع قاچاقچیان است؛ چه تجارتی بالاتر از اینکه سود ۵۰۰ درصدی داشته باشد؟

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر کارشناسان دولت دلسوز مردم هستند، تصریح کرد: باید گفت در واقع حذف ارز ترجیحی صحت ندارد و چیزی حذف نشده است؛ آنچه تغییر کرده این است که دولت قبلاً برای کنترل بازار یارانه را به مبدا پرداخت می‌کرد و اکنون قصد دارد به مقصد پرداخت کند که این به معنای حذف نیست.

وی ادامه داد: باز هم مردم از یارانه‌ها برخوردار خواهند بود و آنچه اکنون موجب تأخیر اجرای این طرح شده این است که دولت در اینکه یارانه‌ها را به صورت نقدی پرداخت کند یا کالابرگ ارائه دهد تردید داشت که اکنون با مصوبه مجلس دولت موظف به ارائه کالابرگ است و مردم با اصل کالابرگ می‌توانند کالاهای اساسی را به اندازه کافی و با قیمت شهریورماه ۱۴۰۰ تهیه کنند.

کد خبر 574063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.