ساز و کار جدید پرداخت یارانه‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، بیستم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود؛ بنابراین خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «همه به دولت برای انجام کارهای اقتصادی مهم کمک کنند» نوشت: رهبر انقلاب هدف از دیدار با کارگران را قدرشناسی و تشکر از آنان و تأکید بر ارزش نفسِ کار برشمردند و با اشاره به نگاه اسلام به «کارگر» و موضوع «کار» گفتند: برخلاف نگاه استثماریِ نظام سرمایه‌داری و نگاه شعاریِ نظامِ فروپاشیده کمونیستی، نگاه اسلام به کارگر، قدرشناسانه و ارزش‌مدارانه است و بر همین اساس است که پیامبر اسلام (ص) بر دستان کارگر بوسه می‌زنند. ایشان با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در جامعه درباره «ارزش کار»، مسئولان مربوط را به اهمیت دادن به موضوع بسیار حیاتی مهارت‌افزایی در کارگران توصیه کردند.

رهبر انقلاب با اشاره به انگیزه‌های ملی و درخشان کارگران در عرصه‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی، گفتند: نمونه بارز عرصه نظامی، تقدیم ۱۴ هزار شهید کارگر در دوران دفاع مقدس است و اگر بار دیگر نیز مسئله نظامی پیش بیاید، جامعه کارگری قطعاً جزو صفوف مقدم خواهد بود.

ایشان در خصوص انگیزه‌های ملی کارگران در عرصه اقتصادی افزودند: یکی از سیاست‌های اصلی استکبار از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از کار انداختن تولید کشور بود که در سال‌های اخیر و تشدید تحریم‌ها، این هدف کاملاً روشن شده است اما کارگران با ایستادگی خود مانع از تحقق این هدف شدند و در این عرصه ستون اصلی خیمه تولید بودند.

ساز و کار جدید پرداخت یارانه‌

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یارانه مستقیم ۴۰۰ و ۳۰۰ هزارتومانی هر ایرانی‌» نوشت: رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به تشریح جزئیات طرحی که قرار است در آن ارز ترجیحی به تدریج حذف و به جای آن یارانه مستقیم به مردم داده شود، پرداخت.

رئیس‌جمهور در ابتدا یادآور شد: «از ابتدای دولت ما هشت میلیارد دلار برای اختصاص به‌عنوان ارز ترجیحی در نظر گرفته شده بود. ما در ابتدا به مجلس لایحه‌ای در همین‌باره دادیم که فوریت آن رأی نیاورد. فکر کردیم چه‌کنیم که هم اجماع بین قوا داشته باشیم، و هم اقناع مردم و هم ایجاد زیرساخت‌های لازم را همراه هم داشته باشیم. برخی به ما می‌گویند چرا در سال اول؟! و چرا تعجیل می‌کنید؟ ولی ما شتابزده عمل نمی‌کنیم و بحث کاملاً کارشناسی و با پیش‌زمینه رسانه‌ای و کارشناسی است. البته همان‌طور که می‌گویند کار سختی است، ولی شأن ما خدمتگزاری است و از تصمیم سخت فرار نمی‌کنیم و به ساحت‌های مختلف موضوع توجه می‌کنیم. الحمدلله دستگاه‌های مختلف معتقدند که باید این اصلاح انجام شود، هرچند در ابعاد و شکل اجرای آن اختلاف است.»

رئیسی گفت: «کسی که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دریافت می‌کرد، حالا باید ارز آزاد تهیه کند که همه این‌ها و چگونگی‌اش در قانون پیش‌بینی شده است. ما مردم را در جریان می‌گذاریم و اعلام می‌کنیم که اقدام ما قرار است حالت واکنش و انفعال نداشته باشد و قرار است فعالانه و با اراده خود کار را پیش ببریم.»

ساز و کار جدید پرداخت یارانه‌

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سازوکار جدید پرداخت یارانه‌» نوشت: رئیس‌جمهور در پنجمین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم، یکی از دغدغه‌های جدی پیش روی دولت سیزدهم را موضوع تخصیص ناعادلانه یارانه کالاهای اساسی از طریق توزیع ارز ترجیحی معرفی کرد و گفت: از همان نخستین روزهای آغاز فعالیت دولت، تقریباً همه اقتصاددانان و صاحب‌نظران به ما هشدار می‌دادند که باید برای این موضوع به عنوان یکی از مشکلات جدی کشور چاره‌اندیشی کنیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سید ابراهیم رئیسی در این گفت‌وگو افزود: ارز ترجیحی تا به الان به وارد کننده داده می‌شد اما از این به بعد به مصرف کننده داده می‌شود.

بنا نیست ارز ترجیحی حذف شود بلکه قرار است توزیع آن مردمی و عادلانه شود. بنا به مصرف سرانه افراد، برای سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان برای هر نفر و دهک‌های چهار به بعد هم ۳۰۰ هزار تومان دریافت کنند. به هیچ عنوان قیمت نان، دارو و بنزین افزایش پیدا نخواهد کرد. این کمک معیشتی یک تا دو ماه به صورت نقدی خواهد بود تا کالا برگ‌های الکترونیک آماده شود و بعد از آن به صورت کالابرگ الکترونیک خواهد بود. در ارتباط با نان و دارو همه مردم بهره‌مند خواهند شد.

به زودی کمک معیشتی پرداخت خواهد شد و بعد از آزادسازی اتفاق خواهد افتاد. اگر اعتراضی به دهک بندی باشد، مردم در سامانه‌ها اعلام کنند. یارانه نان به یارانه جدید اضافه خواهد شد.

‌ رئیسی تاکید کرد: کمک معیشتی نان یا همان یارانه نان در این مبلغ دیده نشده و بعداً به این اعداد ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان اضافه خواهد شد.

ساز و کار جدید پرداخت یارانه‌

کد خبر 574057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.