قالب‌های هنری در خدمت ترویج فرهنگ دفاع‌ مقدس

استفاده از قالب‌های هنری جذاب برای معرفی دوران درخشان دفاع‌مقدس به نسل کودک و نوجوان یک ضرورت غیرقابل انکار است، آشنایی این نسل با جنگ تحمیلی، کمک بسزایی در حفظ ارزش‌های هشت‌ سال دفاع‌ مقدس در آینده خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «کمیک‌استریپ»، یکی از قالب‌های جذاب هنری است که می‌تواند با بهره‌گیری از نقاشی‌های کودکانه، بسیاری از وقایع جنگ تحمیلی از جمله عملیات‌های دفاع مقدس و نحوه شهادت رزمندگان را بیان و مخاطبان خود را جذب کند. این قالب با طراحی دقیق و منحصربه‌فرد خود ظرفیت خوبی را برای به تصویر کشیدن مجاهدت مردان و زنان این مرز و بوم دارد. «کمیک‌استریپ» یا «داستان مصور» نقاشی یا مجموعه‌ای از نقاشی‌های دنباله‌دار است که ماجرایی را روایت می‌کند.

بیست‌وپنجم آبان‌ماه سال ۱۳۹۸، از نخستین دیوار «کمیک‌استریپ» کشور که محتوای آن به زندگی‌نامه و رشادت‌های شهید عبدالرسول زرین، تک‌تیرانداز برتر جهان اختصاص داشت، رونمایی شد.

این دیوار کمیک که در گلستان شهدای اصفهان و در کنار مزار شهید زرین استقرار یافته، با استقبال خوبی از سوی مخاطبان به ویژه نسل کودک و نوجوان همراه شده است. اقبال عمومی از این طرح ضرورت بهره‌گیری از این قالب هنری را برای آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با حال و هوای دوران دفاع‌مقدس، معرفی قهرمانان و فرماندهان جنگ بیش از گذشته روشن می‌سازد.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگو با امیر طاهری، مدیر انجمن «ادواردو آنیلی» و ایده‌پرداز این طرح است.

چه شد که این ایده به سراغ‌تان آمد؟

بعد از اینکه فیلمی درباره یک تک‌تیرانداز آمریکایی در فضای مجازی پخش شد و مقام‌معظم‌رهبری نیز درباره آن فیلم موضع‌گیری کردند، با این مضمون که این‌ها به جنایات خودشان هم افتخار می‌کنند، شهید زرین در فضای مجازی معرفی شد، شهیدی که چندان شناخته شده نبود، از طرف دیگر دغدغه همیشگی ما این بود که چرا چنین شخصیتی در کشور ما شناخته نشده است.

قبل از اینکه به «کمیک‌استریپ» فکر کنید، ایده‌های دیگری هم داشتید؟

پیش از اجرای این قالب، زندگی‌نامه ۱۲ شهید از چهره‌های شاخص گلستان شهدای اصفهان را به صورت لیمنت‌شده آماده کردیم و آن را در کنار مقبره شهدا گذاشتیم، اما متأسفانه بعضی از مردم این لیمنت‌ها را با خودشان می‌بردند، برای همین عملاً این کار و ایده ناموفق بود، چون ماندگار نبود. از همان زمان بود که به فکر افتادیم، کار جدید و ماندگاری ارائه دهیم؛ به خصوص برای شهید زرین که خیلی وقت بود به فکر بودیم، این شهید را معرفی کنیم؛ شهیدی که مزارش هم به صورتی بود که کمتر کسی می‌توانست به راحتی آن را پیدا کند.

درباره کار و نوع محتوایی که در این دیوار در معرض دید مردم گذاشته شده‌است، کمی توضیح دهید؟

معرفی عملیاتی که شهید زرین در آن به شهادت رسیده‌است، به تصویر کشیدن یکی از حماسه‌های مشهور شهید که همان دوئل تاریخی ایشان است، نقش شهید زرین در لشگر امام حسین (ع) که حتی شهید خرازی هم چندین بار به آن اشاره کرده‌اند، با این مضمون که اگر زرین نبود، خیلی از عملیات‌های ما در جنگ به نتیجه نمی‌رسید، پرداختن به شخصیت قرآنی شهید زرین، نگاهی به رکورد افسانه‌ای شهید زرین، سه هزار شلیک موفق در طول مدتی که در جنگ تحمیلی حضور داشتند، بخش‌هایی است که سعی شده در دیوار «کمیک‌استریپ» شهید زرین به آنها پرداخته شود.

محتوایی که در این کار ارائه دادید، چه طور جمع‌آوری شد؟

محتوای ما کاملاً تولیدی بود که در آن سعی شد، تمام ویژگی‌ها و فعالیت‌ها و اقدامات شهید زرین به اضافه موضوعاتی که مدنظر خانواده شهید بود، به منصه ظهور گذاشته شود. محتوای ما محتوایی مستند است، اما در کنار خود دیوار، یک‌کار دیگری نیز انجام شد و آن تهیه کوتاه نوشته‌هایی بود که به برخی از نکات زندگی ایشان می‌پرداخت، برخی از محتواها را هم در قالب دیالوگ گنجاندیم.

چرا سراغ این قالب رفتید؟

در بسیاری از کشورهای جهان وقتی بخواهند موضوعی خاص به کودک و نوجوان تعلیم دهند، از شیوه «کمیک‌استریپ» استفاده می‌کنند، با استفاده از این روش می‌توان بسیاری از موضوعات را نظیر مذهب و جنگ با کودک در میان گذاشت. با استفاده از «کمیک‌استریپ» جزئیات بسیاری از وقایع با تصویرسازی برای کودکان و نوجوانان به نمایش در می‌آید و این تصویرگری بهتر از هر اثر ادبی دیگری می‌تواند در فهم کودکان مؤثر واقع شود.

ضرورت بهره‌گیری از این‌گونه قالب‌های هنری جذاب برای معرفی دفاع‌مقدس را تا چه اندازه مهم می‌دانید؟

کمیک‌استریپ‌ها به خدمت روایت داستان می‌آید و با تصویر کردن فضاهای گوناگون دوران دفاع‌مقدس و از جمله مهم‌ترین آن‌ها یعنی فضاسازی نبرد در پیشرفت روان و ملموس داستان به ویژه برای مخاطبان کودک و نوجوان کمکی قابل توجه می‌کند.

آثار داستانی چاپ شده در زمینه دفاع‌مقدس و زندگی‌نامه شهدا معمولاً پرحجم هستند. کم‌حجمی از جمله امتیازهای آثار «کمیک‌استریپ» است. این‌گونه آثار اغلب به قلم یک نویسنده و تصویرگری یک طراح خلق می‌شود و شامل چندین صحنه به‌صورت تصاویر متوالی به‌همراه متن در یک صفحه است. در این گونه آثار امکان بازگویی توضیحات مربوط به حالات افراد و توصیف فضای جبهه در قالب تصاویر و در کم‌ترین حجم میسر است، چنان که حجم کل اثر در اغلب طرح‌ها از ۲۰ صفحه تجاوز نمی‌کند.

برای شهدای دیگر هم قرار است این کار انجام شود؟

برای شهید حاج‌قاسم سلیمانی و هم چنین سیدحبیب‌الله خلیفه‌سلطانی نیز کارهایی در این قالب البته به سبک‌های دیگر آماده شده که قرار است در یک فرصت مناسب، رونمایی از آنها انجام شود.

کد خبر 574017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.