برای استادبزرگی تلاش می‌کنم/از رئیس‌جمهور می‌خواهم بیشتر به شطرنج بها داده شود

«امسال بازی‌های المپیاد جهانی شطرنج را پیش رو داریم که بعد از حدود چهار سال برگزار می‌شود؛ به‌همین‌دلیل انگیزه‌ام را برای تمرین و کارکردن با به‌تعویق‌افتادن بازی‌های آسیایی از دست ندادم. درست است که بابت لغو بازی‌ها ناراحت شدیم، اما برای المپیاد تمرین می‌کنیم.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، «آنوشا مهدیان» شطرنج‌باز اصفهانی، عضو تیم ملی شطرنج ایران است که از هشت سالگی شطرنج را شروع کرده و درحال‌حاضر با ۱۸ سال سن، به‌دنبال کسب استادبزرگی شطرنج در مسابقات المپیاد این رشته ورزشی است. ازجمله افتخارات کسب شده توسط مهدیان، می‌توان به نایب‌قهرمان مسابقات قهرمانی بانوان کشور در سال ۱۳۹۸ و عضویت در تیم ملی کشور، مقام سوم مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان رده سنی زیر ۱۶ در سال ۲۰۱۹، مقام سوم مسابقات آسیا در سال ۱۳۹۸ و نایب قهرمان مسابقات سریع آسیا رده سنی زیر ۲۰ سال اشاره کرد.

خبرنگار ایمنا، گفت‌وگویی را با «آنوشا مهدیان» داشته است که در ادامه می‌خوانید:

ابتدا از بازی‌های آسیایی صحبت کنید. به نظر شما با به تعویق افتادن بازی‌های آسیایی آمادگی شما از دست نمی‌رود؟

امسال بازی‌های المپیاد جهانی شطرنج را پیش رو داریم که بعد از حدود چهار سال برگزار می‌شود؛ به همین دلیل انگیزه‌ام را برای تمرین و کار کردن با به تعویق افتادن بازی‌های آسیایی از دست ندادم. درست است همه ما خیلی از لغو بازی‌ها ناراحت شدیم، اما برای المپیاد تمرین می‌کنیم تا آماده باشیم.

تا چه حد آماده حضور در المپیاد جهانی شطرنج هستید؟

اگر کارکرد خوبم را ادامه دهم، همچنین بتوانیم در بازی‌های تدارکاتی شرکت کنیم، فکر می‌کنم بتوانم استاد بزرگی شطرنج را کسب کنم. تمام تمرکز و هدفم را برای حضور در المپیاد جهانی می‌گذارم تا عنوان استادی را به دست آورم.

سخت‌ترین حریفان در شطرنج از چه کشورهایی هستند؟

کشورهای روسیه، چین و هند، سه کشوری هستند که جایگاه‌های اصلی بزرگسالان را در اختیار دارند. این سه کشور به خاطر جمعیت بیشتر و پیشینه شطرنجی خود، بازیکنان بیشتر و استاد بزرگان بیشتری دارند؛ در نتیجه حریفان سخت‌تری هستند.

در بین شطرنج‌بازان بزرگ دنیا دوست دارید در مقابل چه کسی مسابقه دهید؟

در بین زنان «هویوفان» از کشور چین که رنک یک جهان را دارد و «جوونگ‌جو» که قهرمان جهان است؛ در بین مردان نیز درمقابل «مگنوس کارلسن» قهرمان شطرنج جهان، دوست دارم بازی کنم و مسابقه دهم.

درحال‌حاضر شما دانش‌آموز پایه دوازدهم هستید، مدیریت کردن ورزش حرفه‌ای در کنار کنکور امتحانات نهایی سخت است؟

این روزها برای امتحانات نهایی دیپلم آماده می‌شوم و به دلیل تداخل زمانی که کنکور با المپیاد دارد، در سال بعد در کنکور شرکت می‌کنم. درحال‌حاضر تلاشم را کرده‌ام که درسم را بخوانم و همیشه در بین معدل‌های بالای مدرسه بوده‌ام. دختر یک بعدی نیستم و قطعاً درسم را در کنار افتخارآفرینی در شطرنج ادامه خواهم داد.

حمایت‌های فدراسیون شطرنج چه طور است؟

مشکلات زیاد است اما فدراسیون و وزارت ورزش از ما حمایت خوبی می‌کنند. با پیگیری‌های نایب رئیس فدراسیو، اتفاقات خوبی برای ما افتاده است. اگر وزارت ورزش بیشتر به رشته شطرنج توجه کند تا بتوانیم در بازی‌های تدارکاتی قبل از المپیاد شرکت کنیم، وضعیت خیلی بهتر می‌شود.

فکر می‌کنید با تغییر در ریاست اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان رویکرد حمایتی از ورزشکاران بیشتر شود؟

با تغییر مدیریت در ورزش استان، حمایت‌ها بهتر شده است. چند روز گذشته به دعوت اداره کل ورزش و جوانان استان، جشن تقدیر برگزار شد که برای نخستین‌بار از سمت استان در این جشن از ما تقدیر می‌شد. فکر می‌کنم با تقدیر مدیریتی و حضور آقای «محمدی»، حمایت‌ها از همه رشته‌های ورزشی بیشتر و بهتر شود و تنها از رشته‌های خاص حمایت نشود.

وضعیت ورزش بانوان را در کشور چه طور می‌بینید؟

به ورزش بانوان باید بیشتر بها داده شود؛ به‌خصوص به ورزش شطرنج که همه اعضای تیم ملی در جایگاه‌های بالای جهان قرار دارند. امیدوارم از نظر مالی بیشتر به ورزش زنان بها دهند و حمایت‌ها بیشتر شود تا استعدادهای بیشتری جذب شوند و افتخارات بیشتری برای کشورمان کسب کنند.

آخر هفته جاری قرار است رئیس‌جمهور به اصفهان سفر کند. به عنوان یک دختر ورزشکار اصفهانی چه درخواستی از رئیس‌جمهور دارید؟

تنها خواسته من از رئیس‌جمهور این است که به رشته شطرنج بیشتر بها بدهند و بودجه بیشتری برای شطرنج در نظر بگیرند. متأسفانه در کشور ما برای تقسیم بودجه بین رشته‌ها، ناعدالتی صورت می‌گیرد. در رشته شطرنج هم تیم ملی زنان و هم تیم ملی مردان، افتخارآفرین هستند و مقام‌های آسیایی و جهانی زیادی کسب کرده‌اند که استحقاق توجه بیشتری دارند. بر خلاف تصور همگان، شطرنج یک ورزش پرهزینه است و به دلیل اینکه مسابقات گاهی ۱۰ روز تا دو هفته طول می‌کشد، هزینه‌ها بالا می‌رود. وقتی خیالمان از نظر مالی راحت باشد، قطعاً بهتر و با تمرکز بیشتری در مسابقات حاضر می‌شویم و مقام‌های بهتری کسب می‌کنیم.

کلام پایانی...

از تمام مربیان و خانواده‌ام به خصوص نایب رئیس فدراسیون، تشکر ویژه می‌کنم.

کد خبر 574016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.