۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۹
فرستاده اروپا در تهران

جنگ اوکراین برای سیاست بین‌الملل یک اتفاق پرتناقض، به خصوص برای ایران است حالا همین جنگ، معاون کمیسیون سیاست خارجی اروپا را به تهران کشانده است، به این امید که با پیدا کردن یک «راه‌حل میانه» مذاکرات وین را از بن‌بست خارج و در کشاکش جنگ اوکراین یک تأمین‌کننده نفت وگاز دیگر برای اروپا دست و پا کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انریکه مو را، هماهنگ کننده گفت‌وگوهای وین در حالی امروز به تهران آمده ایران سفرکرده است تا ادامه گفت‌وگو با مسئولین جمهوری اسلامی ایران را انجام دهد. گفته می‌شود سفر مو را به ایران چهار روزه خواهد بود و وی تا جمعه در ایران اقامت خواهد داشت.

به نظر می‌رسد سفر انریکه مو را به ایران در راستای موضوعات باقی مانده در جریان مذاکرات خواهد بود. پیش‌تر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود: به دنبال «یک راه حل میانه» برای شکستن بن‌بست مذاکرات وین است که خطر بی‌نتیجه گذاشتن تلاش‌های بیش از یک ساله اتحادیه اروپا را برای انجام دادن یک توافق در بر دارد.

با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا مذاکرات وین نافرجام مانده بود این در حالی است که در دولت فعلی و با روی کار آمدن دولت جو بایدن مذاکرات دوباره از سر گرفته شده است. همچنین مقامات ایرانی پیش‌تر اعلام کردند که هدف ما در مذاکرات رسیدن به توافق قوی است.

به نظر می‌رسد مو را راه حل میانه برای خارج کردن سپاه از لیست تروریستی را مطرح کند

حسن بهشتی‌پور، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص سفر انریکه مو را هماهنگ‌کننده گفت‌وگوهای وین، به ایران اظهار می‌کند: اینکه سفر مو را به ایران را آخرین تیر برجام بدانیم به نوعی تعابیر تبلیغاتی و فضاسازی رسانه‌ای برای بهره‌برداری‌های بیشتر است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد مو را در سفر به ایران حامل طرح جدیدی است، ادامه می‌دهد: اصل سفر انریکه مو را به ایران اقدام خوبی است، به هر حال نباید اقدامات دیپلماتیک را موفق دانست بلکه باید تلاش کرد و راه‌های مختلف را به دست آورد.

این کارشناس روابط بین‌الملل تصریح می‌کند: جوزپ بورل توضیح داده است که برای اصلی‌ترین مسئله که موضوع تحریم‌های سپاه است، راه حل میانه پیدا کردند.

وی اضافه می‌کند: جمهوری اسلامی ایران وارد کردن سپاه در لیست تروریست‌ها را به هیچ‌وجه نمی‌پذیرد و این اقدام ضمن بی‌سابقه بودن و اینکه بخشی از نیروهای کشوری را تروریست بخوانند یک اقدام ماجراجویانه است و تبعات حقوقی برای سپاه دارد.

بهشتی‌پور خاطرنشان می‌کند: به گونه‌ای که ویزای صادر شده توسط مرزداری آمریکا در سفر خواننده‌ای به نام قربانی که حدود ۲۰ سال پیش خدمت سربازی خود را در سپاه پاسداران گذرانده است را لغو می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: تروریستی خواندن سپاه برای ایران و هیچ کشور دیگری قابل پذیرش نیست که بخواهند نیروهای مسلح کشوری را تروریست بدانند.

این کارشناس روابط بین‌الملل یادآور می‌شود: به نظر می‌رسد انریکه مو را آمده است تا راه حل میانه را مطرح کند؛ به این معنا که بورل گفته است سپاه را از لیست تروریستی خارج کنند اما تحریم‌ها را برای سپاه ادامه دهند. یعنی بهانه تحریم دیگر تروریستی بودن سپاه نیست.

وی خاطرنشان می‌کند: وقتی سپاه از لیست تروریستی بودن حذف شود اما همچنان تحریم‌ها علیه آن اعمال شود یک تفاوت وجود دارد و آن این است که از نظر حقوقی وقتی سپاه در لیست تروریست‌ها باشد یعنی هر شرکت و کشوری با سپاه همکاری کند حامی تروریست شناخته می‌شود و مجازات حامیان تروریستی را در پی خواهد داشت.

بهشتی‌پور می‌افزاید: اما وقتی سپاه از لیست تروریستی خارج شود و تنها تحریم‌ها اعمال شود، اگر شرکت یا کشوری تحریم‌ها را دور زد حداکثر با جریمه مالی یا تحریم متقابل روبه‌رو می‌شود، نه اینکه بار حقوقی حمایت از تروریست را داشته باشد.

وی می‌گوید: جزئیات طرح مو را مشخص نیست. باید ببینیم در چه راستایی به تهران سفر کرده است و آیا طرحی که مورد پذیرش ایران باشد، وجود دارد؟ آیا طرحی که گفته می‌شود میانه است هم به نفع ایران و هم به نفع آمریکا خواهد بود؟ یا تنها آمده که تأمین کننده منافع آمریکا باشد؟

نباید موضوعات هسته‌ای در برجام با اقتصاد گره می‌خورد

علیرضا محرابی، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص سفر انریکه مو را به ایران اظهار می‌کند: مسائل مربوط به آژانس بین‌المللی از جمله موضوعاتی است که هم‌اکنون نسبت به سایر موضوعات بیشتر به آن پرداخته می‌شود چون موضع‌های فنی باید به صورت مستقل در حوزه مسائل هسته‌ای و اقدامات صلح‌آمیز هسته‌ای و موضوعات مربوط به آن در نظر گرفته شود.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه برجام ابتدا در سال ۲۰۱۲ و در دوره اوباما شروع شد موضوع هسته‌ای با تحریم‌های اقتصادی ارتباط پیدا کرد. اشتباه اساسی این بود که نباید موضوعات هسته‌ای را با موضوعات اقتصادی گره می‌زدیم.

این کارشناس روابط بین‌الملل تصریح می‌کند: در دولت قبل هم در راستای برجام تعریف شد که با انجام تعهدات هسته‌ای همچنان تحریم‌های اقتصادی وجود دارد که اقدام غلطی بود.

وی خاطرنشان می‌کند: بعد از اینکه معاهده برجام توسط ترامپ پاره شد، بحث برجام و تعهدات هسته‌ای به حالت سکوت رفت. اما دولت فعلی متحد آمریکا به دنبال این است که برجام را به انجام برساند و آن را به نتیجه خاص خود برساند، این در حالی است که هم ایران و هم آمریکا خواسته‌های خود را دارند.

محرابی اضافه می‌کند: انریکه مو را و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به وظایف فنی خود، تعهداتی نسبت به ایران به عنوان یک عضو دارند.

وی می‌گوید: سفر اخیر انریکه مو را به ایران در این خصوص بود که بتواند با محدود کردن خواسته‌های دو طرف و شرایط بین‌المللی که اخیراً حادث شده، برجام را احیا کند و نتیجه بخش باشد.

این کارشناس روابط بین‌الملل می‌افزاید: در مذاکرات برجام یک طرف توافق ایران و طرف دیگر ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی هستند همچنین روسیه درگیر جنگ با اوکراین است و پیچیدگی خاص خود را دارد. در این راستا دامنه افراد، دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: اگر انریکه مو را با سفر به تهران به این موضوعات به صورت فنی نگاه کند و خواسته‌های ایالات متحده آمریکا مطلوب‌تر شود، برجام امکان‌پذیر خواهد بود.

کد خبر 573937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.