نبود راهبرد مشخص در زمینه نظارت در فضای مجازی و آسیب‌های نوپدید

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر راهبرد مشخصی در زمینهٔ نظارت در فضای مجازی و آسیب‌های نوپدید وجود ندارد، تأکید کرد: برای حل‌وفصل کاهش آسیب‌های پدیده‌های نوظهور باید قوانین جدید و به‌روز پیش‌بینی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدحسین آقایی، امروز _دوشنبه نوزدهم اردیبهشت‌ماه_ در دیدار با هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان، اظهار کرد: وضعیت جامعه در حوزه مسائل اجتماعی با تغییر و تحولات گسترده و نوظهوری روبه‌رو شده است که بخش عمده آن مربوط به استفاده نادرست، نبود دانش کافی نسبت به سواد رسانه‌ای در فضای مجازی است به همین دلیل با گروه فراوانی از اقشار مختلف جامعه روبه‌رو هستیم که شیوه صحیح استفاده از فضای مجازی را نمی‌دانند امّا برای پر کردن اوقات فراغت، آموزش و کسب درآمد به این فضای بی‌انتها وارد می‌شوند.

وی ادامه داد: نبود کنترل هر پدیده نوظهوری در جامعه سبب‌ساز ورود آسیب‌های اجتماعی و افزایش جرایم خواهد شد به همین دلیل شناخت به‌موقع و برنامه‌ریزی برای قانون‌گذاری و پیشگیری، مسئله مهمی است که نباید از آن غافل شد. ورود اینترنت در دو دهه اخیر پدیده‌ای نوظهور است که هر روز به دامنه خدمات و قابلیت‌های آن افزوده می‌شود و اگر برای مواجهه با فرآیندهای نوین در بستر فضای مجازی راهکاری سنجیده نشود جرایم این بخش بیش از گذشته خواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان اصفهان، تصریح کرد: مسئولان و قانون‌گذاران برای مصونیت شهروندان از آسیب‌های فضای مجازی و کنترل جرم باید پیگیر تصویب قوانین جدید و مطابق با نوع فرآیند و کاربرد فضای مجازی باشند همچنین اقدامات لازم و به‌موقع را با انجام آسیب‌شناسی انجام دهند تا از میزان خطرات و دامنه آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی و رایانه کاسته شود.

وی با بیان اینکه برای حل‌وفصل کاهش آسیب‌های پدیده‌های نوظهور باید قوانین جدید و به‌روز پیش‌بینی شود چراکه قانون‌های پیشین برای موضوعات و فرآیندهای جدید، کاربردی ندارد، اظهار کرد: امروز مسئولان در حوزه فضای مجازی لازم است اقدامی عاجل در زمینه اصلاح و بازنگری قانون نظام صنفی رایانه‌ای داشته باشند.

آقایی ادامه داد: جاذبه‌های فضای مجازی باعث محبوبیت آن در میان اقشار مختلف جامعه شده است و شهروندان به‌وسیله تبلت، رایانه، گوشی‌های تلفن همراه و دیگر دستگاه‌های دیجیتال برای انجام اقدامات لازم در زمینه حرفه و وظایفی که بر عهده‌دارند از فضای مجازی استفاده می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر راهبرد مشخصی در زمینهٔ نظارت در فضای مجازی و آسیب‌های نوپدید وجود ندارد و امروز که فضای مجازی به‌تمام سطوح، شیوه و سبک زندگی مردم نفوذ پیدا کرده است باید هرچه سریع‌تر برنامه‌ریزی مدون و کاربردی جهت مصونیت، حفظ جایگاه انسانی، معنوی و مادی مردم ارائه شود و این معاونت از عنوان انجمن صنفی رایانه‌ای انتظار دارد تا با دستگاه قضائی ارتباط بیشتری داشته باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به افزایش روند پرونده‌های قضائی در زمینهٔ جرایم فضای مجازی، گفت: فضای مجازی شبکه گسترده‌ای است و دستگاه قضائی نقش محوری در کاهش و پیشگیری از جرایم را بر عهده دارد که با مشارکت دستگاه‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

نظام صنفی رایانه‌ای اصفهان از ورود تعداد زیادی پرونده به دادگستری جلوگیری کرد

کاظم آیت‌اللهی، عضو هیئت‌مدیره نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل مردم‌نهاد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و از سال ۱۳۸۴ بر اساس قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار و آئین‌نامه مصوب هیئت‌وزیران فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: هدف و مأموریت این سازمان، تنظیم مناسبات بخش خصوصی و دولت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و مشارکت مؤثر در ساماندهی امور تجاری رایانه‌ای است.

وی به معرفی کمیسیون‌های زیرمجموعه و فعالیت‌های این نظام از ابتدای تأسیس تا امروز پرداخت و افزود: نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان با ریش سفیدی و ورود به‌موقع در پرونده‌های شاکیان با موضوعات مربوط به حوزه رایانه از ورود تعداد زیادی پرونده به دادگستری کل استان اصفهان جلوگیری کرده است.

عضو هیئت‌مدیره نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: استفاده از روش کدخدامنشی در حل‌وفصل شکایت‌های وارده جایگزین روش قهری و ارسال پرونده‌ها به دادگستری به‌منظور پیشگیری و کاهش جرایم بعدی است که با قوت در حال اجرا است، این سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در حال حاضر به‌عنوان حافظ منافع بخش خصوصی به‌عنوان بازوی مشورتی دولت و حاکمیت در سطوح کلان و سیاست‌گذار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش و جایگاه تعیین‌کننده‌ای دارد.

کد خبر 573926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.