علت کاهش آمار کرونا در ایران/مصرف واکسن‌های موفق‌تر در ایران

کیفیت بالای خدمات پزشکی ایران، علل کاهش آمارهای کرونا در کشور، اهمیت برنامه‌ریزی برای جوانی جمعیت، برقراری بیمه رایگان برای بیش از پنج میلیون نفر در کشور و نهایی‌شدن تعرفه‌های پرستاری پس از ۱۳سال، ازجمله مباحثی بود که وزارت بهداشت در آیین رونمایی از کتاب طرح عدالت و تعالی نظام سلامت، به آن پرداخت.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، «بهرام عین‌اللهی» در مراسم گرامیداشت هفته سلامت و رونمایی از کتاب طرح عدالت و تعالی نظام سلامت، اظهار کرد: در تاریخ کشور فرازونشیب‌های متعددی وجود دارد و حوزه سلامت در تاریخ به ویژه پس از انقلاب اسلامی، شکوفایی زیادی داشته است و امروزه توانستیم از نظر دانش حوزه سلامت در قله قرار گیریم.

وی افزود: علی‌رغم اینکه اوایل انقلاب و زمان شاه، وابستگی زیادی به سایر کشورها داشتیم و با وجود جمعیت کمتر آن زمان نسبت به حال حاضر، وابستگی شدید وجود داشت، کوچک‌ترین خدمات را باید خارج از کشور انجام می‌دادیم و در مناطق مختلف کشور پزشکان بی‌کیفیت از کشورهای مجاور خدمت می‌کردند؛ این موضوع نشان می‌داد وابستگی نمی‌تواند سبب رشد شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: رشد علمی کشور پس از انقلاب با فرمایشات امام راحل (ره)، استقلال، خودباوری و بازگشت به هویت انجام شد و امروزه در علوم پزشکی رشد عظیمی داشتیم؛ با اینکه جمعیت چند برابر شده است اما خدمات به همه ارائه می‌شود و کمتر کسی برای دریافت درمان امروز از کشور خارج می‌شود و حتی کشورهای مجاور نیز برای درمان به ایران می‌آیند که این موضوع کیفیت بالای دانش پزشکی کشور را نشان می‌دهد.

ایران جزو ۵ کشور اول دنیا در سلول‌های بنیادی

وی تصریح کرد: تاریخ پر افتخار خدمات پزشکی بعد از انقلاب نشانگر ایثارگری این گروه است که در دفاع مقدس در کمترین فاصله با دشمن در خطوط مقدم و اورژانس صحرایی بهترین خدمات را پزشکان ارائه می‌دادند. در بحث جانبازان شیمیایی با اینکه هیچ آمادگی و سابقه‌ای در کشور وجود نداشت اما دانشمندان کشور، درمان‌ها را به دست آوردند و بعد از دفاع مقدس نیز در بحث سلول‌های بنیادی جزو پنج کشور اول دنیا بودیم و پیشرفت عظیمی داشتیم.

عین‌اللهی با اشاره به بحران کرونا، اضافه کرد: کرونا یک تهاجم ویروس در کل جهان بود و به این علت که شرایط برای همه یکسان بود، سنجشی از قدرت کشورها را تشکیل داد. قدرت کشورها تنها به تسلیحات و منابع مالی نیست؛ زیرا بزرگ‌ترین قدرت کشورها، سرمایه انسانی و مردم هستند. در کرونا علی‌رغم اینکه از نظر اقتصادی تحت تحریم و فشار بودیم اما کادر سلامت با قدرت و ایثار عمل کرد و تا امروز نزدیک ۳۰۰ شهید مدافع سلامت داشتیم.

وی گفت: نیروی سلامت کشور لحظه‌ای قدم عقب نگذاشت و هیچ بیماری پشت درب بیمارستان نماند؛ این در شرایطی بود که در برخی کشورها کادر درمان از بیمار فرار می‌کرد. کادر درمان ما در طول دو سال گذشته درخشید و نشان داد ایرانی قدرت و استقلال دارد که افتخاری تاریخی است.

تزریق روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار واکسن

وزیر بهداشت اظهار کرد: پس از روی کار آمدن دولت مردمی آقای رئیسی و با تاکید ایشان، مبارزه با کرونا اولین اولویت بود و واکسیناسیون شتاب گرفت؛ درحالی‌که فکر می‌کردیم باران واکسن بیاید، سیل واکسن آمد. در این رابطه از حضور مردم، ارگان‌های نظامی و نیروهای جهادی در زمینه واکسیناسیون استفاده کردیم و تقریباً همه‌جا محل تزریق واکسن شد.

وی با بیان اینکه روزانه حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تزریق و در هفته هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تزریق در کشور انجام می‌شد که رکوردی جهانی نسبت به جمعیت کشور و نشان قدرت بود، افزود: مردم توانستند در نوروز و ماه رمضان شاد باشند و به سفر بروند که این موضوع سه عامل داشت؛ عامل اول واکسیناسیون گسترده بود که تا امروز حدود ۱۴۹ میلیون دوز واکسن تزریق شده است، عامل دوم مدت کوتاه واکسیناسیون بود که در مدت کوتاهی حجم بالای واکسن تزریق شد تا ایمنی ایجاد شود و عامل سوم نیز نوع واکسن بود که از واکسن ویروس کشته شده و پروتئین نوترکیب استفاده کردیم و امروزه ثابت شده واکسن‌هایی که در کشور استفاده شده، موفق‌تر بوده است؛ نتیجه این اقدامات کاهش آمار کرونا در شرایط فعلی است که موفقیتی بزرگ است.

عین‌اللهی با بیان اینکه کرونا نشان داد سلامت کار پایه‌ای در تمام فعالیت‌ها است، ادامه داد: شاید قبلاً به این اندازه اهمیت سلامت را نمی‌دانستیم و در شیوع کرونا مشاهده شد چگونه سایر فعالیت‌ها تحت‌الشعاع قرار گرفتند و فعالیت‌هایی نظیر فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی تعطیل شدند. در سلامت مهم‌ترین عامل خود فرد است؛ یعنی باید فرد آموزش ببیند که چگونه سلامت خود را ایجاد و حفظ کند و بداند سبک زندگی، ورزش یا سلامت روان او چگونه است.

مهم‌ترین وظیفه پیشگیری نسبت به درمان

وی با بیان اینکه از طرفی سبک زندگی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند باید اصلاح شود و عادات درست تقویت شود، تصریح کرد: به عنوان مثال در بحث آثار روانی، ازدواج موفق و فرزندآوری در سلامت افراد مؤثر است. وزارت بهداشت را تنها در بُعد درمان نگاه نکنیم زیرا مهم‌ترین وظیفه پیشگیری نسبت به درمان است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه سلامت موضوعی بین رشته‌ای است، اضافه کرد: آلودگی هوا سبب اختلال سلامت می‌شود اما در این امر، وزارت بهداشت خیلی نقش ندارد. در این موضوع مواردی نظیر کیفیت راه‌ها و خودروها نیز صادق است و هماهنگی میان سازمان‌ها اهمیت دارد تا با تشکیل شورای سلامت که از تأکیدات ریاست جمهوری است به این مهم پرداخت شود.

وی ضمن تشکر از مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بودجه سال جاری به سلامت توجه خوبی داشتند و این امر مهم است، گفت: امروزه اعتقاد بر این است که در پیشگیری و درمان این امر مؤثر است و اگر در این قسمت نیز فعال باشیم سلامت روحی و روانی ایجاد خواهیم کرد؛ به خصوص اینکه در دین خود مراسم مهمی برای ایجاد سلامت معنوی داریم. مهم‌ترین فعالیت در پیشگیری‌ها است. زمانی که به درمان برسیم نیز باید بهترین کار را انتخاب کنیم. ضعف‌هایی در زمینه توانبخشی وجود دارد که دانشمندان باید بر این امر کار کنند.

جمعیت یکی از مشکلات زیربنایی است

عین‌اللهی یکی از مشکلات زیربنایی را جمعیت دانست و ادامه داد: جمعیت کشور که رشد خوبی در اوایل انقلاب داشت، امروزه رشد کمی دارد و جوانی جمعیت دچار مخاطره است که باید برای آن برنامه‌ریزی شود. قرارگاه جوانی جمعیت و فرزندآوری در وزارت بهداشت تشکیل شده است و همانطور که خود در وزارت بهداشت از عوامل کاهش جمعیت بودیم اکنون باید عاملی برای افزایش جمعیت باشیم.

وی با اشاره به بیماری‌های شغلی، اظهار کرد: در کارخانه‌ها و سازمان‌ها سلامت کارگران برای کارفرما باید مهم باشد. در پیشگیری و بهداشت شغلی با هزینه کم می‌شود مانع از مخاطره بزرگ شد؛ یکی از مثال‌های آن تأمین عینک محافظ است تا از آسیب چشمی جلوگیری شود. در بیماری‌های شغلی مجلس باید کمک کند تا با قوانین سخت حامی سلامت کارگر و پیگیر به وقوع نپیوستن بیماری‌های شغلی باشیم که هزینه کمتر و تأثیر بهتری از درمان دارد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه موفقیت‌ها و برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت در بیمه است، افزود: وقتی کسی بیمار می‌شود تنها باید درد بیماری داشته باشد و درد دیگری نداشته باشد که این را بیمه‌ها می‌توانند اجرایی کنند. بیمه همگانی با تصویب مجلس بعد از ۴۳ سال از انقلاب در سال جاری تحقق یافت و از روز شنبه با اطلاعات گرفته شده از وزارت رفاه، بیمه همگانی آغاز شده است و سه دهک پایین درآمدی شامل پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیمه شدند و سال قبل نیز ۴۰۰ هزار نفر از حاشیه‌نشینان بیمه شده‌اند که طرحی موفق بود.

وی با بیان اینکه مددجویان کمیته امداد و بهزیستی که با نظام ارجاع به وزارت بهداشت معرفی شدند، خدمات بستری رایگان دارند و در خدمات سرپایی ۱۵ درصد فرانشیز گرفته می‌شود، ادامه داد: تعداد اندکی فاقد بیمه هستند که در سه دهک پایین قرار نمی‌گیرند. این افراد فراخوان شدند که با خوداظهاری آزمون ارزیابی وسع شوند که این جمعیت حدود ۵۰۰ هزار نفر تا یک میلیون نفر برآورد می‌شود.

اینکه فردی به علت مسائل مالی درمان نشود قابل قبول نیست

عین‌اللهی با بیان اینکه اینکه فردی به علت مسائل مالی درمان نشود قابل قبول نیست، تصریح کرد: امید است مراکز دولتی و دانشگاه‌ها با آغوش باز به سمت محرومان بروند. خوشبختانه سال گذشته خیران نیز کمک‌های زیادی داشتند و نزدیک یک هزار میلیارد تومان کمک کردند.

وی توزیع نیرو به مناطق محروم را اولویت مهم وزارت بهداشت دانست و اضافه کرد: ۶۰ درصد نیروهای توزیع شده برای مناطق محروم است. از سال جاری سهمیه خاصی برای بومی‌های مناطق محروم مقرر شده و بعد از آزمون دستیاری به دانشگاه‌های مناطق محروم اختیار داده شده است تا از بومی‌های خود دستیار بگیرند. در سال‌های گذشته یک چهارم ظرفیت‌ها خالی بود که سال جاری در نظر داریم کل ظرفیت را پر کنیم؛ بهترین چیزی که به مردم خدمت دهد بومی‌گزینی است. همچنین با تاکید مقام معظم رهبری بر مسائل دانش بنیان، پنج شهرک علمی فناوری بنیان‌گذاری شده است.

نهایی شدن تعرفه پرستاری و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

وزیر بهداشت نهایی شدن تعرفه پرستاری را جزو افتخارات دانست و اظهار کرد: پس از حدود ۱۳ سال این موضوع با تاکید رئیس جمهور اجرایی شد. پرستاری در منزل را به صورت آزمایشی در برخی استان‌ها انجام می‌دهیم تا به یاری خدا این موضوع را علمی کنیم. ارائه خدمات به افرادی که در منزل هستند باید علمی شود.

وی افزود: حدود ۳۴۰ مرکز بهداشتی در این ایام کوتاه ایجاد شده است و بنا داریم سه هزار پروژه بهداشتی را داشته باشیم. متأسفانه سال گذشته از محل اعتبارات یک درصد ارزش افزوده، منابع خوبی به ما داده نشد. بخش بهداشت عمدتاً وابسته به منابع مالی پایدار است اما سال جاری با تصویب مجلس قرار شد یک درصد ارزش افزوده ما ماهانه پرداخت شود که اگر محقق شود مراکز روستایی را تقویت می‌کنیم.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: همچنین هفت پروژه بیمارستانی که بیش از ۱۰ سال نیمه تمام مانده بود تکمیل شد و ۴۵ پروژه بازسازی و ۲۲۰ پروژه نیمه تمام داریم که اولویت ما اتمام پروژه‌های نیمه تمام است. از طرفی وام ۹۰ میلیون دلاری هم از بانک جهانی گرفته‌ایم که برای تجهیزات خود استفاده کنیم.

کاهش آمار مبتلایان به کرونا در ایران

به گزارش ایمنا، مجموع مبتلایان در ایران از حدود مهرماه گذشته کاهش چشمگیر مواجه بوده است. همچنین ایران از جمله کشورهایی است که نرخ بالای مشارکت مردمی در تزریق واکسن و استفاده از ماسک و همچنین دسترسی به واکسیناسیون را داشته است. همچنین علی‌رغم آنکه پیش‌بینی می‌شد تحت تأثیر سفرها و دید و بازدیدهای عید، آمار کرونا در کشور روند صعودی را طی کند اما این روزها شاهد سه رقمی شدن بیماران شناسایی شده و کاهش چشمگیر موارد مرگ‌ومیر ناشی از ابتلاء به کرونا هستیم؛ به طوری که براساس آخرین اطلاعات ۵۷۰ بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد و ۱۲ نفر جان باختند.

کد خبر 573920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.