لتونی میزبان کتابخانه‌های مخصوص نابینایان

کابینه وزیران لتونی روز سوم می، سازماندهی مجدد کتابخانه لتونی برای نابینایان را تصویب کرد. این امر بدون کاهش کیفیت و کمیت خدمات ارائه شده به کاربران، مؤسسه را با شبکه کتابخانه‌های مشترک کشور یکپارچه می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کتابخانه لتونی برای نابینایان در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد، زمانی که کشور بالتیک هنوز بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود. در ۲۰ سال اول تأسیس آن، کتابخانه مرکزی "جمهوری‌خواه بریل" نامیده می‌شد.

مجموعه این کتابخانه شامل آثار چاپی و انتشارات تکثیر شده در قالب‌های قابل دسترس زیر است: کتاب‌های صوتی، کتاب‌های بریل، کتاب‌های لمسی، کتاب‌های چاپی بزرگ و کتاب‌های ترکیبی. علاوه بر این، مجموعه‌ای از دی‌وی‌دی‌ها و فیلم‌ها نیز ارائه می‌شود.

با در دسترس قرار گرفتن کتاب‌های جدید توسط سازمان تولید محتوای بریل و استودیوی ضبط صدای این کشور، مجموعه ادبیات قابل دسترس کتابخانه همیشه در حال افزایش است. علاوه بر ادبیات به زبان لتونی، تعداد قابل توجهی آثار به زبان روسی و همچنین تعداد کمی به زبان آلمانی و انگلیسی وجود دارد. علاوه بر این، دو مجله صوتی مخصوص کم‌بینایان برای علاقه‌مندان به ادبیات و فرهنگ تولید شده است.

لتونی میزبان کتابخانه‌های مخصوص نابینایان

در شهرداری‌هایی که کتابخانه نابینایان لتونی شعبه ندارد، در دسترس بودن و کیفیت خدمات کتابخانه برای بازدیدکنندگان دارای اختلالات بینایی نیز بهبود خواهد یافت. طرح پیشنهادی، یک برنامه آموزشی برای متخصصان کتابخانه و ایجاد مجموعه‌ای سفارشی از آثار در تمام قالب‌های روش شناختی را در بر دارد.

راه حل پشتیبانی شده پیش‌بینی می‌کند که دولت‌های محلی کتابخانه‌های شعبه کتابخانه نابینایان در بالوی، سیسیس، داوگاوپیلس، جلگاوا، لیپاجا، رژکنه و ونتسپیلز را در اختیار بگیرند. با گرفتن امتیاز اماکن موجود، قراردادهای کاری، خدماتی، تسهیلاتی و ارتباطی کمک مالی اعطا می‌شود. به همین ترتیب، شهرداری‌های میزبان برای هزینه‌های اداری و خرید کالا نیز بودجه دریافت خواهند کرد.

کد خبر 573878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.