افزایش ۲۱ درصدی نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱
بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت

شورای عالی بیمه برای سال ۱۴۰۱ نرخ حق بیمه شخص ثالث برای همه وسایل نقلیه را ۲۱ درصد افزایش داد.

شورای عالی بیمه در راستای اجرای ماده (۳) «آئین نامه تعیین سقف حق بیمه شخص ثالث و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن –مصوب هیئت وزیران در سال ۱۳۹۶‌» موضوع ماده (۱۸) «قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث بر اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه –مصوب سال ۱۳۹۵» در جلسه‌ای که در ۲۵ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ توسط شورای عالی بیمه برگزار شد، با توجه به گزارش بیمه مرکزی از عملکرد رشته بیمه شخص ثالث در سال ۱۳۹۹ و همچنین دستور کنترل تورم از طرف دولت، تعرفه بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۴ واحد کمتر از نرخ دیه ۱۴۰۱ خواهد بود.

افزایش نرخ ۲۱ درصدی بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱

بر این اساس و برای اجرای این مصوبه شرکت‌های بیمه مکلف‌اند موارد زیر را رعایت کنند:

نرخ بیمه ثالث در سال ۱۴۰۱

با توجه به اعلام مبلغ ریالی دیه برای سال ۱۴۰۱ از سوی قوه قضائیه که متضمن ۲۵ درصد افزایش در مبلغ ریالی نرخ دیه است و با توجه به افزایش نرخ بیمه شخص ثالث به موجب مصوبه شورای عالی بیمه، کلیه شرکت‌های بیمه موظفند، بیمه نامه‌های شخص ثالثی را که تاریخ شروع پوشش آنها از تاریخ ابلاغ بخشنامه بیمه مرکزی و پس از آن باشد با تعهدات بدنی ۸۰۰ میلیون تومان (معادل دیه ماه‌های حرام) و تعهدات مالی حداقل ۲۰ میلیون تومان و با حق بیمه‌های مندرج در جدول زیر صادر کنند.
شرکت‌های بیمه و نمایندگان باید بخشنامه و جدول را در معرض دید افراد قرار دهند.

نحوه اعمال تخفیف‌ها

نحوه اعمال انواع تخفیف‌ها و اضافه نرخ‌های حق بیمه مربوط به بیمه شخص ثالث، بر اساس ضوابط مندرج در آئین نامه اجرایی ماده (۱۸) قانون فوق و با رعایت تصویب نامه شماره ۶۵۴۸۵/ ت ۵۵۲۹۹ ه در تاریخ ۲۷/‏۰۵/‏۹۸‬ و بخشنامه شماره ۹۶/۴۰۰/۱۲۰۰۵۸ مورخ ۱۲/‏۰۹/‏۹۶‬ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

بیمه حوادث راننده

۳- در راستای اجرای ماده (۳) قانون «بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه -مصوب سال ۱۳۹۵» و آئین نامه اجرایی آن- مصوب هیئت وزیران، شرکت‌های بیمه مکلف‌اند بیمه نامه‌های حوادث راننده‌ای را که تاریخ شروع پوشش آنها از تاریخ ابلاغ و پس از آن باشد، با تعهدات حداقل ۶ میلیارد ریال و با نرخ‌ها و ضوابط مقرر در آئین نامه مذکور صادر کنند و در صورت تقاضای بیمه گذاران، مبلغ تعهدات بیمه حوادث راننده صادره قبلی را با اخذ حق بیمه مربوط تا مبلغ مذکور افزایش دهند.

افزایش ۲۱ درصدی نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱

بیمه حوادث راننده از پوشش‌های بیمه ثالث است.

برای کسب اطلاعات جامع در خصوص بیمه شخص ثالث و پوشش‌های آن به اینجا مراجعه نمائید.

الحاقیه بیمه شخص ثالث

بر اساس قانون بیمه شخص ثالث، دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث برای افزایش تعهدات بدنی برای بیمه‌نامه‌هایی با تاریخ شروع قبل از اول فروردین ۱۴۰۱ غیرقانونی است. همچنین آن دسته از بیمه‌نامه‌هایی که تاریخ شروعشان بین اول تا هشتم فروردین ۱۴۰۱ و با تعهدات سال قبل صادر شده‌است. شرکت‌های بیمه باید به افراد در خصوص افزایش تعهدات بدنی بیمه نامه‌های خود به میزان مقرر در قانون اطلاع رسانی کنند. بر اساس قانون بیمه شخص ثالث مصوب در سال ۱۳۹۵، تعهدات بدنی بیمه شخص ثالث در زمان صدور باید به میزان دیه ماه‌های حرام باشد. البته بیمه گزاران می‌توانند برای افزایش خسارات مالی خود، اقدام به اخذ الحاقیه افزایش تعهدات مالی از شرکت‌های بیمه خود کنند.

افزایش ۲۱ درصدی نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱

بهترین بیمه شخص ثالث را از بیمه دات کام بخرید.

در سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش نرخ بیمه شخص ثالث با ۲۱ درصد رشد بودیم. از روی بیمه‌گزاران محترم می‌بایست برای دریافت الحاقیه بیمه اقدام نمایند.

منبع: سایت بیمه ( https://bimeh.com)

کد خبر 573796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.