توجه به معلولان در شهر تکلیف شهروندی است

مشاور کمیسیون بهداشت محیط زیست خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت گفت: باید شهروندان توجه به قشر معلولان‌ در شهر را به عنوان یک وظیفه شهروندی بدانند و به همراه مدیریت‌ شهری همگام در این مسیر رعایت‌ حال این گروه از اقشار جامعه را کنند تا زمینه مشارکت و حضور آنها نیز فراهم شود.

عماد مطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به درخواست‌های معلولان از مدیریت‌شهری رشت، اظهار کرد: طراحی شهر رشت و ارائه خدمات به معلولان باید به گونه‌ای باشد که حضور معلولان در شهر و نیازها و خواسته‌های آنها در استفاده از خدمات و فضاهای شهری تأمین شود.

وی با بیان اینکه توجه به این مسئله مهم نشان از مطلوبیت یک شهر و عزم جدی مدیریت شهری آن در توجه به شهروندان معلول دارد، ادامه داد: معلولیت محدودیت نیست، شهروندان کم‌توان نیز جزئی از افراد جامعه هستند و به جای حذف کردن آنها از جامعه باید به دنبال رفع مشکلات آنها باشیم.

مشاور کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت افزود: باید شهری را طراحی کنیم که این گروه از شهروندان نیز بتوانند از خدمات، دسترسی‌ها و امکانات شهری استفاده کنند و در فضاها و مکان‌های شهری حضور داشته باشند و با آزادی کامل خلاقیت خود را در شهر بروز دهند.

وی با تاکید بر اینکه در بحث سخت‌افزاری اولین مشکل جدی برای جامعه معلولان تردد است، گفت: به دلیل اینکه برای بالا بردن تعاملات و افزایش توانمندی در شهر باید امکان تردد و توقف آسان وجود داشته باشد و معابر شهری و پارکینگ‌ها مناسب‌سازی شده باشند.

مطالبی خاطرنشان کرد: با وجود موانع در شهر حضور معلولان در جامعه کمتر می‌شود، مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر باید در سطح شهرها و شهرها با فرهنگ‌سازی و برنامه‌های مرتبط با این حوزه معلولان را به عنوان جزئی از جامعه شهروندی به حضور، مشارکت و نقش‌پذیری در شهر تشویق کنند.

وی با بیان اینکه باید این مسئله نهادینه شود که معلولان تفاوتی با سایر افراد جامعه ندارند، اضافه کرد: با تحقق این امر حضور معلولان در سطح شهر امری معمول و پذیرفته محسوب می‌شود. باید در حمل‌ونقل شهری توجه ویژه‌ای به این قشر از جامعه شهروندی کرد.

مشاور کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت گفت: به دلیل اینکه تحرک‌پذیری و امکان تردد مناسب از نیازهای مهم این قشر از جامعه است، باید با برنامه‌ریزی مناسب در این حوزه و بهره بردن از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها با مناسب‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به بهبود وضع موجود کمک کند تا شرایط استفاده از امکانات و تجهیزات شهر برای این شهروندان تسهیل شود.

وی در خصوص نیاز به حمایت معلولان در انجام فعالیت‌های روزمره، اظهار کرد: معلولان احتیاجی به ترحم و دلسوزی ندارند، اما برای انجام برخی از امور نیازمند حمایت هستند، افراد جامعه باید درک مناسبی از محدودیت‌های آنها داشته باشند، همچنین شهروندان باید توجه به این مسئله مهم را به عنوان یک وظیفه شهروندی مد نظر قرار دهند و همگام با مدیریت شهری در این مسیر رعایت حال این گروه از جامعه را در نظر داشته باشند تا زمینه مشارکت و حضور آنها نیز فراهم شود.

کد خبر 573795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.