۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
ساری میزبان اکو!

شهر ساری، مرکز استان مازندران مهرماه امسال میزبان کشورهای عضو اکو خواهد بود تا بتواند از این منظر، به یکی از مهم‌ترین اهداف توسعه مازندران یعنی گردشگری شهری، کشاورزی و اقتصادی دست یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران به عنوان پایتخت گردشگری اکو با عنوان رویداد ساری ۲۰۲۲ اوایل سال ۱۳۹۸ از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و دوازدهم مهرماه سال ۱۳۹۸ به تصویب هیئت وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.

فعالیت اجرایی این رویداد از آذرماه ۱۳۹۸ با استقرار دبیرخانه در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اقدامات تبلیغاتی همچون رونمایی از لوگو آغاز شد. اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو، تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه‌های ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعت‌گردی، گردشگری مذهبی، سلامت و فرهنگی در میان کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه‌های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری است.

مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ روزهای بیستم، بیست‌ویکم و بیست‌ودوم اردیبهشت با حضور مسئولان سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و سفرای کشورهای عضو اکو در ساری برگزار می‌شود. آنچه در مازندران همواره مورد توجه بوده، گردشگری است تا بتوان ارزآوری و اشتغال‌زایی را برای این استان به ارمغان آورد.

آمادگی ساری برای میزبانی اکو ۲۰۲۲

جواد طالبی، شهردار ساری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، به اقدامات شهرداری ساری در برگزاری مراسم افتتاحیه رویداد ساری ۲۰۲۲ اشاره و اظهار می‌کند: چهار محور ورودی ساری که مسیر تردد میهمانان خارجی و دیگر میهمانان داخلی این رویداد خواهد بود، پاکسازی شده است.

وی می‌افزاید: در آستانه برگزاری افتتاحیه رویداد ساری ۲۰۲۲ تعداد سه هزار تاکسی به پرچم‌های اکو مزین خواهند شد.

شهردار ساری با بیان اینکه همه تلاش ما بر این است تا میزبان شایسته‌ای برای رویداد ساری ۲۰۲۲ باشیم، می‌گوید: از مجموعه استانداری مازندران و فرمانداری ساری که حمایت‌های همه‌جانبه‌ای در این مسیر از شهرداری ساری دارند قدردانی می‌کنم.

گردشگری و اقتصاد مدنظر مازندرانی‌ها در ۲۰۲۲

سیدمحمود حسینی‌پور، رئیس شورای سیاست‌گذاری رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ در نشست خبری افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ که با حضور مدیران مسئول در استانداری مازندران برگزار شد، نیز بر همین نکته تاکید می‌کند و می‌گوید: فلسفه تشکیل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو از ابتدا فعالیت‌های مشترک اقتصادی بود و موضوع اقتصاد، محور گرد هم آمدن این ۱۰ کشور در قالب یک سازمان شد. در این رویداد نیز هدف اصلی افزایش تعاملات اقتصادی بین ایران به ویژه استان مازندران با کشورهای عضو اکو است.

استاندار مازندران می‌افزاید: در این رویداد به گردشگری مازندران به عنوان یکی از سکوهای توسعه توجه ویژه‌ای شده است؛ اما ما فراتر از اهداف رویداد برنامه‌ریزی کردیم، یعنی هدف رویداد، گردشگری است؛ اما فرصت‌های سرمایه‌گذاری اقتصادی را هم در برنامه‌ریزی‌های مرتبط با ساری ۲۰۲۲ گنجاندیم.

وی خاطرنشان می‌کند: یکی از موضوعاتی که دست‌کم طی چهار دهه اخیر در مازندران به دنبال آن بودیم، دست یافتن به توسعه همه‌جانبه و مطلوب بود که در این رویداد به دنبال تکمیل آن هستیم. اگر این اتفاق تاکنون نیفتاد، به دلیل ضعف‌هایی است که طی چهار دهه گذشته در حوزه مدیریت استان داشتیم. در دوران پس از انقلاب عمر مدیریتی این استان کوتاه بود و به طور میانگین هر دو سال مدیر ارشد استان تغییر کرد در حالی که برنامه‌ریزی اقتصادی مناسب نیازمند دوران طولانی‌تری برای مدیریت است.

استاندار مازندران تاکید می‌کند: با این رویداد می‌توانیم این پیام را به کشورهای منطقه مخابره کنیم که جهت‌گیری مدیریت اجرایی استان تمرکز بر رشد فعالیت اقتصادی همراه با جذب سرمایه‌گذاری بین‌المللی است. ما آمادگی داریم با پذیرش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و تأمین کامل امنیت که مهم‌ترین مؤلفه سرمایه‌گذاری است، زمینه توسعه اقتصادی را فراهم کنیم.

حسینی‌پور می‌گوید: حسب دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تقویت ارتباط با کشورهای همسایه حوزه دریای خزر، تلاش بر این است که این رویداد را ظرفیتی برای معرفی توانمندی‌های بی‌بدیل استان به کشورهای همسایه و اعضای اکو تبدیل کنیم. بر همین اساس قطعاً از رویداد ساری ۲۰۲۲ برای تهیه بسته راهبردی دیپلماتیک و اقتصادی بهره‌برداری می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: این رویداد دستاوردهای اقتصادی-اجتماعی زیادی برای استان خواهد داشت؛ تقاضاهایی برای ایجاد اتوبان ساحلی یا ریل در مازندران مطرح شده و ایجاد خطوط هوایی بین‌المللی بین مازندران و این کشورها نیز از مسائل مدنظر ما برای مذاکره در این رویداد است.

معرفی ظرفیت‌های کشاورزی مازندران در اکو ۲۰۲۲

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان اینکه توجه به اقتصاد کشاورزی در رویداد ساری ۲۰۲۲ از اولویت‌های برنامه‌ریزی شده در این رویداد است، می‌گوید: سیاست اول ما در اقتصاد مازندران، رونق کشاورزی است و تحت هیچ عنوانی قابل تبادل نیست؛ زیرا ظرفیت مازندران در این بخش بالاست و از طرفی هم امنیت غذایی کشور مهم است.

وی می‌افزاید: یکی از اولویت‌های ما در این رویداد، معرفی تولیدات و ظرفیت‌های مربوط به بخش کشاورزی مازندران است. دو مجموعه نیز برای معرفی ظرفیت‌های کشاورزی استان شناسایی و انتخاب شد؛ یکی برای معرفی توان تولید محصولات کشاورزی و دیگری برای معرفی ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی کشاورزی به میهمانان خارجی.

حسینی‌پور با اشاره به وجود ظرفیت‌های مهم گردشگری در مازندران تصریح می‌کند: در مازندران فرصت‌های گردشگری بسیار خوبی وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بناهای تاریخی سراسر مازندران یکی از این فرصت‌ها هستند که بعضاً مورد بی‌توجهی و کم‌توجهی قرار گرفتند و برای احیای این بناها نیازمند برنامه‌ریزی ویژه‌ای هستیم. قطعاً در این رویداد یکی از سیاست‌های اصلی توجه به بناهای سراسر استان است. خیلی از این بناها می‌توانند منابع درآمد در حوزه گردشگری باشند.

رضا علیخانی، معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار مازندران نیز خصوص این میزبانی با اشاره به لزوم توجه به فرهنگ بومی و محلی در افتتاحیه رویداد ساری ۲۰۲۲، می‌گوید: توجه به فرهنگ بومی مازندران در مراسم افتتاحیه مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه این استان از غنای فرهنگی و موسیقایی برخوردار است.

کد خبر 573785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.