۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۸
اوکراین، جبهه جنگ آمریکا و روسیه

اوکراین به صحنه جنگ نیابتی بین آمریکا و روسیه تبدیل شده است؛ جنگی که در ابتدا نقش واشنگتن در آن واکنشی بیش نبود، اما به تدریج بر طبل رهبری بر آن کوبید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۷۵ روز از جنگ اوکراین می‌گذرد و هیچ‌یک از طرفین این جنگ به رغم گزارش‌هایی که از خسارات و تلفات سنگین یکدیگر منتشر می‌کنند، نتوانسته‌اند به اهداف اعلامی خود برسند. به گفته مقامات روسیه حمایت‌های بسیار گسترده نظامی و ارسال گسترده تسلیحات از سوی کشورهای غربی به اوکراین از دلایل اصلی طولانی شدن این جنگ است.

اکنون غرب با اتخاذ رویکردی غیرشفاف و دوگانه همچنان ضمن کمک به شعله‌ور ماندن آتش جنگ، همه ظرفیت‌های رسانه‌ای خود را برای مقصر نشان دادن روسیه در زمینه آغاز جنگ و تداوم آن به کار گرفته است.

دولت‌های غربی در تناقضی آشکار همزمان با افزایش ارسال تسلیحات مدرن به اوکراین عملاً به دنبال پیشبرد راهکار نظامی هستند ولی در تبلیغات رسانه‌ای از ضرورت پایان جنگ سخن می‌گویند. جو بایدن اخیراً درخواستی را تسلیم کنگره آمریکا کرده است که در صورت موافقت با آن، کمکی ۳۳ میلیارد دلاری در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت.

این کمک به تنهایی نشانه مهمی از رویکرد آمریکا در خصوص بحران اوکراین است. این بودجه شامل بیش از ۲۰ میلیارد دلار کمک نظامی، ۸.۵ میلیارد دلار کمک اقتصادی و تنها سه میلیارد دلار کمک انسان‌دوستانه خواهد بود. رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای گذشته دستور ارسال نهمین بسته کمک امنیتی به اوکراین را نیز صادر کرد تا میزان کمک نظامی آمریکا از زمان آغاز جنگ به رقم ۳.۸ میلیارد دلار برسد.

سایر دولت‌های غربی نیز به تاسی از آمریکا به دنبال تشدید جنگ هستند. دولت لهستان در روزهای اخیر اعلام کرد که در جریان کنفرانس بین‌المللی حامیان اوکراین بیش از شش میلیارد دلار کمک برای این کشور جمع‌آوری شده است که عمدتاً شامل کمک‌های نظامی می‌شود. دبیرکل ناتو نیز تاکید کرده که این ائتلاف آماده است سال‌ها از اوکراین در جنگ علیه روسیه حمایت کند و این شامل کمک به کی‌یف برای جایگزین کردن تسلیحات دوران جماهیر شوروی با تسلیحات و سیستم‌های غربی مدرن خواهد بود.

جنگ اوکراین به میدان تقابل روسیه با آمریکا تبدیل شده است

سیدرضا میرطاهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در تحلیلی از جنگ روسیه و اوکراین اظهار کرد: حمله روسیه به اوکراین که از پنجم اسفندماه ۱۴۰۰ (بیست‌وچهارم فوریه ۲۰۲۲) آغاز شد، اکنون در سومین ماه خود به سر می‌برد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد مقامات ارشد روس به ویژه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بر این گمان بودند که با توجه به حجم نیروها و تجهیزات گسترده‌ای که در مرزهای شرقی، شمالی، مرزهای بلاروس و اوکراین مستقر کرده بودند می‌توانند در عرض چند روز به اهداف خود در اوکراین برسند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: البته هدف رسمی روسیه این بود که بعد از استقلال دونتسک و لوهانسک دو استان شرقی اوکراین به بهانه کمک به این دو جمهوری خودخوانده و عقب راندن نیروهای ارتش اوکراین وارد عملیات نظامی در مناطق شرقی اوکراین شود، اما سیر و روند جنگ نشان داد که هدف روس‌ها فراتر از این است.

وی اضافه کرد: روس‌ها علاوه بر پیشروی در مناطق شرقی و شمال شرق اوکراین عملاً پیشروی گسترده‌ای از مرزهای بلاروس به سمت کی‌یف پایتخت اوکراین انجام دادند که حدود ۱۳۷ کیلومتر با مرز فاصله داشت و قصد تصرف کی‌یف را داشتند.

میرطاهر خاطرنشان کرد: در جبهه جنوبی هم روس‌ها از مناطق همجوار شبه جزیره کریمه شروع به پیشروی در مناطق جنوبی اوکراین کردند و در نتیجه شهر خرسون را به تصرف خود درآوردند، هدف اصلی آن‌ها این بود که شهر بندری ماریوپل در کرانه دریای آزوف که از بنادر مهم تجاری و صادراتی اوکراین محسوب می‌شود را به تصرف دربیاورند.

وی تاکید کرد: به‌رغم کامیابی نیروهای روسی از اوایل جنگ تاکنون از جمله تصرف ماریوپل و شهر خرسون، روس‌ها در بقیه اهداف با ناکامی بزرگی مواجه شدند، به ویژه این که روسیه نتوانست به هدف اصلی خود یعنی تصرف شهر کی‌یف و سرنگونی دولت غربگرای اوکراین برسد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: کمک‌های بی‌سابقه و گسترده غرب و به رهبری آمریکا به اوکراین به صورت تجهیزات نظامی و تسلیحاتی از جمله ضد زره و ضدهوایی در نبرد اوکراین به کار گرفته شد که باعث شد نه تنها روسیه طی سه ماه اخیر با تلفات گسترده نیروی انسانی مواجه شود بلکه باعث شد حجم عظیمی از تسلیحات موجود در ارتش روسیه که در نبرد با اوکراین به کار گرفته شده بود از دست برود.

وی یادآور شد: تا دو روز گذشته خبرها حاکی از تلفات ۲۵ هزار نفری ارتش روسیه بود و منابع غربی این ادعا را مطرح کردند که حداقل ۲۵ درصد تسلیحاتی که روسیه در جنگ با اوکراین وارد کرده بود از بین رفته است که برای ارتش روسیه شکست فاجعه باری را رقم زده است.

میرطاهر ادامه داد: آنچه در سرنوشت جنگ اوکراین و روند این جنگ تأثیرگذار بوده کمک‌های گسترده اطلاعاتی آمریکا و ناتو به اوکراین است که در موارد متعددی تأثیرات سرنوشت‌سازی را به همراه داشته است.

وی گفت: انهدام رزم‌ناو روسی مسکووا در دریای سیاه با کمک آمریکا و حمله اوکراینی‌ها با موشک ضد کشتی نپتون حاصل شد و حداقل ۱۲ نفر از ژنرال‌های بلندپایه روس در اطراف شهر خرسون کشته شدند. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز این اقدام با استفاده از کمک‌های آمریکایی‌ها به اوکراین در خصوص منهدم کردن استقرار پایگاه و مقر فرماندهی روس‌ها در اطراف شهر خرسون میسر شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: به نظر می‌رسد جنگ اوکراین نه جنگ بین دو کشور بلکه جنگ روسیه با بلوک غرب است و در این جنگ نیروهای اوکراینی صرفاً نقش نیروهای انسانی را ایفا می‌کنند، در حالی که از بُعد تسلیحاتی و اطلاعاتی در اصل آمریکا و ناتو با روسیه وارد جنگ شده است، به همین دلیل روس‌ها بارها این مسئله را مطرح کردند که کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی غرب باعث طولانی شدن جنگ اوکراین شده است.

وی افزود: در حال حاضر آمریکایی‌ها و غربی‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم هدف خود را از این اقدامات، شکست راهبردی روسیه اعلام کردند، در واقع غرب و به ویژه آمریکا به جنگ اوکراین به منزله فرصتی بی‌بدیل و بی‌همتا برای تضعیف کامل قدرت روسیه به ویژه توانمندی نظامی نگاه می‌کند و بر این گمان است که شکست روسیه در این جنگ باعث تنزل کلی موقعیت سیاسی نظامی و اقتصادی روسیه در سطح بین‌الملل خواهد شد.

میرطاهر اضافه کرد: این موضوع از جمله اهداف اصلی بوده که واشنگتن در چند سال اخیر دنبال کرده است و اکنون جنگ اوکراین فرصت بزرگی در این زمینه برای دولت جو بایدن ایجاد کرده است.

وی در خصوص روند آتی جنگ اظهار کرد: به نظر می‌رسد به تدریج شاهد تغییر موضع ارتش اوکراین از موضع دفاعی به موضع تهاجمی خواهیم بود و با توجه به شمار قابل توجه نیروهای آموزش‌دیده اوکراینی و در اختیار داشتن سلاح‌های سنگین، به احتمال زیاد آن‌ها بیشتر خواهند توانست در مناطق مختلف نیروهای روسی را به عقب برانند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: روسیه به ویژه پوتین سعی دارد پیروزی آشکاری در اوکراین به دست بیاورد به همین دلیل روس‌ها تلاش می‌کنند تا در "نهم می" که روز جنگ میهنی و پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم بوده است و در آن روز معمولاً ارتش روسیه به رژه و نمایش قدرت می‌پردازد، پیروزی مشخصی را به عنوان دستاورد جنگ اوکراین اعلام کنند. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود اگر روند کنونی ادامه پیدا کند روس‌ها با دشواری زیادی در این زمینه مواجه خواهند بود.

کد خبر 573758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.