نقش فناوری در ایجاد شهرهای پایدار و سبز

تغییرات اقلیمی یکی از بحران‌های مخرب‌ حاکم بر اغلب شهرهای جهان طی چند دهه اخیر بوده که مدیران را به اعمال اقدامات خلاق سوق داده است؛ فناوری در شهرهای هوشمند، اثربخشی زیادی در حل این بحران از خود نشان داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جمعیت جهان به طور باورنکردنی در حال افزایش است و به طور ویژه، همه روزه به طور قابل توجهی بر ساکنان شهری افزوده می‌شود. گزارش‌ها حاکی است که افزایش جمعیت شهرنشینی، انتشار ۷۵ درصدی گاز کربن را در کره خاکی به دنبال داشته و تبعات منفی زیادی بر سلامت انسان و محیط زیست به جا گذاشته است. چنانچه، نرخ انتشار گازهای آلاینده در مناطق به حداقل برسد، آن‌گاه پایداری شهری تا حد قابل قبولی افزایش می‌یابد و رفاه انسانی در سطح بالاتری قرار می‌گیرد.

مدیران در اغلب شهرهای جهان می‌کوشند با بهره‌گیری از فناوری به مبارزه با تغییرات اقلیمی بپردازند و شهرهایی سبزتر و پایدارتر از قبل به وجود آورند. در ادامه به معرفی خلاقانه‌ترین رویکردهای تکنولوژیکی پرداخته می‌شود که در سه شهر مختلف جهان برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و افزایش پایداری مناطق پیاده شده است.

نقشه درختان خیابانی نیویورک در ایالات متحده آمریکا

بهره‌مندی مستقیم از کاهش انتشار کربن بسیار حائز اهمیت است، با این حال تشویق مردم به تغییر سبک زندگی خود در راستای ایجاد پایداری شهری، مزایای بیشتری را برای شهرها و شهروندان در پی دارد.

مدیران کلان‌شهر نیویورک آمریکا از طریق ایجاد یک نرم‌افزار آنلاین به نام «نقشه درختان خیابانی» شهروندان را به تغییر سبک زندگی خود برای افزایش پایداری شهری ترغیب کرده‌اند. این برنامه که بهترین و دقیق‌ترین نقشه از درختان خیابان‌های سراسر جهان تا به امروز به حساب می‌آید، توسط اداره بوستان‌ها و تفریح نیویورک مدیریت می‌شود. در حال حاضر، حدود ۶۹۰ هزار اصله درخت به نقشه اضافه شده است که به کاربران نرم‌افزار مربوطه امکان ردیابی آن‌ها را می‌دهد. در واقع، مسیریابی درختان نیویورک، امکان پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را در میان شهروندان افزایش می‌دهد، ضمن این‌که هر درخت از یک ورودی مستقل و داده‌های حاصل از در زمینه جریان آب طوفان، ذخیره انرژی و کاهش میزان آلاینده‌ها و کربن روی نقشه برخوردار است.

نقش فناوری در ایجاد شهرهای پایدار و سبز

همه این داده‌ها، با استفاده از مدل ارائه شده توسط سازمان جنگل‌داری ایالات متحده آمریکا، از نظر مالی و زیست‌محیطی با هم مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. گزارش‌ها حاکی است که در حال حاضر، درختان سراسر نیویورک به میزان ۶۵۰ هزار کیلووات بر ساعت انرژی در سال ذخیره می‌کنند، ضمن این‌که با ذخیره بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن دی‌اکسید کربن نیز به صرفه‌جویی حدود ۱۰۰ میلیون دلاری برای کشور کمک می‌کنند.

کپنهاگ بدون دی‌اکسید کربن، دانمارک

شبه‌جزیره اسکاندیناوی در سراسر جهان برای محیط زیست پاک و زندگی طبیعی و پایدار شهرت دارد. در این میان، کپنهاگ پایتخت دانمارک از سایر رقبای خود در شبه‌جزیره پیشی گرفته و از نظر پایداری به سطحی بالاتر از استاندارد نیز دست یافته است. مدیران شهر در نظر دارند با اعمال اقداماتی ویژه‌، تا سال ۲۰۲۵ کپنهاگ را به اولین شهر بدون کربن جهان تبدیل کنند و از این طریق، گام مهمی در راستای پایداری کره خاکی بردارند. در حال حاضر، بخش اعظم سفرهای شهروندان از طریق دوچرخه‌سواری انجام می‌شود که مدیران در نظر دارند، علاوه بر ترویج بیشتر این رویکرد در میان مردم، نوآوری‌هایی نیز برای تحقق هدف بلندپروازانه خود پیاده کنند.

نقش فناوری در ایجاد شهرهای پایدار و سبز

توجه ویژه به تقاضاهای انرژی شهری نیز از دیگر رویکردهای مدیران پایتخت دانمارک خواهد بود که قرار است از طریق تبدیل ضایعات به انرژی محقق شود. در سال ۲۰۱۷، یک نیروگاه انرژی عظیم در شهر احداث شد و تبدیل ضایعات بیش از یک میلیون جمعیت شهر و ۴۶ هزار صنعت را به انرژی به عهده داشته است که مدیران در نظر دارند خدمات این بخش را گسترش دهند تا منبع مهمی برای تولید انرژی تجدیدپذیر به وجود آورند.

پارک هوشمند در فرانکفورت آلمان

برنامه‌ریزان فرانکفورت، طی چند سال اخیر به طور جدی برای کاهش اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی بر شهر کوشیده و همواره رویکردهای جدیدی برای حل بحران پیاده کرده‌اند. افزایش سرمایه‌ها در پویایی هوشمند، توسعه شبکه جاده‌ای و ارائه خدمات مربوطه به طور کارآمدتر از مهم‌ترین اقدامات مدیران شهر در راستای کاهش انتشار گاز کربن بوده که همراه با تمام مزایای خود، صرفه‌جویی زمان را نیز برای شهروندان در پی داشته است. علاوه بر این، توسعه ابزارهای داده‌های بصری هوشمند کمپانی هلندی Cyclomedia که متخصص در تجسم گسترده و سیستماتیک محیط‌ها بر اساس عکس‌های پانوراما ۳۶۰ درجه به شمار می‌رود نیز در آگاهی از چگونگی بهره‌وری از امکانات شهری و ارائه رویکردهایی برای ایجاد تغییرات مثبت در رفتارهای شهروندان برای سبزسازی بیشتر شهر نقش مهمی ایفا کرده است.

نقش فناوری در ایجاد شهرهای پایدار و سبز

مدیران فرانکفورت، علاوه بر بهره‌گیری از داده‌های بصری برای مدیریت ترافیک در ۲۳۰۰ کیلومتر از معابر شهر، تلاش کرده‌اند مدیریت پارک را در شهر نیز به شیوه‌های خلاق‌تر انجام دهند. در این راستا، برنامه‌هایی توسعه داده شده است که به کاربران امکان آگاهی از زمان خالی بودن محل پارک و یافتن ارزان‌ترین پارکینگ را می‌دهد.

کد خبر 573643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.