تقدیم لایحه ارتقای کارت منزلت به شورای شهر اصفهان

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: لایحه ارتقای کارت منزلت شهروندی برای بررسی و تصویب به شورای اسلامی شهر اصفهان تقدیم شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی، امروز _یکشنبه، هجدهم اردیبهشت‌ماه_ در جلسه علنی شورای اسلامی شهر، اظهار کرد: از نگرانی‌هایی که در خصوص لایحه ارتقای کارت منزلت وجود دارد این است، نمی‌توان با تکیه بر این حرف که تمام جامعه هدف از آن استفاده نمی‌کنند و یا تنها تعداد کمی از آن استفاده می‌کنند کار را جلو برد وگرنه اصل طرح منزلت در گذشته مصوب شده است، اما باید برای ارتقای طرح دغدغه‌های مطرح شده را لحاظ کرد.

وی ادامه داد: پیشنهادی از سوی چهار عضو شورای اسلامی شهر مطرح شده که این لایحه بیشتر بررسی شود.

کارت‌های منزلت در رنگ تمایز داشته باشد تا مورد سو استفاده قرار نگیرد

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این رابطه اظهار کرد: به نمایندگی از شورای اسلامی شهر در کمیته طرح منزلت شرکت کردیم با اینکه مدتی بود این کمیته تشکیل نشده بود، اما مصوبات خوبی داشت.

وی با اشاره به اینکه یک بخش از اقدامات در این حوزه در اختیار شهرداری است و نیاز به مصوبه شورای اسلامی شهر ندارد، ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم کارت‌های منزلت در رنگ تمایز داشته باشد تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اعتبارات غیرهوشمندی در بودجه وجود دارد که اگر به مرور در اصلاح بودجه آن به نام کارت منزلت تعریف شود به تحقق عدالت کمک بزرگی کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: اگر مجموعه اصفهان کارت را تقویت کنیم به لحاظ درآمدی می‌تواند اسپانسر یا حامی خوبی برای کارت منزلت شود و بخشی از هزینه‌های آن را تأمین کند.

اهمیت رفع چالش‌های کارت منزلت

امیر سامع، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این رابطه اظهار کرد: اینکه چرا تنها ۱۰ درصد از کارت منزلت استفاده کردند، باید مورد بررسی قرار گیرد و اگر سالی ۱۰۰ هزار تومان هزینه که ماهانه ۱۰ هزار تومان می‌شود، برای آنها در نظر گرفته شود با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم چیز قابل توجهی نیست و تنها حدود هفت یا هشت بلیت است.

وی با تاکید بر اعتبار هفت میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای ۷۰ هزار نفر، افزود: باید خدماتی که برای این گروه‌های شایسته و جامعه هدف انجام می‌دهیم مصداق خدمات مناسب باشد و باید روی آن بیشتر کار شود، نه اینکه کارت‌هایی را چاپ کنیم و فقط ۱۰ درصد افراد از آن استفاده کنند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: تمام دستگاه‌ها نیز باید ظرفیت خود را برای ارائه خدماتی هدفمند و شایسته‌تر به جامعه هدف به میدان بیاورند.

بررسی افزایش بودجه کارت منزلت

علی صالحی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: در بودجه ۱۴۰۰ جمعیت مشمول اصفهان کارت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر بوده که برای ۴۶ هزار نفر کارت منزلت صادر شده و مبلغی کمتر از سه میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ برای آن در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه در لایحه جدید به جمعیت مشمول ۵۰۰ هزار نفر، ۵۰ هزار نفر افزوده می‌شود، افزود: اگر ۱۰ درصد یعنی ۵۰ هزار نفر به ۴۶ هزار نفر قبلی که کارت برای آنها صادر شده است، اضافه شود ۵۰ هزار کارت منزلت خواهیم داشت، در این راستا بودجه‌ای که در سال ۱۴۰۰، حدود سه میلیارد تومان بوده است و اکنون هفت میلیارد تومان می‌شود و نشان از افزایش سه برابری می‌دهد که نیاز به بررسی بیشتر لایحه است.

محمدرضا فلاح، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: در طرح منزلت دستگاه‌های دیگر نیز می‌توانند دخیل باشند، برای مثال نقش اداره کل ورزش و جوانان، امور کتابخانه‌ها و آموزش و پرورش در طرح منزلت چیست و چه خدماتی را می‌توانند ذیل این کارت به جامعه هدف ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد نیازمند هم‌افزایی بین دستگاه‌ها هستیم تا آنها نیز در این طرح دخیل شوند، ادامه داد: اگر جامعه هدف را در طرح منزلت ۵۰۰ هزار نفر دیدید باید به بار مالی آن نیز توجه داشته باشید، زیرا ممکن است با حجم زیاد و انبوهی از افراد مواجه شویم که می‌گویند، چرا ما تحت پوشش کارت منزلت قرار نگرفتیم و تدبیری برای آن در نظر گرفته شود.

توجه به جانبازان بالای ۲۵ درصد در ارائه اصفهان کارت

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز اظهار کرد: به هر دلیلی ممکن است از اصفهان کارت استقبال بیشتر شود که لازم است آنچه مربوط به بار مالی و مسائل آن است به خوبی پیش‌بینی شود، زیرا همین کار ارزشمند و خوب اگر فکر نشده اجرا شود، می‌تواند مشکل ایجاد کند.

احمد مصور، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه با بیان اینکه باید بار مالی طرح به شورا دقیق اعلام شود، اظهار کرد: این سوال مطرح است که اگر کارت اتوبوس نیم‌بها به فردی دادیم به او کرامت بخشیدیم، در حالی که این اقدام به اعتقاد من به طریقی نقض هدف اصلی طرح است، البته نکته مثبت این طرح آن است که جانبازان زیر ۲۵ درصد را که حدود ۱۱ هزار نفر می‌شوند را شامل طرح کرده‌اند، اما خبری از تعیین تکلیف جانبازان بالای ۲۵ درصد نداریم.

جزئیات لایحه ارتقای کارت منزلت شهروندی

مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان نیز در این جلسه در خصوص طرح ارتقای کارت منزلت با بیان اینکه در سال ۱۳۹۴ این کارت به تصویب رسید، اظهار کرد: در این راستا بازنشستگان و جانبازان بالای ۲۵ درصد، معلولان، زنان سرپرست خانوار و سالمندان مشمول این طرح بودند و می‌توانستند با کارت منزلت از مراکز فرهنگی گردشگری تفریحی استفاده کنند و تراکنش استفاده از اتوبوس در این کارت نیم بها و برای معلولان رایگان لحاظ شده بود.

وی با تاکید بر اینکه در این لایحه با حفظ تمام خدمات پیشین و مشمولان تعریف شده می‌خواهیم طرح را ارتقا ببخشیم، افزود: درگذشته تراکنش‌های استفاده از اتوبوس روزانه بود و اگر شهروندی استفاده نمی‌کرد آن رقم شارژ شده می‌سوخت، اما اکنون تراکنش هفتگی شده است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه قبلاً مترو در این طرح نبود و اکنون اضافه شد، تصریح کرد: در دوره جدید همه جانبازان و بیماران خاص را با معرفی به دانشگاه علوم پزشکی تحت پوشش قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ درصد از جامعه هدف از کارت منزلت استفاده کردند، گفت: جامعه هدف ما جمعیتی حدود ۵۰۰ هزار نفر هستند و بار مالی ارتقای این طرح هفت میلیارد تومان پیش بینی شده است.

شاهمرادی با تاکید بر اینکه بهره‌مندی از زیرساخت‌ها در این کارت نیازمند همکاری بین بخشی است، اضافه کرد: در صورت تصویب این لایحه اطلاع‌رسانی به شهروندان جامعه هدف انجام خواهد شد و با این کارت‌ها می‌توانیم مجموعه‌ای از اطلاعات جامع از رفتار شهروندی داشته باشیم که از چه امکاناتی و در چه روزهایی استفاده می‌کنند و در این راستا سوبسیدهای ارائه شده به شهروندان هدفمند خواهد شد و عدالت اجتماعی تحقق می‌یابد.

به گزارش دبیرخانه مشترک شهر، اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در نهایت به ارجاع لایحه کارت منزلت به کمیسیون اقتصادی برای بررسی بیشتر بار مالی آن رأی دادند.

کد خبر 573588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.