تحلیل گل و مرغ‌های اصفهان از عصر صفوی تا زمان معاصر

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان گفت: نظام کاشت گل و گیاه در اصفهان عصر صفوی یکی از شاهکارهای جهان است و همچنین پرندگان عصر صفوی در اصفهان شناخته شده بودند و این درحالی که در عصر حاضر از این نظام کاشت خبری نیست که نقدی بر آن داریم.

مهدی تمیزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در دو روز پایانی هفته فرهنگی اصفهان ساعت ۱۷:۳۰ دو برنامه «موزه، روایت و شهر» با سخنرانی رئیس اداره موزه ملی ملک و «گفت‌وگوی گل و مرغ» با رئیس اداره اطلاعات فرهنگی و حفاظت فنی کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه موزه ملی ملک از بزرگترین موزه‌های وقفی جهان است که توسط «آقا حسین ملک» وقف امام رضا (ع) شد و در شمار املاک حیثیتی برای ایران قرار می‌گیرد، افزود: بازدید از این موزه برای هر گردشگر دارای اهمیت است و امروز رأس ساعت ۱۷:۳۰ مدیر موزه ملک در خصوص موزه و موزه‌داری سخنرانی می‌کند.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان با بیان اینکه موزه‌های امروز همانند موزه‌های قدیمی نباید ساختار ویکتوریایی در قرون پیشین داشته باشد، تصریح کرد: موزه باید با شهروند تعامل داشته باشد و عضوی از شهر به‌شمار رود نه به‌عنوان تافته جدا بافته باشد.

وی ضرورت شناخت موزه در شهرها را برای شهروندان و اهالی هنری و موسیقی پر اهمیت خواند و خاطرنشان کرد: باید راهکارهایی برای جذب گردشگران به دنیای موزه‌ها و نشان دادن اهمیت و جایگاه آن پیدا کرد.

تمیزی همچنین به برنامه «گفت‌وگوی گل و مرغ از باغ‌های صفوی اصفهان تا بوم نقاشی» در آخرین روز از هفته فرهنگی اصفهان ساعت ۱۷:۳۰ توسط «نوشاد رکنی» خبر داد و افزود: کتاب «نگاهی به شهر خلاق» توسط شهرداری منتشر خواهد شد که در این کتاب به نوع گیاهان و درختان خیابان چهارباغ در عصر صفوی پرداخته شده که در ماه‌های زیادی از سال دارای گل و شکوفه است، به‌عنوان مثال در اوایل سال درختان سیب، گیلاس و آلبالو کاشت می‌شد.

وی با بیان اینکه نظام کاشت گل و گیاه اصفهان عصر صفوی یکی از شاهکارهای جهان است، ادامه داد: نوع کاشت گل و گیاه و چرایی و چگونگی آن در عصر صفوی و نوع پرندگان شناخته شده در اصفهان در آثار نقاشی ایرانی‌ها و اصفهانی‌ها نمود داشته است.

کد خبر 573586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.