بست شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) در قم ساماندهی می‌شود

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) شهر قم از برنامه‌ریزی برای ساماندهی بست شرقی حرم مطهر خبر داد و گفت: در صورت پیشرفت برنامه‌های ستاد بازآفرینی در اراضی ۴۸ هکتاری، پروژه بست شرقی را با الگوهایی جدید آغاز می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا خاکی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ساماندهی بست شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) در شهر قم، اظهار کرد: در حال بررسی طرح هستیم و در صورت پیشرفت برنامه‌های ستاد بازآفرینی در اراضی ۴۸ هکتاری، پروژه بست شرقی را با الگوهایی جدید آغاز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اجرای طرح در چهار طرف حرم مطهر مورد ارزیابی قرار گرفته است، ادامه داد: حرم مطهر حضرت معصومه (س) از سه جهت بهسازی شده است، اما در سمت شرق و در محل اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران هنوز بلاتکلیف مانده و شرایط مطلوبی ندارد.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) در مورد نحوه بهسازی بست شرقی، تصریح کرد: ساماندهی بست شرقی حرم مطهر هم از طریق سرمایه‌گذاری و هم از طریق ظرفیت ۴۸ هکتاری در حال بررسی و مطالعه است.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت پیش‌بینی‌شده برای پارکینگ شرقی محدود است، گفت: در این قسمت از حرم تنها راه خروجی، مسیر حرم تا جمکران بوده و از نظر کارشناسی ساخت بیش از ۱۵۰۰ پارکینگ درست نبوده است و باعث ایجاد گره‌های ترافیکی در این مسیر خواهد شد.

خاکی در خصوص اجرای پروژه بست شرقی در دو فاز، اظهار کرد: پروژه به دو فاز تقسیم شده است که برای فاز نخست که شامل خدمات، پارکینگ و اتصال خدمات عمومی به پایانه است، نیاز به ۱.۸ هکتار زمین در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در فاز دوم می‌توان بسته‌های سرمایه‌گذار پشتیبان زیارت مانند امکان اقامتی، خدماتی و درمانی را پیش‌بینی و از ظرفیت سرمایه‌گذار در این بخش استفاده کنیم، هر دو بخش هم‌زمان در حال پیشرفت است و طرح فاز یک تهیه شده اس و منتظر مشخص شدن رویکرد فاز دوم هستیم تا طرح را کامل کنیم.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی بست شرقی رویکردی خدماتی مانند پارکینگ و پایانه بوده است و باقی طرح‌ها کمک رویکرد اصلی تعریف شده است و باید در نظر داشته باشیم مسیرهای پیرامون حرم مطهر باید زنده و پویا باشند.

وی با بیان اینکه زمان آغاز پروژه وابسته به به تعیین تکلیف ۴۸ هکتار است، گفت: با تعیین تکلیف اراضی ۴۸ هکتاری ظرف چهار ماه اقدامات پروژه بست شرقی آغاز می‌شود، زیرا اطلاعات کامل است و می‌توانیم عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

کد خبر 573553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.