آنتی ویروس رایگان + بهترین نرم افزارهای ضد ویروس برای کامپوتر و موبایل اندروید

آنتی ویروس (Anti Virus) به نرم افزاری گفته می‌شود که مسئولیت پاکسازی و جلوگیری از ورود ویروس و عوامل مخرب به کامپیوتر را بر عهده دارد.

به گزارش ایمنا، آنتی‌ویروس، ویروس‌ها و سایر نرم‌افزارهای مخرب مانند کرم‌ها و تروجان‌ها یا ابزارهای تبلیغاتی مزاحم را جست‌وجو، شناسایی و حذف می‌کند. این نرم‌افزار قرار است به عنوان رویکردی برای جلوگیری از ورود تهدیدات به رایانه شما و پیشگیری از ایجاد مشکل عمل کند.

آنتی‌ویروس چگونه کار می‌کند؟

برای محافظت از کامپیوتر و اطلاعاتی که در آن دارید، اینکه فقط یک کاربر محتاط باشید کافی نیست. برنامه آنتی‌ویروس کدها و فایل‌هایی را که از طریق ترافیک شبکه برای شما ارسال می‌شوند، اسکن می‌کند. شرکت‌های سازنده برنامه‌های آنتی‌ویروس، پایگاه داده گسترده‌ای از ویروس‌ها و بدافزارها و… را که شناخته شده هستند، جمع‌آوری می‌کنند و نحوه شناسایی و حذف آن‌ها را به برنامه‌های آنتی‌ویروس آموزش می‌دهند.

چگونه ویروس‌ها را تشخیص دهیم؟

یک ویروس کامپیوتری می‌تواند به برنامه‌های شما آسیب برساند، فایل‌ها را حذف کند و هارد دیسک شما را فرمت کند؛ همه این موارد منجر به کاهش عملکرد سیستم می‌شوند؛ زمانی که متوجه هر یک از مشکلات زیر در سیستم خود شدید، به احتمال زیاد سیستم شما آلوده به ویروس شده است.

  • سرعت عملکرد سیستم هنگام راه‌اندازی و بالا آمدن برنامه‌ها پایین آمده.
  • سیستم با مشکلاتی از قبیل خاموش شدن و ریست شدن مواجه شده.
  • فایل‌های روی سیستم بدون تأیید شما حذف شده‌اند یا تغییر کرده‌اند.
  • با خرابی‌های مکرر سیستم یا پیغام‌های خطای فراوان مواجه می‌شوید.
  • پنجره‌های پاپ آپ غیر منتظره و ناشناس برایتان نمایش داده می‌شود.
  • برنامه‌های جدیدی بدون اطلاع شما نصب و ظاهر می‌شوند.

آنتی ویروس رایگان + بهترین نرم افزارهای ضد ویروس برای کامپوتر و موبایل اندروید

مزایای استفاده از آنتی‌ویروس چیست؟

  • محافظت در برابر ویروس‌ها: محافظت در برابر ویروس‌ها وظیفه اصلی یک آنتی‌ویروس است. آنتی‌ویروس کامپیوتر را در برابر ویروس‌ها، بدافزارها، جاسوس افزارها و سایر تهدیدات ناشناخته محافظت می‌کند و قبل از اینکه این برنامه‌های مخرب به سیستم آسیب برسانند، آنها را از بین می‌برد. یک آنتی‌ویروس مؤثر فهرستی از فایل‌های خوب و بد را ایجاد می‌کند تا به تشخیص مضر بودن یا نبودن یک برنامه کمک کند.
  • اسکن دستگاه‌های قابل جابجایی: یک آنتی‌ویروس قادر است به سرعت هر دستگاه قابل جابجایی متصل به کامپیوتر را برای شناسایی تهدیدات احتمالی اسکن کند. به عنوان مثال، برخی از آنتی‌ویروس‌ها به طور خودکار فایل‌های اجرایی ناشناخته را در یک ظرف مجازی یا کانتینر (Container) قرار می‌دهند. کانتینر به برنامه اجازه می‌دهد تا برای استفاده صاحب رایانه اجرا شود، اما از دسترسی برنامه به داده‌ها و سایر منابع رایانه جلوگیری می‌کند.
  • محافظت در برابر تهدیدات آنلاین: با دسترسی مداوم به اینترنت، صاحبان کامپیوترها باید با تهدیدات سایبری متعدد مبارزه کنند. اما یک آنتی‌ویروس خوب می‌تواند مانع از دسترسی آنها به کامپیوتر شود.
  • حفاظت فایروال و شبکه: آنتی‌ویروس داده‌های ورودی و خروجی از سیستم شبکه را از طریق اینترنت نظارت می‌کند، داده‌های مشکوک را شناسایی می‌کند و از انتقال آنها جلوگیری می‌کند.
  • مسدود کردن سایت‌های اسپم و تبلیغات: بیشتر تبلیغات اسپم و ویروس‌ها از طریق تبلیغات پاپ‌آپ و سایر سایت‌های هرزنامه، کامپیوترها را آلوده می‌کنند. هدف این حملات هرزنامه، سرقت اطلاعات از رایانه کاربر، به خطر انداختن حریم خصوصی آنها، یا حتی ایجاد خسارات مالی قابل توجه است.
  • کامپیوتر با سرعت بالاتر: می‌توان به دنبال یک برنامه آنتی‌ویروس بود که بتواند کار خود را بدون کاهش سرعت کامپیوتر انجام دهد. آنتی‌ویروس برای بالا بردن سرعت کامپیوتر، پوشه‌ها و فایل‌های ناخواسته را از سیستم حذف می‌کند و سرعت عملکرد آن را بهبود می‌بخشد.
  • محافظت در برابر سرقت هویت: حملات Spyware برای سرقت اطلاعات شخصی از کامپیوتر طراحی شده‌اند. اینها می‌توانند شامل داده‌های بانکی، شماره‌های تأمین اجتماعی، رمز عبور، شماره کارت اعتباری و سایر داده‌های مهم باشند. برخی از نرم‌افزارهای جاسوسی پیچیده حتی می‌توانند بی‌صدا در پس‌زمینه اجرا شوند و منتظر بمانند تا کاربر خرید آنلاین انجام دهد و اطلاعات کارت اعتباری خود را وارد کند و هزینه آن را پرداخت کند. نرم افزارهای جاسوسی آن را ضبط می‌کنند و به گونه‌ای استفاده می‌کنند که گویی متعلق به خودشان است و به سرقت هویت دامن می‌زنند. آنتی‌ویروس از دست زدن به داده‌های رایانه جلوگیری می‌کند و امکان خرید ایمن و بانکداری آنلاین را فراهم می‌کند.

معرفی بهترین آنتی ویروس‌ها

آنتی ویروس رایگان + بهترین نرم افزارهای ضد ویروس برای کامپوتر و موبایل اندروید

  • آنتی‌ویروس بیت‌دیفندر (Bit Defender)

نسخه رایگان بیت‌دیفندر بسیار سبک و زیبا طراحی شده است و مکانیزم‌های اسکن خوش‌ساختی دارد. سرعت اسکن بالای بیت‌دیفندر و قدرت قابل‌توجه آن در تشخیص ویروس، بیت‌دیفندر را در رتبه‌ای بالاتر از سایر رقبا قرار داده است.

نسخه رایگان این آنتی‌ویروس قابلیتی به‌نام اتوپایلت دارد که شمشیری دو دم به حساب می‌آید، چرا که این حالت با وجود اینکه مدیریت ویروس‌ها را تسهیل می‌کند، آن را از کنترل کاربر خارج می‌سازد. بنابراین، مجبور خواهید بود به برنامه اعتماد کنید. این در حالی است که در گذشته مواردی مانند آنتی‌ویروس پاندا وجود داشته است که برنامه خود را ویروس تشخیص داده و تعداد زیادی از سیستم‌های ویندوزی را با مشکل مواجه کرده بود. با اینکه بیت‌دیفندر تمیز، هوشمند و بهینه طراحی شده است، مجبور هستید گاهی پاپ‌آپ‌های آن را تحمل کنید.

آنتی ویروس رایگان + بهترین نرم افزارهای ضد ویروس برای کامپوتر و موبایل اندروید

  • آنتی‌ویروس اوست (Avast)

با اینکه در اواسط سال ۲۰۱۶، AVAST رسماً AVG را به تصاحب خود در آورد. دو آنتی‌ویروس Avast و AVG هنوز ادغام نشده‌اند و شرکت اعلام کرده است که آن دو را جداگانه توسعه خواهد داد. در هر حال، شرکت Avast با بهره‌گیری از کاربران هر دو نرم‌افزار جامعه کاربری ۴۰۰ میلیون نفری را در اختیار دارد که کمک شایانی به توسعه و بهبود آنتی‌ویروس آن خواهد کرد.

جدیدترین نسخه آنتی‌ویروس رایگان Avast، از حالت گیمینگ برخوردار است. حالت گیمینگ باعث می‌شود زمانی‌که در حال انجام بازی‌های سنگین هستید، آنتی‌ویروس سخت‌افزار سیستم شما را به کار نگیرد و به‌علاوه هیچ پاپ‌آپی را به شما نمایش ندهد. این برنامه در جدیدترین نسخه تغییرات خوبی داشته است. امکان مدیریت پسورد نیز در این آنتی‌ویروس گنجانده شده است که مسلماً قابلیت خوبی برای یک آنتی‌ویروس به شمار می‌آید.

آنتی ویروس رایگان + بهترین نرم افزارهای ضد ویروس برای کامپوتر و موبایل اندروید

  • سوفوس هوم (Sophos home)

سوفوس هوم که خود را نرم‌افزاری امنیتی در کلاس تجاری معرفی می‌کند، نسبت به سایر آنتی‌ویروس‌های رایگان قابلیت‌های بیشتری را در اختیار می‌گذارد که می‌تواند برای خانواده‌ها نیز مفید باشد. با نصب این نرم‌افزار، آنتی‌ویروس استاندارد و حفاظت در برابر بدافزار را همراه‌با ابزار آنتی فیشینگ برای مرورگر خواهید داشت. به‌علاوه، امکان کنترل محتوا از طریق سیستم مرکزی با پشتیبانی حداکثر ۱۰ سیستم وجود دارد که می‌تواند در کنترل فرزندان در فضای اینترنت بسیار مفید باشد.

هرچند سوفوس هوم همواره نوتیفیکیشن‌هایی را به شما نمایش می‌دهد؛ اما این نرم‌افزار نسخه پولی نداشت و درنتیجه تبلیغی در این خصوص انجام نمی‌داد، این روند از ماه فوریه با ارائه‌ی سوفوس هوم پریمیوم تغییر کرد.

آنتی ویروس رایگان + بهترین نرم افزارهای ضد ویروس برای کامپوتر و موبایل اندروید

  • آنتی‌ویروس کسپرسکی (Kaspersky)

نسخه پولی کسپرسکی معمولاً در بررسی‌ها به‌عنوان بهترین آنتی‌ویروس شناخته می‌شود و کسپرسکی رایگان نیز نسخه فشرده برنامه اصلی است، به این معنی که قابلیت‌های جنبی آن مانند محافظت از حریم خصوصی و پرداخت امن حذف شده‌اند و تمرکز روی حفاظت رایگان سیستم شما در برابر ویروس‌ها گذاشته شده است. نتیجه کار نرم‌افزاری شده است که کار با آن بسیار ساده بوده و در محافظت سیستم از ویروس‌ها بسیار دقیق عمل می‌کند. از آن‌جایی که کسپرسکی رایگان از همان موتور ویروس‌یاب کسپرسکی پولی استفاده می‌کند، عملکرد برنامه در زمینه کشف ویروس بسیار دقیق است. همچنین، نوتیفیکیشن‌ها و پاپ‌آپ‌های ارتقا به نسخه‌ی پولی در این برنامه کمتر ایجاد مزاحمت می‌کنند.

آنتی ویروس رایگان + بهترین نرم افزارهای ضد ویروس برای کامپوتر و موبایل اندروید

  • آنتی‌ویروس اویرا (Avira)

آنتی‌ویروس رایگان اویرا در کشف تهدیدهای امنیتی قدرتمند عمل می‌کند و برای انجام این کار فشار زیادی به سخت‌افزار شما وارد نمی‌کند. رابط کاربری این نرم‌افزار تمیز و کاربرپسند طراحی شده است. اویرا با وجود رایگان بودن، قابلیت‌هایی نظیر محافظت در برابر بدافزارها و فیشینگ را شامل می‌شود. همین امکانات جنبی، اویرا را به یکی از بهترین آنتی‌ویروس‌های رایگان موجود تبدیل کرده است.

نکته آزاردهنده در مورد اویرا، پاپ‌آپ‌های متعدد و آزاردهنده‌ی آن هنگام اجرا است. با توجه به اینکه تعداد ظهور این پاپ‌آپ‌های تبلیغاتی بیش از حد معمول است، شاید برای بسیار از افراد یک نقطه ضعف بزرگ به حساب بیاید و باعث شود بسیاری از کاربران به همین دلیل از استفاده از نسخه‌ی رایگان اویرا صرف‌نظر کنند.

آنتی ویروس رایگان + بهترین نرم افزارهای ضد ویروس برای کامپوتر و موبایل اندروید

  • آنتی‌ویروس پاندا (Panda)

نرم‌افزار پاندا کاملاً مبتنی بر فضای ابری کار می‌کند و به همین جهت از منابع سیستمی کمترین استفاده ممکن را می‌برد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهند که پاندا هنگام بررسی وظایف سیستمی مانند نصب برنامه، کپی و دانلود برنامه‌ها فشار زیادی را به پردازنده وارد می‌کند. در خصوص ظاهر برنامه باید گفت که پاندا از طراحی زیبایی برخوردار است و برخلاف سایر برنامه‌ها که معمولاً رنگ‌های سفید و خاکستری زیادی در آن‌ها به کار رفته است، پاندا از طیف رنگ بیشتری بهره برده و چشم‌نوازتر به‌نظر می‌آید.

حالت گیمینگ و ایمن‌سازی در برابر ورودی‌های یواس‌بی از قابلیت‌های جذاب پاندا محسوب می‌شوند. در حالت گیمینگ فشار از روی پردازنده برداشته می‌شود تا تجربه‌ی بازی شما تحت‌تأثیر قرار نگیرد. ایمن‌سازی یواس‌بی نیز سیستم شما را در برابر ویروس‌هایی که معمولاً از طریق فلش مموری‌ها منتقل می‌شوند محافظت می‌کند. به‌علاوه، کیت نجات‌بخشی سیستم در مواردی که ویندوز به کلی دچار مشکل شده است و امکان نصب آنتی‌ویروس وجود ندارد نیز در نظر گرفته شده است.

  • آنتی‌ویروس ادور (Adaware)

نرم‌افزار Adaware شاید نسبت به گزینه‌های دیگر کمتر شناخته شده باشد. شرکت سازنده این آنتی‌ویروس لاواسافت است که پس از تغییر نام به ادور این آنتی‌ویروس را نیز ادور نام‌گذاری کرد. موتور ویروس‌یابی این برنامه تحت لیسانس بیت‌دیفندر است. متأسفانه شرکت سازنده در نسخه ۱۲ از این برنامه قابلیت مسدودسازی آدرس‌های اینترنتی مخرب را که در نسخه ۱۱ وجود داشت، حذف کرده است و این برنامه فعلاً فقط بر دانلودها نظارت می‌کند.

محیط کاربری این آنتی‌ویروس به‌شدت براق طراحی شده است و در همه جای آن نام ادور به چشم می‌خورد و در مجموع باید گفت که محیط کاربری Adaware ۱۲ مانند عملکرد امنیتی آن چندان خوشایند نیست.

کد خبر 573509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.