خودروهای خارجی ۵۰۰ میلیون تومانی در مسیر ایران‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، هجدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود؛ بنابراین خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خودروهای خارجی ۵۰۰ میلیون تومانی در مسیر ایران‌» نوشت: با قیمت فعلی خودروهای بازار می‌توان خودرو صفر کیلومتر خارجی خریداری کرد

از آنجا که دولت گذشته در کنترل و مهار قیمت خودرو در بازار ناتوان بود، قیمت خودرو از سال ۹۷ سیر صعودی به خود گرفت و همچنان، این چالش ادامه دارد تا جایی که زور وزیر صنعت، معدن و تجارت هم به این بازار آشفته نرسید.

قیمت خودروهای ایرانی هم راستا با خودروهای خارجی در حال افزایش است و افرادی که تصمیم‌گیر بازار خودرو هستند اکنون تنها نظاره‌گر شرایط شدند چرا که دلالان و واسطه‌ها در این حوزه نفوذ کردند و به راحتی تعیین کننده قیمت‌ها در بازار شده‌اند.

کسانی که در نمایشگاه‌ها فعالیت می‌کنند، نوک پیکان اتهام‌ها را به دو سمت نشانه گرفتند که یکی از آنها شرکت‌های فروش خودرو است که تعداد آن بیش از دو هزار مجموعه است و دوم نمایندگی‌های خودروسازان است. نمایشگاه‌داران می‌گویند که ما یقین داریم این دو گروه تعیین کننده قیمت خودرو در بازار شدند. این گفته‌ها و اظهارنظرها در شرایطی است که برخی‌ها، نمایشگاه‌داران را مقصر گرانی خودرو می‌دانند.

از سال ۹۷، قیمت خودرو افزایشی شده و هیچ سیاستی در کنترل قیمت‌ها موفق نبوده است. قیمت‌گذاری دولتی، سیاست قرعه‌کشی و تخصیص خودرو به متقاضیان واقعی، عرضه هفتگی خودرو در هیچ مقطعی کارساز نبوده است و مردم هر هفته و حتی هر روز شاهد تغییر قیمت خودرو هستند.

خودروهای خارجی ۵۰۰ میلیون تومانی در مسیر ایران‌

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اروپا: نیازمند تأمین از ایران شده‌ایم‌» نوشت: جنگ اوکراین برای سیاست بین‌الملل یک اتفاق پرتناقض، به خصوص برای ایران است. یک‌ماه قبل مطالبه روس‌ها برای تضمین برجام به همکاری‌های روسیه با ایران، مذاکرات را معلق کرد که این وضعیت متأثر از جنگ اوکراین و تحریم‌های تازه آمریکا علیه روس‌ها بود.

حالا همین جنگ، انریکه مو را، معاون کمیسیونر سیاست خارجی اروپا را به تهران می‌کشاند، به این امید که با پیدا کردن یک «راه‌حل میانه» مذاکرات وین را از بن‌بست خارج و در کشاکش جنگ اوکراین یک تأمین‌کننده نفت و گاز دیگر برای اروپا دست‌و پا کند.

اروپا ممکن است در کوتاه‌مدت برای ثبات بازار انرژی به سمت ایران بیاید، ولی تهران باید به تداوم این روند در بلند مدت محتاطانه نگاه کند، به خصوص که در اسناد استراتژیک انرژی اتحادیه اروپا، ایران جایگاه چندانی ندارد.

«انریکه مو را» معاون کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه برای همین گفتگو با مقام‌های ایرانی به تهران سفر خواهد کرد. هدف سفر، به گفته جوزف بورل کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا خارج کردن وضعیت به بن‌بست رسیده، مذاکرات وین است که اصرار آمریکا به باقی ماندن سپاه در لیست تروریسم آن را رقم زده است.

خودروهای خارجی ۵۰۰ میلیون تومانی در مسیر ایران‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تدابیر دولت برای ساماندهی یارانه آرد و نان» نوشت: روش نادرست دولت دوازدهم برای تخصیص ارز ترجیحی جهت واردات همه کالاها از سال ۹۷، کشور را در گردابی قرار داد که هر روز بیش از گذشته در آن فرو می‌رفت.

هر چند دولت دوازدهم بعد از مدت کوتاهی با عوارض اولیه تدبیر خود مواجه شد و تعداد کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی را یکی یکی کاهش داد، اما نتایج آن تدبیر همچنان گریبان اقتصاد ما را گرفته و هر روز هم گلوی اقتصاد را بیشتر فشار می‌دهد تا جایی که دولت دیگر توان پرداخت سالانه میلیاردها دلار ارز ترجیحی که بخش بزرگی از آن به جیب واسطه‌ها می‌رود را ندارد.

ضمن اینکه پرداخت ارز ترجیحی باعث افزایش تورم هم شده است. رجانیوز در همین رابطه نوشت: «منتقدان می‌گویند ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث کنترل تورم کالاهای مورد نظر بوده است.

این در حالی است که بررسی طبق یک بازه زمانی نشان می‌دهد کالاهای مشمول ارز ترجیحی ۵۳ درصد تورم را تجربه کرده‌اند و کالاهایی که مشمول ارز ترجیحی نشدند ۸۰ درصد تورم داشته‌اند. تفاوت تنها ۲۷ درصدی با این وجود بود که در همین بازه ۱۴ میلیارد دلار هزینه شده است! همچنین ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شده یارانه بیشتری به مصرف‌کننده دهک بالاتر تعلق بگیرد. طبق محاسبات، دهک دهم جامعه که دهک مرفه و پولدار جامعه هستند چهار برابر دهک اول و فقیر کشور از این یارانه استفاده کرده‌اند.»

خودروهای خارجی ۵۰۰ میلیون تومانی در مسیر ایران‌

کد خبر 573492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.