کمیسیون ملی یونسکو حامی هنرمندان است

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران گفت: کمیسیون ملی یونسکو حامی هنرمندان و به خصوص هنرمندان اصفهانی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الله ایوبی در مراسم رونمایی از کتاب و آلبوم «کرشمه» که به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در هنرسرای خورشید برگزار شد، اظهار کرد: در کمیسیون ملی یونسکو با افتخار برای اولین بار کتابی را با همکاری یک استان تهیه کردیم، البته تاکنون بیش از ۱۸۰ عنوان کتاب به چاپ رسیده است.

وی با بیان اینکه کتاب کرشمه از جمله کتاب‌هایی است که با همکاری مشترک به چاپ رسیده است، گفت: این کتاب قرار است در غرفه کمیسیون ملی یونسکو در نمایشگاه کتاب تهران به نمایش در آید؛ به هر حال در کنار همه گرفتاری‌ها، مشکلات و دغدغه‌ها تولید این آثار، اقدامات ماندگاری هستند که بخشی از هویت فرهنگی ما را تشکیل می‌دهند.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو-ایران تصریح کرد: اصفهان تنها جایی است که ما نمایندگی فعال یونسکو را داریم، البته شهر یزد نیز این نمایندگی وجود دارد، اما فعال نیست.

وی افزود: اصفهانی‌ها، همه هنرها را به اوج رسانیده‌اند، در کشور شهرهایی داریم که فقط در یک رشته مثلاً خوشنویسی، انیمیشن و موسیقی سرآمد است، ولی اصفهان عجیب است که در همه هنرها فعالیت قابل تقدیر دارد و این باعث خوشحالی و سرافرازی ما در برابر بزرگان فکر، اندیشه و تمدن خارجی دارد.

ایوبی تصریح کرد: اصفهان در هنر تذهیب، نگارگری و حتی کتاب و سینما هم سرآمد است، متفکران و اندیشمندان خارجی با حضور در اصفهان متوجه این سرآمدی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: ما در رشته جامعه‌شناسی بر این باور هستیم عینیت‌های بیرونی آرام‌آرام ضمیر ناهوشیار ما را تشکیل می‌دهند و این ضمیر ناخودآگاه، سبک زندگی ما را شامل می‌شود.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو-ایران اظهار کرد: کسانی که در این شهر (اصفهان) زاده می‌شود و در مسجد اصفهان و دیگر فضاها و اماکن چون چهارباغ تنفس می‌کنند، عینیت‌های بیرونی شهر به درون آنها رسوخ کرده و آرام‌آرام این معماری‌ها و رنگ و لعاب‌های پر ذوق هنری اصفهان در وجود افراد اثر می‌گذارد و آنها چون استاد اعظمی‌کیا خالق آثار هنری برجسته می‌شوند.

وی گفت: اصفهان حتی در سینما، فیلم کوتاه و انیمیشن هم که وارد شده‌اند، شاعرانه ورود کرده‌اند و این باعث افتخار ما است.

ایوبی تصریح کرد: در اصفهان پیوند همه هنرها را می‌بینیم، اگر بخواهیم فرزاندانمان ایرانی فکر کنند و موسیقی ایرانی گوش بدهند و ردیف و گوشه‌های ایرانی بشنوند، باید در خانه‌ای که فرش ایرانی پهن است و معماری اسلامی ایرانی دارد زیست کنند که در این صورت دیگر موسیقی غربی گوش نمی‌دهند و به موسیقی اساتید ایرانی علاقه‌مند می‌شوند.

وی تصریح کرد: فرهنگ و هنر این سرزمین داشته‌های خود را به پای علم و دانش ریخت، در این راستا ما در کمیسیون ملی یونسکو حامی هنرمندان خاصه هنرمندان اصفهانی خواهیم بود.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو-ایران با اشاره به برگزاری نشست با بزرگان شهر اصفهان تاکید کرد: در نشست امروز برای ثبت جهانی محور فرهنگی اصفهان تصمیماتی گرفته شد، یک محور در اصفهان بیش از ۴۰۰ اثر هنری دارای قابلیت ثبت جهانی دارد، در بسیاری از کشورها باید با ذره بین جست‌وجو کرد که یک اثر با قابلیت ثبت جهانی را یافت.

ایوبی اظهار کرد: در یونسکو برنامه‌ای وجود دارد که هر دو سال یک‌بار دو نفر از مشاهیر را معرفی می‌کنیم، کسانی که ولادت یا فوتشان در مضرب ۵۰ باشد، در این راستا بیش از ۴۰ شخصیت برجسته ایران را تا کنون معرفی و ثبت کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان سرزمین زرخیز هنر در دیار ایران است، البته سهمیه‌های جهانی سازمان یونسکو دیگر کفاف ثبت هنرها را نمی‌دهد.

کد خبر 573487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.