بهره‌گیری از طراحی غیرفعال برای حل بحران انرژی در نیجر

نیامی، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر نیجر در غرب آفریقا، با بحران شدید انرژی مواجه است؛ به نظر می‌رسد که بهره‌گیری از طراحی غیرفعال در یکی از مدارس شهر، تبعات مثبت زیادی در حل بحران انرژی به دنبال داشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدیران یکی از مدارس نیامی با ۴۰ دانش‌آموز، رویکرد طراحی سامانه غیرفعال را برای کاهش دمای محیط و به حداقل رساندن مصرف انرژی پیاده کرده است که به نظر می‌رسد، بسیار اثربخش واقع شده است. گزارش‌ها حاکی است که از زمان نصب سامانه غیرفعال در مدرسه تازه تأسیس نیامی، دمای هوای داخلی کلاس‌ها بین هفت تا هشت درجه سانتی‌گراد نسبت به محیط بیرونی کاهش یافته و در نتیجه، نیاز به مصرف انرژی جهت راه‌اندازی سیستم‌های تهویه هوا به صفر رسیده است.

جالب است بدانید که یکی از شرکت‌های معماری پایتخت نیجر که اغلب خدمات خود را به طور بشردوستانه پیاده می‌کند، طراحی این سامانه را به عهده داشته و بابت اجرای آن در مدرسه، هیچ هزینه‌ای دریافت نکرده است. جالب‌تر این‌که مدرسه ذکرشده تازه تأسیس است و برای دانش‌آموزان راهنمایی از خانواده‌های کم‌درآمد احداث شده است که در آن، مدیران تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا امکانات آموزشی و رفاهی را برای دانش‌آموزان، هم‌سطح با مدارس مناطق دیگر شهر فراهم آورند و از این طریق، حس نابرابری میان آن‌ها با سایر کودکان و نوجوانان هم‌سن خود را به حداقل برسانند.

بهره‌گیری از طراحی غیرفعال برای حل بحران انرژی در نیجر

سیستم‌های غیرفعال بر بام کلاس‌های مدارس نصب شده است و با عملکرد ویژه خود، دمای هوای داخلی محیط‌های داخلی را به ویژه در ساعات اوج گرمای عصر، به حداقل می‌رساند.

مدرسه جدید نیامی از امکاناتی نظیر کتابخانه، سالن اجتماعات، دفاتر اداری و پنج کلاس درس برخوردار است، ضمن این‌که خدمات الکتریکی و آب آن در سطح رضایت‌بخشی قرار دارد.

در ساخت این مدرسه، از مواد محلی استفاده شده و طراحی آن به گونه‌ای است که بیشترین سازگاری را در مقابل افزایش دما و تغییرات اقلیمی دارد. به عنوان مثال، سقف کلاس‌های درس به شکل گنبدی طراحی شده است که این ویژگی، امکان جریان یافتن هوا در فضای داخلی را به وجود می‌آورد. از سوی دیگر، سایبان‌هایی بر فراز سازه‌ها قرار گرفته است که سایه مورد نیاز را برای آن‌ها تأمین می‌کند و در خنک ماندن هر چه بیشتر دمای داخلی سهیم است.

بهره‌گیری از طراحی غیرفعال برای حل بحران انرژی در نیجر

کد خبر 573486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.