۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
گسترش اقیانوس‌ها چگونه رخ می‌دهد؟

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: گسترش اقیانوس‌ها به دلیل اینکه زمین ثابت است و فضای آن بزرگ‌تر نخواهد شد، منجربه بسته شدن اقیانوسی دیگر می‌شود؛ مانند اقیانوس اطلس که به‌مرور درحال گسترش است و به موجب آن، اقیانوس آرام در حال کوچک‌شدن است.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه اقیانوسی مانند اطلس روزگاری تنها یک شکستگی بوده است، اظهار کرد: اقیانوس اطلس نمونه‌ای از گسترش دریاها است که در ابتدا تنها یک شکستگی بوده و به مرور زمان به اقیانوس تبدیل شده است.

وی افزود: در گذشته آمریکا شمالی و جنوبی به اروپا و آفریقا متصل بود و یک ابرقاره را تشکیل داد که جدا شدن این قاره منجر به گسترش اقیانوس اطلس شد؛ این اقیانوس همچنان نیز در حال گسترش بوده و سالانه حدود دو تا چهار سانتی‌متر افزایش پیدا می‌کند.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: گسترش اقیانوس‌ها به دلیل اینکه زمین ثابت بوده و فضای آن بزرگ‌تر نخواهد شد، منجر به بسته شدن اقیانوسی دیگر می‌شود؛ مانند اقیانوس اطلس که به مرور در حال گسترش بوده و به موجب آن، اقیانوس آرام در حال کوچک شدن است.

نصراصفهانی تاکید کرد: دریای سرخ از دیگر نمونه‌های گسترش است که در ابتدا تنها یک دره کافتی بوده و به مرور زمان تبدیل به دریا شده است؛ این دریا همچنان در حال گسترش است و از طرفی منجر به فشار صفحه عربستان به ایران می‌شود.

وی افزود: فرآیند اقیانوس‌زایی بسیار شرایط مهم و مطلوبی است که تحت عنوان کافت‌شدگی شناخته می‌شود. در این شرایط دریا شروع به پیش‌روی داخل دره‌های عمیق می‌کند که به همراه آن مقادیر بسیاری مواد اولیه نفت تولید می‌شود.

کد خبر 573406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.