احتمال تداوم روند صعودی تا محدوده یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحدی

بازار بورس امروز با رشد شش ۱۴هزار ۷۸ واحدی توانست به محدوده یک میلیون ۵۴۳ هزار ۷۹۶ واحد برسد، در بازار بورس ۲۲۱ نماد و در بازار فرابورس ۱۵۷ نماد روند مثبت داشتند، شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۱۵۴ واحدی به محدوده ۲۰ هزار ۷۲ واحد رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با تقویت دلار در بازار جهانی و افزایش تورم در داخل کشور نرخ دلار در بازار آزاد امروز رشد ۵۰۰ تومان را ثبت کرد و این یکی از عوامل رشد بازار در روز جاری، رشد قیمت نفت، گزارشات خوب شرکت‌ها و خروج نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت از دیگر دلایل رشد بازار بود، در بازار امروز مانند هفته گذشته شاهد پیشتازی گروه پالایشی با رهبری نماد شبریز بودیم.

شبریز با صف خرید ۳۰۰ میلیون برگه سهمی بیشترین میزان تقاضا را در کلیت بازار به ثبت رسانید. بیشترین نمادهای تأثیرگذار مثبت در بازار بورس امروز به ترتیب شپنا، رمپنا، شبندر، شبندر، پارسان، تاپیکو و شتران بودند و نمادهای حکشتی، فملی، وپارس، فاسمین، وخاور و کروی بیشترین تأثیر منفی را بر بازار امروز داشتند اما در مجموع وزن اثر مثبت بیشتر بود و منجر به رشد شاخص کل شد.

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با رشد ۱۴ هزار ۷۸ واحدی به سطح یک میلیون ۵۴۳ هزار ۷۹۶ واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد سه هزار ۸۴۹ واحدی در سطح ۴۲۶ هزار ۳۲۲ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۰.۹۲ درصد و شاخص هم‎وزن رشد ۰.۹۱ درصد را تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۲۱

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۳۶

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۵۴ واحدی به سطح ۲۱ هزار ۷۲ واحد رسید و نسبت به روز گذشته رشد ۰.۷۴ درصد تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۵۷

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۷۴

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۷۴ هزار ۹۹۸ و ۲۷ هزار ۵۴۷ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۰ میلیارد ۵۲۰ و سه میلیارد ۴۱۹ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. شپنا

۲. پالایش

۳. کمند

۴. شتران

۵. شبندر

بیشترین حجم معامله

۱. شپنا

۲. وبملت

۳. شستا

۴. خودرو

۵. خساپا

بیشترین افزایش قیمت

۱. شپنا

۲. غبشهر

۳. وسینا

۴. غشاذر

۵. شپاکسا

بیشترین کاهش قیمت

۱. فاسمین

۲. ثفارس

۳. سنیر

۴. کروی

۵. آبادا

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

حمایت: یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۵۵۰ هزار واحد و یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد

پیش بینی: حرکت تا محدوده یک میلیون ۵۵۰ هزار واحدی

مهم ترین‌های بازار

فروش خودرو توسط خودروسازان فعلاً متوقف شد

به منظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم و همچنین دستور وزیر صنعت جهت ایجاد سامانه یکپارچه، فروش خودرو صرفاً از طریق سامانه متمرکز که متعاقباً توسط وزارت صنعت معرفی می‌گردد انجام شود و هرگونه عرضه از طرق دیگر فوراً متوقف گردد.

آغاز عملیات بازارگردانی بر «شپلی ۱» و «حریل ۱»

مدیر نظارت بازار شرکت فرابورس با انتشار اطلاعیه‌ای از بازارگردانی بر نماد معاملاتی شرکت پلی اکریل ایران به مدت ۱۲ ماه از تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در تابلوی زرد بازار پایه فرابورس ایران خبر داد. دامنه مظنه یک درصد کمتر از دامنه مجاز نوسان قیمت در تابلو مربوطه بازار پایه فرابورس ایران و بازارگردان این نماد، صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی دارا داریوش اعلام شده است. حداقل حجم معاملات روزانه ۶۵۰ هزار سهم و حداقل حجم سفارش انباشته نیز ۳۲ هزار و ۵۰۰ سهم اعلام شده است.

همچنین از یکشنبه هفته آینده به مدت ۱۲ ماه عملیات بازارگردانی بر نماد معاملاتی شرکت ریل پرداز سیر در در بازار اول فرابورس ایران انجام می‌شود. براساس این اطلاعیه، دامنه مظنه ۳ درصد و بازارگردان این نماد، صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی ثروت پویا اعلام شده است. حداقل حجم معاملات روزانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار سهم و حداقل حجم سفارش انباشته نیز ۱۷۵ هزار سهم اعلام شده است.

ارائه پیشنهاد برای رونق معاملات نفت خام در بورس

امیرحسین تبیانیان‌، نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی اظهار کرد: پیش از این پیشنهادات خود را برای رونق معاملات نفت خام در بورس ارائه کرده‌ایم و رسیدن به این هدف در انتظار ایجاد اصلاحات بورس انرژی است. مشکلی در نحوه عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی وجود ندارد. اگرچه صادرات گازوئیل توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آغاز شده، اما در بخش دریایی هنوز محموله‌ای صادر نشده است. به دلیل تأمین مصرف داخلی، گازوئیلی برای صادرات محموله‌های دریایی در نظر گرفته نشده است.

گزارشات ۱۴۰۱ بازار بورس

های وب: شرکت داده گستر عصر نوین در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ به ازای هر سهم ۲,۱۱۱ ریال سود محقق کرده است. که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴۳% افزایش داشته است «های وب» با سرمایه ثبت شده ۸,۳۴۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۷,۶۰۶,۸۵۶ میلیون ریال سود محقق کرده است. شرکت در گزارش تلفیقی مبلغ ۱۷,۸۶۹,۲۵۹ میلیون ریال زیان شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶۰% افت داشته است.

سمگا: شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۰۱/۳۱ از معاملات واگذاری سهام ۵۹,۲۶۲ میلیون ریال سود کسب نموده است، سمگا با سرمایه ثبت شده ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ از محل سود سهام محقق شده درآمدی حاصل نکرده است. شرکت در انتهای فروردین ماه چندین شرکت با بهای تمام شده ۳۰,۵۷۸,۹۳۰ میلیون ریال در پرتفوی بورسی خود داشته که با رشد ۱۰۸ درصد به مبلغ ۶۳,۶۶۳,۷۹۰ میلیون ریال رسیده است.

نگاهی به بازارهای جهانی

وضعیت اقتصاد جهانی به گونه‌ای است که چشم انداز رکود تورمی در حال قوت گرفتن است. نرخ تورم آمریکا به بالاترین سطح از دهه ۱۹۷۰ تاکنون رسیده است و رشد اقتصادی در فصل اول ۲۰۲۲ منفی شد. چشم انداز سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی دنیا، احتمال رکود اقتصادی را بالا برده است اگرچه مقامات فدرال رزرو و اتحادیه اروپا رکود را در کنار تورم بالای فعلی دور از انتظارات می‌بینند.

مهمترین رویداد هفته گذشته نشست فدرال رزرو بود که مطابق با انتظارات نرخ بهره را ۰.۵ درصد افزایش داد. نرخ بهره آمریکا به ۱ درصد افزایش پیدا کرده اما همچنان با انتظارات فدرال رزرو تفاوت دارد. نرخ خنثی توسط فدرال رزرو بین دو تا سه درصد است.

براساس کنفرانس خبری هفته گذشته با رئیس فدرال رزرو، انتظار می‌رود نرخ‌های بهره آمریکا به سطوح بالاتری برسد و افزایش ۰.۲۵ درصدی به دنبال افزایش نیم درصدی هفته گذشته باشد. فشارهای تورمی انگیزه اصلی افزایش نرخ بهره است. فدرال رزرو انتظار شوک‌های تورمی بیشتر را دارد اما معتقد است که ابزارهای لازم برای کنترل آن را دارد. همچنین پاول اعتقاد دارد که اقتصاد آمریکا در مقابل سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ‌های بهره مقاومت خواهد کرد.

شاخص دلار روز چهارشنبه در واکنش به نشست فدرال رزرو کاهش پیدا کرد اما روز پنجشنبه تمامی افت خود را جبران کرد و دلار مجدداً در مقابل سایر ارزها تقویت شد. نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا نیز مطابق با انتظارات رالی صعودی خود را حفظ کرده است. نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله از ۳ درصد عبور کرد و به ۳.۱۴ درصد رسید.

کد خبر 573381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.