تشریح روند سودآوری صندوق ذخیره فرهنگیان

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به سودآوری ۳۸۲۰میلیارد تومانی صندوق در سال۱۴۰۰ گفت: ارزش دفتری دارایی‌های صندوق براساس صورت‌های مالی حسابرسی شده در سی‌ویکم شهریور۱۴۰۰ حدود ۱۷هزارمیلیاردتومان و صورت‌های مالی تلفیقی گروه هم بالغ‌بر ۶۱هزار و ۵۰۰میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «جواد نوری» در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارزیابی عملکرد گروه گذشته صندوق ذخیره فرهنگیان، اظهار کرد: ارزیابی و قضاوت درباره عملکرد دوره گذشته، نیازمند اطلاعات جامع است و مبنای مقایسه نیز باید مشخص باشد؛ به‌گونه‌ای که کاملاً روشن باشد که عملکرد گذشته صندوق را با چه شرکت مشابهی و با چه ایده‌آل‌هایی مقایسه می‌کنیم. باید در نظر داشته باشیم که گروه مدیریتی قبلی در ابتدای فعالیت خود، مؤسسه را با چه شرایط و در چه بستری تحویل گرفته و چگونه تحویل داده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد فرصت‌های زیادی وجود داشته و همچنان وجود دارد که می‌توان روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. درحال‌حاضر برخی کاستی‌ها نیز مشاهده می‌شود که می‌شد زودتر متوجه آن‌ها شد و برطرفشان کرد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، با بیان اینکه درمجموع قضاوت مثبتی دارم و احساس می‌کنم به نسبت شرکت‌های مشابه و در فضای اقتصادی موجود، گروه قبلی نمره متوسط به بالا بگیرد گفت: عمده چالش‌هایی که صندوق ذخیره فرهنگیان طی سالیان گذشته با آن مواجه بوده است، به اوایل دهه ۱۳۹۰ بازمی‌گردد که گرفتاری‌ها و تبعات بسیاری به همراه داشته است.

وی درخصوص ارزیابی فعالیت‌های اقتصادی صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: باوجود ۶۰ شرکت در گروه، شاخص سودآوری سنوات اخیر از روند مناسبی برخوردار است.

نوری افزود: با وجود پایین بودن سود صندوق طی سنوات منتهی به سی‌ویکم شهریور ۱۳۹۴ الی ۱۳۹۶، روند عملکرد مالی طی سال‌های اخیر با به ثبات رسیدن مجموعه، انجام تغییر و تحولات و اجرای برنامه‌های تحولی، شاهد نرخ رشد بوده است؛ به‌طوری‌که میزان سودآوری در سی‌ویکم شهریور ۱۳۹۷ به ۶۲۰ میلیارد تومان رسید و در سال ۱۳۹۸ تقریباً دو برابر شد و به ۱,۱۰۰ میلیارد تومان رسید.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان اضافه کرد: جهش جدی و قابل توجه در سودآوری صندوق در سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاد و به ۳,۴۴۰ میلیارد تومان بالغ شد که نقطه عطفی در عملکرد مالی و سودآوری مجموعه محسوب می‌شود و بالاترین سود حسابداری که این مجموعه به‌حساب اعضا واریز کرد، طی همین سال اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به رکوردزنی سودآوری صندوق در سال ۱۴۰۰ گفت: در سال مالی سی‌ویکم شهریورماه ۱۴۰۰ نیز رکورد تازه‌ای در سودآوری مؤسسه ثبت‌شده و سودآوری صندوق به ۳,۸۲۰ میلیارد تومان رسید که به معنای بازده ۳۶ درصدی است؛ همچنین تأکید شد که ارقام سود به‌طور مطلق قابل‌مقایسه نیست و لازم است به سال پایه و نرخ‌های تورم توجه شود تا سودآوری سال‌های مختلف را باهم مقایسه کنیم.

نوری با اشاره به فعالیت‌های صندوق در سال مالی ۱۴۰۱ تصریح کرد: برای سال جاری نیز با توجه به روندی که شاهد هستیم و بودجه‌ای که تدوین شده است، انتظار داریم بتوانیم به سودآوری قابل‌توجهی برسیم. همچنین امیدواریم با محقق شدن مفروضات تدوین بودجه و شرایط مساعد بیرونی، شاهد تحقق سودی به‌مراتب بالاتر از سال‌های گذشته باشیم که البته این موضوع پس از برگزاری مجامع شرکت‌ها در پایان سال مالی مشخص خواهد شد.

به گزارش ایمنا، صندوق ذخیره فرهنگیان از طرح‌های ارائه شده دولت در سال ۱۳۷۷ بود که با توجه به نقش مهم فرهنگیان و به‌منظور رفاه معیشتی آن‌ها، انجام شد. به علت مزایای بی‌شماری که این صندوق برای فرهنگیان عزیز داشت، عده بسیاری از معلمان در آن ثبت‌نام کردند. حجم مبلغ وارد شده در این صندوق بالا رفت و متأسفانه مدیران و مسئولان صندوق در طول این سال‌ها نتوانستند عملکرد خوبی را از خود نشان دهند. این عملکرد نامناسب، سبب بروز اختلافات بسیار شد و برای حل این معضل، قرار شد که صندوق ذخیره فرهنگیان به سازمان بورس سپرده شود تا تحت نظارت دقیق قرار بگیرد.

کد خبر 573300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.