برداشت گل محمدی و گلاب‌گیری در تاج آباد نطنز

سرپرست اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان نطنز گفت: برداشت گل محمدی در بخش وسیعی از اراضی دشت تاج آباد از اوایل اردیبهشت ماه آغاز و تا اوایل خرداد ماه ادامه دارد.

حسین یزدانمهر در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: همزمان با آغاز اردیبهشت و با همت و تلاش یکی از فعالان حوزه گردشگری بخش وسیعی از اراضی دشت تاج آباد به زیر کشت گل محمدی رفته است.

وی با بیان اینکه برداشت گل محمدی در این منطقه تاریخی از اوایل اردیبهشت ماه آغاز و تا اوایل خرداد ماه ادامه دارد، افزود: شاه عباس صفوی مجموعه تاریخی تاج آباد را برای خواهر خود، تاج خاتون بنا کرد و از آن زمان تا به حال این محل تاج آباد نامیده می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان نطنز گفت: باغ تاریخی تاج آباد بی شک در زمره یکی از آثار ماندگار عصر صفوی به شمار می‌آید که در نزدیکی نطنز و در کنار آزاد راه نطنز- اصفهان واقع گردیده است. قرارگیری این باغ در محیط اطراف خود ناشی از دقت و حسن انتخاب بنیانگذار آن بوده که در دشتی باز و محاط به کوهستان آنرا بنیاد نهاده است که از تعامل منظر معماری (باغ) و انسان یک منظر فرهنگی ناب حاصل گردیده است. وی افزود: آثار تاریخی موجود در این مجموعه هر کدام از نظر معماری و زیبا شناسی منحصر بفرد بوده و هم ردیف دیگر آثار ممتاز دوران صفوی می‌باشد. یکی از این عناصر عمارت (کوشک) گلابگیری است که دارای پلانی هشت ضلعی در داخل و در حجم بیرونی چهار ضلعی، که به وسیله چهار ایوان محصور شده یک حوض هشت گوش در وسط کوشک قرار گرفته است.

یزدانمهر اضافه کرد: طبق روش سنتی گلابگیری، برای سرد کردن بخارهای حاصل از جوشاندن گل محمدی ظرفی را که بخار گل به آن وارد می‌شود در حوضچه آب روانی قرار می‌دهند که در این بنای تاریخی رعایت این موضوع به عمل آمده است.

وی خاطر نشان کرد: نطنز از اولین شهرهای تولید کننده گل محمدی و گلاب ممتاز بوده که براساس نقل‌ها و شواهد موجود یکی از بهترین نوع گل محمدی به دلیل ویژگی جغرافیایی تاج آباد در این محل به دست می آمده است که امسال در ایام تعطیلات عید سعید فطر روزانه تعداد زیادی گردشگر از این مجموعه دیدن کردند.

کد خبر 573015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.