مشکل عمده ماماها بیکاری فزاینده در این شغل است

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران، مشکل عمده ماماها را بیکاری فزاینده در این رده شغلی اعلام کرد و گفت: با وجود نیاز گسترده زایشگاه‌ها به نیروی ماما برای مراقبت یک به یک یا حداکثر یک به دو برای مادر درحال زایمان، سال‌هاست که جذب این نیروها در سیستم بهداشت و درمان بسیار اندک است.

«سودابه کاظمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طرح تحول سلامت با اجرای دو برنامه مؤثر زمینه برخورداری هموطنان با وضعیت اقتصادی ضعیف به خدمات تخصصی و حتی فوق‌تخصصی را با هزینه کم و راحت فراهم کرده است. نخستین برنامه تمام‌وقت و مقیم شدن متخصصان و فعال شدن کلینیک‌های تخصصی و فوق‌تخصصی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های ویژه، وابسته به بیمارستان‌های دولتی است که با امکانات قابل رقابت با بخش خصوصی و دریافتی بسیار اندک در خدمت عموم هستند.

وی دومین عامل مؤثر در افزایش دسترسی به خدمات مامایی را اجرای برنامه مامای مستقر در مراکز و درمانگاه‌ها به عنوان مامای خانواده و مراقب سلامت دانست و افزود: بنابراین مادران باردار به راحتی به این سطوح دسترسی دارند و در تمام مراکز بهداشت و درمانگاه‌ها، ماماها حضور پررنگ دارند؛ از سوی دیگر با اجرای طرح پزشک خانواده در اقصی نقاط کشور، افراد به ماما دسترسی دارند.

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران با اشاره به پیش‌بینی تمهیداتی برای واگذاری نقش اصلی به ماماها در طرح پزشک خانواده و بخش‌های طرح جوانی جمعیت، گفت: در هر صنفی عده‌ای متخلف وجود دارند که از هر شرایطی بدون توجه به اخلاقیات و قوانین برای انتفاع شخصی سوءاستفاده می‌کنند، مهم آن است که هم نهادهای نظارتی نقش خود را به خوبی ایفا کنند و صنف نیز نسبت به شناسایی و برخورد با این عده متخلف برنامه محکمی داشته باشد؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت که بهترین اقدام، درون پالایشی از سوی صنف برای صیانت از چهره واقعی مامایی است.

وی نقش اصلی ماماها را همراهی مادران باردار در زایمان اعلام کرد و افزود: با توجه به بحران جمعیت کشور از ظرفیت ماماها باید در این قسمت بسیار استفاده شود طرح مامای یک به یک یا حداکثر یک به دو در نسبت ماما _زائو راهگشای این مشکل است.

کاظمی، مشکل عمده دیگر ماماها را بیکاری فزاینده در این رده شغلی اعلام کرد و گفت: پذیرش نامتعادل دانشجوی مامایی با نیازمندی‌های نظام سلامت که به ویژه در واحدهای دانشگاه‌های آزاد انجام می‌شود، سبب شده تعداد زیادی از دانشجویان فارغ‌التحصیل مدت‌ها در نوبت گذراندن طرح نیروی انسانی منتظر بمانند و پس از طرح نیز از نظر کاری امکان اشتغال در مؤسسات و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی را ندارند و به ناچار به شغل‌های غیرمرتبط بپردازند.

وی با اشاره به نیاز گسترده زایشگاه‌ها به نیروی ماما برای مراقبت یک به یک یا حداکثر یک به دو برای مادر در حال زایمان، تصریح کرد: سال‌هاست که جذب این نیروها در سیستم بهداشت و درمان بسیار اندک است و حتی متوقف مانده؛ امیدواریم که با قانون جوانی جمعیت که تمهیداتی برای جذب ماماها در نظر گرفته شده است، هر چه زودتر تدابیر مؤثری برای اشتغال ماما در سیستم بیمارستان‌ها و دیگر مؤسسات درمانی کشور انجام شود.

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران حساسیت، عمق مسئولیت و سختی کار ماماها در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت و درمانگاه‌ها را ستودنی دانست و خاطرنشان کرد: بارها بر این نکته تاکید کردم که با توجه به اینکه کار ماما با مسئولیت و حساسیت خاصی همراه است نباید مانند کارمندان دیگر مثلاً بخش اداری دیده شوند و حتماً باید با توجه به سختی کار، هم از نظر قوانین اداری و شغلی و هم مزایای پرداختی به طور ویژه توجه شده و از مزایای خاص برخوردار شوند.

کد خبر 572953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.