خط۱۴۸۰ یا صدای مشاور چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

سامانه صدای مشاور۱۴۸۰ جهت مصاحبه غیرحضوری و تلفنی از سوی دولت درنظر گرفته شده است که هم‌وطنان از طریق برقراری ارتباط با این خط تلفنی از خدمات این سامانه به صورت رایگان استفاده کنند. این سامانه تلفنی همه روزه از ساعت هشت صبح تا ۲۴شب به صورت رایگان مشاوره روان‌شناسی می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خط ۱۴۸۰ خط مشاوره تخصصی تلفنی به صورت رایگان است و کارشناسان متخصص، پشت این خط در حوزه‌های مختلف، مشاوره‌هایی را به مردم ارائه می‌دهند. کارشناسان این خط در همه زمینه‌ها ازجمله زمینه‌های کودک و نوجوان، تحصیلی و تربیتی، شغلی، مشکلات خانوادگی، سوالات پیش از ازدواج و روان‌شناسی بالینی شامل اختلالاتی نظیر افسردگی، اضطراب و وسواس به مردم ارائه خدمت می‌کنند.

در زندگی امروز با توجه به فشارها و اضطراب‌های متفاوتی که وجود دارد همه مردم نیازمند خدمات مشاوره هستند و از آنجا که دسترسی به مراکز مشاوره حضوری ممکن است برای بعضی از افراد چالش‌هایی به همراه داشته باشد، خط تلفنی صدای مشاور از طرف سازمان بهزیستی، برای ارائه مشاوره رایگان فعال است. این سامانه تلفنی سازمان بهزیستی همه روزه از ساعت هشت لغایت ۲۴ به صورت رایگان ارائه خدمت می‌کند.

تماس با خط ۱۴۸۰ محرمانه و امن

مشاوره تلفنی یک ارتباط قراردادی، حرفه‌ای و مداخله‌ای است که توسط یک مشاور مجرب و آموزش دیده و یک تماس گیرنده با رعایت اصول مشاوره‌ای از طریق تلفن انجام می‌گیرد.

همه تماس‌های مردمی با خط صدای مشاور ۱۴۸۰، محرمانه و امن است و افراد می‌توانند مشکلات و مواردی که مطرح کردن آن‌ها به صورت حضوری دشوار است، به صورت تلفنی با مشاوران در میان بگذارند.

همه مشاوران به رعایت اصول رازداری و محرمانه تلقی کردن اطلاعات تماس گیرندگان متعهد هستند و با توجه به تنوع تماس‌گیرندگان و گوناگونی مشکلات آن‌ها، گاه ضرورت دارد که برای دریافت راهنمایی و خدمات روان‌شناختی و مشاوره مناسب، تماس گیرندگان به مراکز مشاوره حضوری و سایر منابع حمایتی متناسب ارجاع داده شوند.

بهره‌مندی از فواید تماس با ۱۴۸۰

برقراری ارتباط با این سامانه موجب می‌شود که تماس‌گیرندگان در بیان افکار و احساسات خود احساس امنیت و راحتی بیشتری کنند و متعاقب آن امکان برقراری ارتباط عمیق‌تری فراهم می‌شود تا مشاوران نیز در زمینه‌های متفاوت، پیشنهادها و آگاهی‌های لازم را ارائه دهند.

تماس‌گیرندگانی که به دلیل مشکلات خاص از قبیل معلولیت جسمی، کم‌رویی، اضطراب اجتماعی، شاغل بودن یا دسترسی نداشتن به مراکز مشاوره حضوری نمی‌توانند از خدمات مشاوره حضوری استفاده کنند، می‌توانند از خدمات مشاوره تلفنی به بهترین شکل بهره‌مند شوند.

همچنین مشاوره تلفنی امکان آن را فراهم می‌سازد تا افراد نیازمند در زمان دلخواه و در هر مکانی که به تلفن دسترسی دارند سریع و آسان و به صورت رایگان از کمک‌های مشاورین متخصص و مجرب بهره‌مند شوند.

مشاوره‌های لازم به صورت تلفنی ارائه می‌شود و پس از ارزیابی‌های اولیه در صورت لزوم افراد برای دریافت خدمات تخصصی به مراکز مجاز بهزیستی ارجاع داده می‌شوند که عملکردی شفاف دارند.

میزان تحصیلات و تخصص کارشناسان خط ۱۴۸۰

همه کارشناسان پشت خط ۱۴۸۰ دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های تخصصی روان‌شناسی و مشاوره هستند و علاوه بر داشتن مدرک خاص تحصیلی، دوره‌های ویژه آموزشی و تخصصی گذرانده‌اند؛ همچنین مشاوران خط ۱۴۸۰ برای ورود به صدای مشاوره، ملزم هستند مصاحبه علمی و عملی و دوره کارورزی را پشت سر بگذراند.

زمینه‌های ارائه خدمات خط ۱۴۸۰

مشاوران خط ۱۴۸۰ در سه زمینه کلی راهنمایی، ارجاع و مشاوره کار می‌کنند؛ در واقع گاهی مشاوره در حد راهنمایی، گاه در حد ارجاع و گاهی نیز در حد مشاوره است. گاهی فرد از ابتدا مسئله‌ای را مطرح می‌کند و مشاور به او راهنمایی می‌دهد. به عنوان مثال مشاور برای مادری نگران از بروز بیش فعالی در فرزند خود، علائم بیش فعالی و مراکز قابل مراجعه را شرح می‌دهد؛ در واقع این مشاوره در حد راهنمایی است.

گاهی تماس گیرنده تنها برای آگاهی از منبع ارجاع مشکل خود تماس می‌گیرد. به عنوان مثال زن سرپرست خانواری برای مشاور مشکل مالی خود را مطرح می‌کند و مشاور او را به واحد امور اجتماعی ارجاع می‌دهد یا دانشجویی مشکلات خود را شرح می‌دهد و به مشاوره حضوری ارجاع داده می‌شود؛ در واقع این نوع مشاوره‌ها در حد ارجاع است.

از مشاوره‌گیران کودک و نوجوان تا بزرگسالانی با مشکلات حاد

در واقع از کودک پنج ساله تا سالمند و از همه گروه‌ها زن، مرد، جوان، نوجوان و کودک با این شماره تماس می‌گیرند و جامعه هدف نیازمند مشاوره بسیار گسترده است. مشاوره‌های کودک و نوجوان خط ۱۴۸۰ بسیار زیاد و روبه رشد است. همچنین طی چندین سال پیش، تنها خانم‌ها تماس‌گیرندگان این خط بودند اما اکنون اینگونه نیست و عموماً در آمارها، تعداد تماس گیرندگان زن و مرد با یکدیگر برابری می‌کند. گاهی نیز سالمندان برای گلایه از تنهایی، عصبانیت، سردرگمی در روابط خود با فرزندان یا عروس و داماد خود، با این خط تماس می‌گیرند.

عموماً مردان هنگام تماس با این شماره موارد بسیار حادی از مشکلات و اختلافات با همسر یا خیانت را مطرح می‌کنند. نزدیک زمان برگزاری کنکور، بسیاری از دختران و پسران جوانی با این شماره تماس می‌گیرند که استرس دارند یا مشاور مدرسه به آنها برنامه‌ای ارائه کرده است که به علت استرس(Stress)، از اجرای آن باز مانده‌اند؛ در چنین مواردی نیز مشاوران آموزش‌های لازم را به داوطلبان می‌دهند.

یک میلیون و ۴۰۰ هزار تماس و ۴۰۰ هزار ساعت مشاوره در سال ۱۴۰۰

بنا به گفته بهزاد وحیدنیا مدیرکل مشاوره و امور روان‌شناختی سازمان بهزیستی کشور، در سال گذشته یک میلیون و ۴۰۰ هزار تماس با این شماره گرفته و ۴۰۰ هزار ساعت مشاوره از این طریق ارائه شده است.

همچنین بیشترین تماس‌ها به دو حوزه مشکلات و اختلالات اختصاص می‌یابد؛ در حوزه مشکلات بیشترین تماس‌ها و سوالات مربوط به مشکلات خانوادگی و بین فردی و بیشترین تماس‌ها در حوزه اختلالات مربوط به افسردگی، اضطراب و مسائل روحی و روانی تماس‌گیرنده یا اعضای خانواده بوده است.

در مجموع در حوزه اختلالات، اختلالات اضطرابی و خلقی، همچنین در زمینه مشکلات، مشکلات ارتباطی، خانوادگی و موقعیتی از مسائلی بودند که بیشترین علت تماس‌ها را به خود اختصاص دادند.

میزان تماس‌های گرفته شده با خط تلفنی ۱۴۸۰ نسبت به سال شیوع کرونا یعنی سال ۱۳۹۹، کاهش یافته است؛ هرچند نسبت به قبل از شیوع ویروس کرونا باز هم میزان تماس‌ها بیشتر بود اما الگوی تماس‌ها تفاوت چندانی نداشته است.

سایر خطوط بهزیستی برای ارائه خدمت به جامعه هدف

سازمان بهزیستی کشور علاوه بر صدای مشاور با شماره ۱۴۸۰، خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ و خط اورژانس اجتماعی برای ارجاع موارد کودک‌آزاری، همسرآزاری، معلول‌آزاری و سالمندآزاری و موارد خودکشی با شماره ۱۲۳ را در دسترس مردم قرار داده است.

کد خبر 572940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 39
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • راحیل مسعودی IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    6 5
    عالی
  • فرهاد US ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    21 6
    الان ۲۰ دقیقس پشت خط منتظرم اولین اپراتور جواب بده، میخوام خودمو بکشم فقط لطفا این عنوان خدمات ۲۴ ساعته رو بردارید که کس دیگه ای قبل مرگ دلخوش به کمک شما نشه... دنیا و خدماتتون ارزونی خودتون😣😣😣
    • فاطمه IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      5 0
      بزن ۱۵۷۰ بهتره
  • بینام IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    10 2
    اینم مثل همه مجموعه های دولتیهد،زنگ زدم مشکل رو گفتم گفتن وصل میکنن،بعد چند دقیقه کسی جواب نداد و قطع شد
  • Negin IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    16 2
    مزخرف به تمام معنا بهش گفتم من افسردگی دارم مدام میخوام خودکشی کنم خانوادمم درکم نمیکنن من ۲۵ سالمه میگه چنان گفتی خانوادم درکم نمیکنن انگار تینیجری چه ربطی داره یه دختر۲۵ ساله نیاز به درک نداره نیازنداره بایکی حرف بزنه من ۲۵سالمه ولی ازوقتی یادمه ازافسردگی رنج میبردم من حتی نتونستم بزرگ بشم من خودمو یه دختر۱۸ ساله میدونم چون گیرکردم تواون سن افکارم مونده تواون سن چون این افسردگی لعنتی نذاشت کاری بکنم نزاشت تجربه کسب کنم نزاشت ازجام تکون بخورم من فقط میخواستم یکی منودرکم کنه من همینطوریم ناراحت بودم ازاینکه تواین سن هیچکاری نکردم این خانم به اصطلاح مشاور هم بیشتر اعصابمو ریخت بهم همون بهتر که خودم راحت کنم
    • داریوش IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      7 7
      سلام دوست مهربونم، منو شما همدردیم،من از سن14سالگی داروهایه ضد افسردگی مصرف میکردم زیر نظر پزشک،تااااا الان که 25سالمه دارم هنوز دکتر میرم و دارو میخورم،هر راهیم رفتم اما بعد یه مدت دوباره همچی خراب میشه،همش مونده تو نوجونیم چون من دوره نوجونیمو خیلی دوستداشتم وبهترین دوره عمرم بود اما اصلا نوجونی نکردم،اصلا بچگی ام نکردم چون همش وسط جنگ و دعوایع پدرمادرم بودم،چون بابایه نامردم مادرمو میزد منم وسطشون میرفتم تا جداشون کنم،بچگیم نابود شد با خیانتاییه پدرم به مادرم دعواهاشون،داخل نوجونیمم همینطور همش استرس و ترس اینکه که نکنه باز دعوا کنن و.... اومدم رفیق بگم بهت ما انقدر از همه لحاظظ فشار رومونه که اصلا نمیتونیم بگیم که عه من دوستدارم تو فلا سالگیم فلا کارو کنم،چون یه چیزی به اسم امید درون ما از بین رفته یچیزی مثل خوبی ،آرامش،از درونمون ازبینمون رفته،خوشیامون کوتاه مدته تفریحامون کوتاه مدته خواسته‌هامون‌کوتاه‌مدته‌،دوستدارم‌یکی‌بشینه‌به‌حرفام‌گوش‌بده‌بی‌اینکه‌نصحیتم‌کنه‌مقصرم‌کنه‌فقط‌درکم‌کنه‌همین dariush7370@gmailایمیل‌بزن‌تاباهمدیگه‌درد دل‌کنیم‌هرکس‌که‌نیازدارد
    • زهره IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      4 1
      عزیزم چراخودکشی کنی فکرکردی اگ بمیری کسی براش مهمه نه فقط خیلی گریه کنن هفته اول هست بعدهمه یادشون میره بشین یکم سرگذشت بقیه روبخون خیلی ارزودارن جای توباشن میدونم زندگی سخته دخترقشنگم یکم محکم باش جنگجوباش عزیزدلم چرامیخوای ازمشکلات فرارکنی خواهش میکنم ازاین فکرهای الکی نکن مگه حتمادیگران بایدتورودرک کنن چراازدیگران توقع داری فقط فقط فقط خودت میتونی به خودت کمک کنی
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
      1 2
      این دیگه چه کاریه اخه
    • رها IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
      2 0
      چه عجیب بود منم یه دختر ۲۳ ساله ام و از ۱۸ سالگی مشکل گوارشی دارم و اون باعث شده نتونم بیرون بر و همش تو خونه ام و افسردگی و استرس و اضطراب اجتماعی هم بهش اضافه شده و منم مثل تو حس میکنم تو همون سن ۱۷ ۱۸ سالگی موندم و اصلا بزرگ نشدم و از اینکه هر روز داره میگذره و روزهای دیگه میاد خیلی هراس دارم🥺
    • صدف IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      0 0
      عزیزم تو تنها نیستی
  • ابوالحسن IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    5 0
    اولا نوشته ۲۴ ساعته منشی تلفنی میگه ۱۲ ساعته است دوما نیم ساعت پشت خط نگه میدارین اخر هم هیچی واقعا چرا این کارها را میکنیین ملت را چی فرض میکنیین
    • ایلا شاکیری IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      3 0
      منم شوهرم کتکم میزنه افسرده شدم با حرفاش
  • سارا IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    13 0
    نیم ساعته پشت خطم کسی جواب نمیده. کاش اگه کاری از دستمون برنمیاد ، امید الکی ندیم تو این تایمی که پشت خط بودم سه بار با خودم مرور کردم و حالم بدتر از قبله
  • مهدیه IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    7 2
    بعد از ساعت ها تماس بلخره خط آزاد شد و یک دختر کم سن با لحن بی ادبانه و طلبکارانه پاسخ داد و گفت برای چی اینجا زنگ زدی برو پیش روانشناس. فکر کردم خط رو خط شده و اشتباه گرفتم دوباره چند بار تماس گرفتم و داخلی ۳ زدم اما رد تماس کرد.(سه شنبه ۲ آبان۱۴۰۲، ساعت: ۱۷:۲۰)
  • زهرا IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    3 5
    این طرح خیلی خوبه ممنون همین که به صحبت ها گوش میدن باعث میشه از فکرمون برا حل مشکلات بهتر استفاده کنیم
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    2 3
    من تماس داشتم امروز یعنی تاریخ 12اذر 1402 وخیلی خوب بود و من راضی بودم،من پیش تراپیست هم میرم هزینه پرداخت میکنم ولی الان شرایطشو نداشتم باهاش تماس بگیرم و خیلی فوری بود گفتم یکبار رایگان تماس بگیرم ببینم چجوریه و با اینکه انتظارشو نداشتم ولی خوب بود احتیاج داشتم تخلیه روانی بشم و خوب بود
    • مهسا IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      0 1
      من خیلی حالم خوش نیست افسردگی گرفتم
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    2 2
    من زنگ زدم و راضی بودم ممنون از دولت اگر اطلاع رسانی گسترده تری انجام بشه خیلی بهتره
  • محب IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    1 1
    من تماس گرفتم برای دخترنوجوانم فورا وصل شدو خیلی خوب وباحوصله جواب دادند ممنون
  • ااین IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    1 0
    اره
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    2 1
    جوابی ندارن قطع میکنن دوتا مشاور باسواد بزارین
    • صمد علیزاده IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      1 0
      سلام برای شکایت
  • محدثه IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    5 0
    دیگ خسته شدم از اینهم درد لطفا اگ میتونید کمکم کنید ۱۷سالم بیشتر نیست خیلی فشار روم الان یک ساعت پشت خطم جواب ندادین
  • دنیا IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    کاش یکم درست مشاوره بدین آخه من نظر های همه رو خوندم دوستای عزیز پایین گفتن ۲۵ سالشونه من ۱۷ سالمه ک تو اوج جوونیم یکم خوشگذرونم ک این دوران باز بر نمیگرده دوباره من به این سن ۱۷ یا ۱۸ ک بگذره بر نمیگردم من درسته باید درس بخونم ولب همراه درسم من خرج و مخرج برای خودم دارم اصلا من حق بیرون رفتن ندارم چرا چون دخترم من حق ندارم ارایش کنم ک بیرون میرم چرا چون دخترم حق ندارم طوری ک دوس دارم بگردم چون دخترم و این خیلی منو اذیت میکنه ولی با خودم فکر میکنم اشکال نداره نشد درس میخونم ک شاغل بشم ناراحتی من از اینه غصه خوردن من اینه ک من دوباره به این سنم بر نمیگردم اگه بخوام دانشگاه تموم کنم تا شاغل بشم ۲۶ سالم میشه و من اون موقع هیچ انگیزه ای ندارم من به مامانم میگم میخوام این کار کنم یا برم بیرون یا .... میگه هر وقت ازدواج کردی این کارا بکن‌