ابتلای ۲۸مادر باردار به کرونا در سال گذشته/واکسیناسیون ۶۸درصدی کرونا در مادران باردار

کارشناس مامایی شبکه بهداشت و درمان شهرستان آران‌وبیدگل گفت: طی سال۱۴۰۰ در مرکز شبکه بهداشت و درمان شهرستان آران‌وبیدگل، حدود ۲۸مادر مبتلا به کرونا شناسایی شد. درحال‌حاضر ۷۰زن باردار تحت نظر مرکز قرار دارند که حدود ۶۸درصد آن‌ها نسبت به تزریق واکسن کووید۱۹ اقدام کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رقیه دهقانی اظهار کرد: حدود ۹ هزار و ۳۲۳ نفر تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان شهرستان آران وبیدگل هستند و درحال‌حاضر ۷۰ زن باردار تحت نظر مرکز قرار دارند که حدود ۶۸ درصد آن‌ها نسبت به تزریق واکسن کووید ۱۹ اقدام کرده‌اند. طی سال گذشته، حدود ۲۴۵ زن باردار تحت پوشش مرکز بودند و ۱۵۶ زایمان در سامانه ثبت شد.

وی با بیان اینکه انجام معاینات و غربالگری زنان، نوزادان و کودکان از وظایف مهم واحد خانواده هست، افزود: کارشناسان مامایی برای تولد یک نوزاد سالم، انجام همه خدمات باروری و فرزندآوری را از پیش از بارداری شروع می‌کنند و همپای یک خانم باردار تا پس از زایمان ادامه می‌دهند. همچنین مشاوره شیردهی و مراقبت از نوزاد پس از زایمان نیز در این مرکز انجام می‌شود.

کارشناس مامایی شبکه بهداشت و درمان شهرستان آران وبیدگل با بیان اینکه با توجه به موانع موجود و شرایط کلی شیوع بیماری کرونا، مراجعه حضوری زنان باردار به مراکز کاهش یافته و کلاس‌های آمادگی برای زایمان، غیرحضوری شده است، ادامه داد: انجام معاینات و غربالگری مادران باردار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ارسالی وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و همه آموزش‌های لازم برای خانم‌های باردار در فضای مجازی منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه چنانچه در حین مراقبت‌های بارداری متوجه بیماری زمینه‌ای، مشکلات مامایی یا ابتلای مادر به کرونا شویم، ارزیابی‌های لازم انجام می‌شود، تصریح کرد: در صورت مثبت بودن تست یک مادر باردار، با وی تماس تلفنی برقرار می‌شود و آموزش‌های لازم درخصوص تغذیه مناسب در ایام کرونا، رعایت قرنطینه، ضدعفونی کردن وسایل و محیط، علائم خطر، علائم خطر زایمان زودرس و بررسی حرکات جنین به مادر داده می‌شود.

دهقانی با بیان اینکه مادرانی که نیازمند حمایت‌های مالی هستند به گروه‌های حمایتی معرفی می‌شوند، اضافه کرد: همزمان با تیم رهگیری تست سریع جهت نمونه‌گیری از همه اعضای خانواده و سایر افرادی که از دو هفته گذشته با خانم باردار در تماس بوده‌اند، هماهنگ می‌شود و در صورت لزوم جهت ویزیت در منزل توسط پزشک و ماما انجام می‌شود.

وی با ابراز امیدواری از تلاش بیشتر برای سلامت و باروری زنان و کودکان، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ در مرکز شبکه بهداشت و درمان شهرستان آران وبیدگل حدود ۲۸ مادر مبتلا به کرونا شناسایی شد و با پیگیری‌های شبانه‌روزی تا بهبودی کامل همراه مادران باردار بودیم تا این دوران سخت را پشت سر بگذراند.

کد خبر 572928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.