کوسه‌های زباله‌خوار؛ ابتکار شورای شهر پلیموث برای پاک‌سازی آب‌ها

شورای شهر «پلیموث» به‌عنوان بخشی از پروژه خود برای جلوگیری از آلودگی پلاستیکی آب‌ها، از وسایل‌نقلیه دریایی کنترل از راه دور برای جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی دریاها استفاده می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شورای شهر «پلیموث» از وسایل‌نقلیه رباتیک و کنترل از راه دور آبی برای جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی در دریا استفاده می‌کند. این ربات‌ها که «کوسه‌های زباله‌خوار» نام‌گذاری شده است، بخشی از پروژه شورا برای پیشگیری از آلودگی پلاستیکی دریاها محسوب می‌شود.

دستگاه‌های کنترل از راه دور (ROVs) مورد استفاده در برنامه ابتکاری شورای شهر، پیش از بلعیدن زباله سطح دریاها را بررسی می‌کند. با همکاری MSUBS و Marine AI، متخصصان رباتیک و هوش مصنوعی (AI) مستقر در پلیموث، نیز این پروژه به انطباق و تقویت فناوری کوسه‌های زباله‌خوار اولیه در راستای فعالیت مستقل و حرکت آزاد در سرتاسر آب‌های منطقه به سمت محل تجمع زباله‌های پلاستیکی می‌پردازد. علاوه بر این از تخصص دانشگاه پلیموث در زمینه آلودگی‌های پلاستیکی دریایی در این پروژه استفاده شده است که به جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل زباله‌های بلعیده‌شده توسط کوسه‌های زباله‌خوار کمک می‌کند.

کمیسیونرهای بندر «کات‌واتر (Cattewater)»، محل تجمع زباله‌های رهاشده در آب‌های خارج از شهر در جنوب غربی انگلستان، موافقت کرده‌اند که این پروژه در آب‌های منطقه آن‌ها مورد آزمایش قرار گیرد. آن‌ها همچنین تمایل دارند روی برنامه آموزش و آگاهی نیز کار کنند که دربرگیرنده مدارس و جوامع محلی می‌شود. کوسه‌های زباله‌خوار پیش از استفاده در منطقه وسیع کات‌واتر، ابتدا در اسکله «ترنجپل (Turnchapel)» مورد استفاده آزمایشی قرار می‌گیرد. شرکت بین‌المللی هوافضا، دفاع و امنیت «بابکاک (Babcock)» نیز یکی از این کوسه‌های زباله‌خوار را خریداری کرده است تا به استفاده از آن به جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی از آب‌های اطراف اسکله و در نتیجه به کاهش آلودگی پلاستیکی در داخل شهر کمک کند.

همه شرکای دخیل در پروژه کوسه‌های زباله‌خوار برای به‌اشتراک گذاشتن دانش، تجربه و تخصص خود در راستای کمک به کاهش آلودگی پلاستیکی دریاها و مشارکت مثبت در برنامه اقدامات اضطراری آب‌وهوایی شورای شهر پلیموث با یکدیگر همکاری می‌کنند. شورای شهر همچنین برای کمک به برنامه‌نویسی و آزمایش این کوسه‌های رباتیک در آب‌ها که از فناوری جدید اتوماسیونROV بهره می‌برد، به برگزاری برنامه‌هایی هم‌چون مسابقات نام‌گذاری و نقاشی برای جمع‌آوری ایده‌های تعاملی اقدام کرده است.

شورای شهر پلیموث در بیانیه‌ای جداگانه یکی از دیگر موارد استفاده این ربات‌ها را ایجاد نخستین بستر آزمایشی متمرکز دریایی شبکه اینترنت 5G در جهان اعلام کرد. در این راستا وودافون، نوکیا، شورای شهر پلیموث و آزمایشگاه دریایی پلیموث (PML) اولین نهادهایی محسوب می‌شوند که برای پیاده‌سازی آزمایش‌های «پلیموث‌ساوند هوشمند (Plymouth Smart Sound)» تأییدیه دریافت کرده‌اند. این برنامه اولین بستر آزمایشی 5G دریایی است که توسط MPN (یک شبکه خصوصی تلفن همراه 5G) تغذیه می‌شود. بندر پلیموث‌ساوند یکی از مهم‌ترین و از نظر بصری از خیره کننده‌ترین بندرهای طبیعی جهان است که در کانال انگلیسی در نزدیکی پلیموث انگلستان قرار دارد.

اتصالات هوشمند در این بندر برای ارائه پوشش کامل شبکه در سراسر مناطق آزمایش ساحلی، از طریق «شبکه مش رله امواج استاتیت (Steatite Wave Relay mesh network)»، شبکه دریایی خصوصی 4G یا 5G را با وودافون، نوکیا و ارتباطات فراساحلی ترکیب می‌کند. این شبکه‌ها برای ارائه یک قابلیت ارتباطی پیشرفته از اسکله تا بیش از ۲۰ مایل دور از ساحل و ارائه زیرساخت‌های ارتباطی پیشرفته در کل پلیموث‌ساوند هوشمند یکپارچه خواهند شد. این شبکه برای کسب‌وکارها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی رایگان خواهد بود تا از آن در آزمایش‌ها و تحقیقات خود درباره رو و زیر آب‌های بندر پلیموث‌ساوند استفاده کنند.

شورای شهر پلیموث ادعا کرده است که این شبکه پرسرعت به ناوگان یکپارچه پلت‌فرم‌های خودران بندر پلیموث‌ساوند (شامل شناورهای داده پیشرفته و کشتی‌های روباتیک بارگیری شده با حسگرهای محیطی) اجازه می‌دهد با سطوح بی‌سابقه‌ای از داده‌های اقیانوسی ارتباط برقرار کنند که امکان ضبط آن‌ها در زمان واقعی وجود دارد. این امر از پیشرفت‌های بیشتر در نوآوری‌های دریایی با فناوری پیشرفته پشتیبانی و در عین حال به تحقیقات علمی پیشرو در جهان که در پلیموث انجام می‌شود کمک می‌کند و نقطه عطفی فوق‌العاده برای شهر پلیموث و فناوری و نوآوری در انگلستان است.

کد خبر 572905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.