طرح اضطراری شهرهای عضوC۴۰ برای مقابله با بحران کمبود انرژی

شهرداران گروه شهرهایC۴۰، رهبران اتحادیه‌ اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی در راستای محافظت از ساکنان آسیب‌پذیر شهرها، یک طرح اضطراری برای محافظت در برابر قیمت بالای سوخت و انتقال عادلانه آن ارائه دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرداران شبکه شهرهای C۴۰، رهبران اتحادیه‌های تجاری بین‌المللی و اروپایی و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) متعهد شده‌اند که برای مقابله با بحران کمبود انرژی با یکدیگر همکاری کنند. طرح اضطراری برای شهرهای اروپایی در راستای محافظت از ساکنان آسیب‌پذیر با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش امدادرسانی، مقاوم‌سازی و انرژی‌های تجدیدپذیر در شهرها و با دریافت حمایت ملی مورد نیاز توسط شهرداران ارائه شد. به‌این‌ترتیب شهرداران C۴۰ که اعلام کرده بودند تصمیم‌گیری‌های تاریخی ضعیف نقش چشمگیری در بحران کمبود انرژی ایفا کرده است و در راستای کاهش قبوض انرژی خانوارها و تسریع انتقال عادلانه انرژی طرحی برای اروپا پیشنهاد کردند. C۴۰ خاطرنشان کرد که طرح اضطراری پیشنهادی، چالش‌های آژانس بین‌المللی انرژی را در بر می‌گیرد.

طرح اضطراری شهرهای عضو C۴۰ برای مقابله با بحران کمبود انرژی

مقابله با بحران کمبود انرژی

تحقیقات نشان می‌دهد که ۵۵ درصد از مصرف گاز در شهرهای عضو C۴۰ برای گرمایش و سرمایش ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود، از سوی دیگر شهروندان تلاش می‌کنند مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند. در بازار بهره‌وری انرژی و مقاوم‌سازی اروپا نیز سه برابر بیشتر از سرمایه‌گذاری در گازهای فسیلی اشتغال ایجاد می‌شود. به‌این‌ترتیب شهرداران بارسلونا، گلاسکو، هایدلبرگ، لندن، میلان، اسلو و ورشو متعهد شده‌اند که با همکاری اتحادیه‌ها، دولت‌ها و آژانس بین‌المللی انرژی در جهت تبادل برنامه‌های عملیاتی دانش‌محور آب‌وهوایی تلاش کنند.

با توجه به آنچه آژانس بین‌المللی انرژی برای حل بحران ضروری می‌داند، شهرداران یک طرح اضطراری جامع را پیش برده‌اند که هدف آن تسریع در ارائه اقدامات و سیاست‌ها برای کمک به ساکنان و کارگران ساکن در شهرها است. آن‌ها همچنین از دولت‌های ملی خواسته‌اند تا برنامه‌های بلندپروازانه بیشتری داشته باشند و هنگام اولویت‌بندی، به بودجه‌های بازیابی و مالیات بر سود تصادفی در شرکت‌های انرژی بیشتر توجه خود را به انجام ارزیابی‌های اضطراری و واگذاری نیروهایی مبذول کنند که شهرها برای ارائه و تسریع اقدامات لازم به آن‌ها نیاز دارند.

علاوه بر این، آژانس بین‌المللی انرژی اقدامات اضطراری رهبران شهری و اتحادیه‌ها را اعلام و خاطرنشان کرده است که بخش اصلی برنامه ۱۰ ماده‌ای اخیر آن‌ها برای کاهش اتکای اتحادیه اروپا به گاز طبیعی روسیه، اقدامات شهرمحور است که شامل استقرار سریع‌تر انرژی خورشیدی برای کاهش مصرف گاز و تسریع انتقال به پمپ‌های حرارتی در خانه‌ها می‌شود.

طرح اضطراری شهرهای عضو C۴۰ برای مقابله با بحران کمبود انرژی

شهردار لندن و رئیس شبکه C۴۰ وضعیت فوق‌العاده آب‌وهوایی را بزرگ‌ترین تهدید جهانی معرفی کرد که امروز کره زمین با آن روبرو است و اتکای بشر به سوخت‌های فسیلی را عاملی دانست که انسان را در برابر قیمت بالای آن آسیب‌پذیر کرده است. وی خاطرنشان کرد که حرکت به سمت انرژی‌های پاک نه تنها به نجات زمین کمک می‌کند، بلکه مشاغل سبز مهارت‌محور و دارای دستمزد بالا ایجاد می‌کند. وی افزود که اکنون زمان عمل است و بشر باید نقش خود را در کمک به شهرهای سرسبزتر، عادلانه‌تر و مرفه‌تر برای همه ایفا کند.

مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: «ما شاهد اولین بحران انرژی واقعاً جهانی در حجمی وسیع‌تر و پیچیده‌تر از شوک‌های نفتی دهه ۱۹۷۰ هستیم که آژانس بین‌المللی انرژی به‌منظور رسیدگی به آن تأسیس شد. در حال حاضر هزینه پمپاژ و قبوض انرژی افزایش یافته است، با این حال اقدام برای کاهش تقاضای واردات نفت و گاز می‌تواند از ضرر مصرف‌کنندگان آسیب‌پذیر و همچنین درآمدهای سوخت فسیلی بکاهد.» وی در ادامه اذعان کرد که اکنون کشورها، شهرها، خانوارها و مشاغل باید صرفه‌جویی در انرژی، بهره‌وری انرژی و فناوری‌های کم‌کربن را در اولویت قرار دهند و شهرداران و دولت‌های ملی را به حمایت از بازگشایی سیاست‌های انرژی پاک و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها در مقیاس بی‌سابقه ملزم کرد.

طرح اضطراری شهرهای عضو C۴۰ برای مقابله با بحران کمبود انرژی

کد خبر 572829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.