چه افرادی در معرض ابتلا به کرونای شدید قرار دارند؟

افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، افراد دارای نقص ایمنی و افراد چاق بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با وجود اینکه بسیاری از کشورها قوانین و محدودیت‌های کرونایی مانند ضرورت استفاده از ماسک را کاهش داده بودند، اما با افزایش تعداد مبتلایان دوباره قوانین سختگیرانه برای مردم وضع شد. در حالی که افراد زیادی در سراسر دنیا واکسینه شده‌اند، اما هنوز افراد آسیب‌پذیر جامعه در معرض خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ قرار دارند. بیماری کووید -۱۹ ممکن است خفیف، متوسط یا شدید باشد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که ۳۰ درصد افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ بدون علامت هستند.

علائم نوع خفیف بیماری کووید -۱۹ چیست؟

بیشتر افرادی که به ویروس کرونا آلوده می‌شوند، نوع خفیف بیماری را تجربه می‌کنند و معمولاً دچار علائمی مانند تب، سرفه خشک، خستگی، سردرد، گلودرد، آبریزش بینی، بدن درد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، مشکلات گوارشی و مشکلات پوستی می‌شوند. نوع شدید بیماری کووید -۱۹ نیز باعث بروز تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرگیجه، کمبود اکسیژن، مشکلات تنفسی و تغییر رنگ لب‌ها می‌شود. با وجود اینکه عفونت‌های خفیف تا متوسط کووید -۱۹ را می‌توان در خانه کنترل کرد، عفونت ناشی از نوع شدید بیماری کووید -۱۹ به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارد.

چه افرادی در معرض ابتلاء به کرونای شدید قرار دارند؟

افراد مسن

مقامات بهداشتی اعلام کرده‌اند که افراد بالای ۶۰ سال بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ قرار دارند، زیرا این گروه از افراد احتمالاً به یک بیماری مزمن مبتلا هستند و سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف است، بنابراین نمی‌توانند به راحتی با ویروس کرونا مقابله کنند. علاوه بر این، التهاب ناشی از حمله ویروس کرونا به بدن در میان افراد مسن شدیدتر است و باعث بروز آسیب‌های مختلف به بدن آن‌ها می‌شود.

افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای

به گفته متخصصان، افرادی که از مشکلات زمینه‌ای رنج می‌برند بیش از دیگران در معرض ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ قرار دارند. بیماری‌های زمینه‌ای مانند سرطان، بیماری مزمن کلیوی، بیماری مزمن کبدی، بیماری‌های ریوی مانند بیماری مزمن انسداد ریه، فیبروز ریوی، آمبولی ریه، آسم، دیابت و مشکلات قلبی خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ را افزایش می‌دهد.

افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است افرادی که به بیماری‌های قلبی مانند نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونر، کاردیومیوپاتی و فشار خون بالا مبتلا هستند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ قرار دارند. همچنین، نتایج یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که بیماری کووید -۱۹ نیز خطر ابتلاء به مشکلات قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. انجمن قلب آمریکا اعلام کرده است اگرچه کووید -۱۹ یک بیماری تنفسی است، اما خطر سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

افراد دارای نقص ایمنی

افراد دارای نقص ایمنی سیستم ایمنی ضعیفی دارند که به عفونت‌های ویروسی پاسخ نمی‌دهد و نمی‌تواند با آن مقابله کند. بیماری‌های مختلف و روش‌های درمانی آن‌ها می‌تواند سیستم ایمنی بدن افراد را ضعیف کند و آن‌ها را در معرض ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ قرار دهد. افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند یا داروهای سرکوب‌کننده ایمنی دریافت می‌کنند، احتمالاً دارای نقص ایمنی هستند.

افراد چاق

نتایج ارزیابی‌های انجام شده نشان می‌دهد که چاقی یکی از عوامل خطر اصلی برای نوع شدید بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته شده است. چاقی و اضافه وزن باعث بروز اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و همچنین التهاب مزمن می‌شود، در این صورت بدن نمی‌تواند با ویروس مقابله کند.

آیا دوزهای تقویت‌کننده کرونا مانع بروز نوع شدید بیماری می‌شود؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که دریافت واکسن کرونا بهترین و مؤثرترین روش برای پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ است. البته ممکن است افرادی که کاملاً واکسینه شده‌اند نیز به ویروس کرونا آلوده شوند. به نظر می‌رسد که واکسن کرونا خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر ناشی از آن را کاهش می‌دهد. بنابراین توصیه شده است افراد آسیب‌پذیر جامعه واکسن کرونا و دوزهای تقویت‌کننده آن را در زمان تعیین شده دریافت کنند.

به منظور پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ چه اقداماتی انجام دهیم؟

لازم است افراد به منظور پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ و انتقال آن به دیگران اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند. برای نمونه، توصیه شده است که افراد از ماسک استفاده کنند، فاصله اجتماعی خود از دیگران را حفظ کنند، دست‌های خود را به صورت مرتب بشویند یا ضدعفونی کنند، از حضور در محیط‌های شلوغ و بدون تهویه مناسب دوری کنند و واکسن کرونا را نیز دریافت کنند.

کد خبر 572799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.