نیروی جوان، بزرگترین و بهترین سرمایه هر کشور

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر کاشان گفت: جمعیت برای هر کشور و منطقه به عنوان یک شاخص در قدرت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی قابل توجه است، امروزه یکی از شاخص‌های قدرتمندی کشورها جمعیت بالا به ویژه داشتن جمعیت جوان است.

عفت پدرام‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص توجه به چالش‌های جمعیتی، اظهار کرد: جمعیت برای هر کشور و منطقه به عنوان یک شاخص در قدرت سیاسی اجتماعی اقتصادی و امنیتی قابل توجه است، امروزه یکی از شاخص‌های قدرتمندی کشورها جمعیت بالا به ویژه داشتن جمعیت جوان است.

وی ادامه داد: نگرانی امروز کشورهای غربی از جمعیت‌شان بیانگر این نکته است و تصویب قانون حمایت از خانواده و تأکیدات مقام معظم رهبری نشانگر اهمیت این موضوع است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر کاشان تصریح کرد: در راستای شعار و هدف کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر برای سال ۱۴۰۱ با موضوع تحکیم بنیان خانواده و با توجه به ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نشستی با برخی مسئولان دستگاه‌های مرتبط تشکیل و پیگیر تحقق این قانون شده است.

وی گفت: در این جلسه مقرر شد با همکاری لازم با دستگاه‌هایی مانند دانشگاه علوم پزشکی و بسیج جامعه زنان کمیسیون امور بانوان فرمانداری و آموزش‌وپرورش اقدامات بومی و محلی در این زمینه برنامه‌ریزی و اجرا شود، از جمله اقداماتی که مصوب شد؛ اجرای همایش و کارگاه‌های آموزشی و تربیت مربی، همچنین با رایزنی با صدای شهر و رادیو مقرر شد دستگاه‌های مرتبط با حضور در این برنامه ضمن بیان وظایف خود برنامه‌های تشویقی خود را اعلام و جمعیت هدف را با محتوای این قانون آشنا کنند.

پدرام‌فر اضافه کرد: تسهیلات واگذاری زمین به خانواده‌های سه فرزند به بالا در کاشان را شاهد بودیم اقدامات دیگری مانند ارفاق سنوات بیمه به سابقه شغلی بانوان، تسهیل در تشکیل خانواده و حمایت از زوج‌های جوان، افزایش یارانه خانواده‌های سه فرزند به بالا، معافیت مالی این خانواده‌ها افزایش مبلغ وام به زوج‌های جوان، ارائه خدمات درمان نازایی و دوران بارداری، اعطای دورکاری به بخشی از ساعات کاری مادران، کاهش سن بازنشستگی مادر و موافقت با کاهش ساعت کاری آنان و بیش از ده‌ها مورد تسهیلات دیگر و موارد تشویقی خدماتی است که در قانون حمایت از خانواده دیده شده و باید دستگاه‌های مرتبط ضمن آشنا کردن ذی‌نفعان با این قانون خدمات یاد شده را به خانواده‌هایی که اقدام به فرزندآوری می‌کنند، ارائه دهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کاشان خاطرنشان کرد: سی‌ام اردیبهشت‌ماه روز ملی جمعیت روزی است که فرمان مقام معظم رهبری در خصوص تعالی جمعیت و صیانت از خانواده صادر شد.

وی افزود: اگر چه نمی‌توانیم با جهشی کوتاه و یکی دو ساله شعار ۳۰ ساله فرزند کمتر زندگی بهتر را را تغییر دهیم، اما در کنار فرهنگ‌سازی و تبلیغات مفید و آگاه‌سازی لازم است از سیاست‌های تسهیلی و تشویقی برای مبارزه با این چالش استفاده شود.

پدرام‌فر بخشی از تسهیلات شغلی مادران مانند اختیاری بودن نوبت کاری شب برای مادران باردار و دارای فرزندان شیرخوار تا دو سال، نیم‌بها شدن هزینه موزه‌ها و اماکن تاریخی فرهنگی ورزشی و سینماها برای مادران دارای سه فرزند و بیشتر، مرخصی ۱.۵ ساله تحصیلی بدون احتساب در سنوات برای مادر باردار دانشجو یا طلبه، کسر تعهدات قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان به ازای هر فرزند شش ماه برای مادران از جمله دیگر امتیازاتی است که برای تشویق به افزایش جمعیت برای خانواده‌ها ارائه می‌شود.

به گزارش ایمنا، از آنجا که بزرگترین و بهترین سرمایه هر کشور نیروی انسانی به ویژه نیروی جوان است و با توجه به اینکه در کشور طی سه دهه گذشته با کاهش جمعیت روبه‌رو بودیم و این موضوع در آستانه تبدیل به بحرانی بزرگ است، از این‌رو رهبر انقلاب اسلامی سال ۹۳ سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ کردند.

علی‌رغم تذکرات مقام معظم رهبری در خصوص تغییر سیاست‌های دولت مبنی بر حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دولت گذشته اقدامی در این خصوص مشاهده نشد تا در تیرماه سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی قانون حمایت از خانواده را تصویب و متعاقب آن در بهمن سال گذشته این قانون در ۷۴ ماده به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

کد خبر 572715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.