لزوم راه‌اندازی‌ "پویش"‌ برای شناساندن مفاخر به شهروندان/ اصفهان شهر لهجه‌های صادق است

رئیس‌‍ کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان برخوردار از هنرمندان و مفاخر فراوانی است و برای شناساندن این ظرفیت‌های اصفهان باید پویشی راه‌اندازی شود تا بتوان به طور بهینه در شناسایی این افراد به شهروندان‌ موفق عمل کرد.

مجید نادرالاصلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی اصفهان و قابلیت‌های این کلان‌شهر، اظهار کرد: اصفهان در طول تاریخ، از زمان پدید آمدن تا به امروز به عنوان مرکز ثقل بوده است و هیچ‌کس نمی‌تواند این موضوع مهم را انکار کند و معتقد هستم آنچه تمام خوبان دارند، اصفهان یک‌جا دارد.

وی با بیان اینکه اصفهان شخصیت‌های علمی، فرهنگی، هنری و مذهبی را داشته و دارد که این شکل‌گیری در طول تاریخ زمینه‌ساز عظمت‌های فراوانی را شده است، ادامه داد: باید بدانیم این اتفاق برای اصفهان به آسانی شکل نگرفته است و در حال حاضر این روند، تاریخ و هویت شکل گرفته، ظرفیت‌های فراوانی را برای اصفهان فراهم کرده است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در این هفته فرصتی طلایی فراهم است که برای بزرگداشت آن لازم است اتفاقات ترکیبی و البته کامل انجام شود. در این هفته قابلیت‌های اصفهان در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری، دینی، فقهی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باید به نمایش گذاشته شود.

وی خاطرنشان کرد: باید از شهروندان در یک پویش اجتماعی خواسته شود که در ارائه راهکارها با مدیریت‌شهری همکاری کنند، زیرا با تفاهم کامل می‌توان به نقشه راه مشترک برای اداره شهر رسید. در این هفته باید از مؤثر بودن اصفهان در رفع معضلات و از چهره‌های شاخص گذشته تا امروز، کارآفرینان و نقش‌آفرینان اقتصادی سخن گفت.

نادرالاصلی با تاکید بر اینکه شهروندان اصفهانی باید از داشته‌ها و ظرفیت‌های این شهر که برند اصفهان شده است، حمایت و حفاظت کنند، گفت: شهروندان اصفهانی باید مراقب ویژگی‌های بارز اصفهان باشند، در حال حاضر اگر بخواهیم از شخصیت‌ها، بزرگان، اثرگذاران، تولیدکنندگان و ایجادکنندگان اصفهان صحبت کنیم به نظر می‌آید آنچه که حق اصفهان بوده را نتوانستیم به جا آوریم.

وی اضافه کرد: شأن شهر اصفهان و داشته‌های آن به قدری بلند است که به نظر می‌آید باید افراد بسیار دقیق به این موضوع مهم بپردازند تا حق مطلب به جا آورده شود، در حال حاضر به اصفهان تنها نگاه تاریخی، هنری، دین و صیانت، ایثار و شهادت نداریم و باید بتوانیم تمام موارد را به صورت یک کل در نظر بگیریم و در این شرایط اصفهان معنا می‌یابد.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: اصفهان زمانی در خدمت فقه بوده، در برهه‌ای از زمان در خدمت تاریخ قرار گرفته و زمانی تاریخ در خدمت دین و دیانت، فرهنگ و رسومات مردم قرار گرفته است و تمام این موارد ابعاد متعددی است که باید به آن پرداخته شود و با برخورداری از این ابعاد اصفهان معنا می‌شود، همچنین به گفته استادان بزرگ اصفهان شهر لهجه‌های صادق است، به این معنا که شهروند اصفهانی بسیار رک سخن می‌گوید و در گویش تکلف ندارد.

وی ادامه داد: شهروند اصفهانی در ارتباط با دیگران زیاد به دنبال بهانه نیست و به اصل مطلب می‌پردازد، این موارد ویژگی‌های مشاهیر اصفهان نیز است، در واقع باید در حوزه مشاهیر به طور الزام به تعدادی بسنده نکرد، چرا که هر فردی در جایگاه خود می‌تواند جزو مشاهیر باشد.

اهمیت توجه به ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری پایدار در اصفهان

نادرالاصلی خاطرنشان کرد: اگر قرار است مشاهیر اصفهان معرفی شوند، باید به دنبال یک جریان عدالت‌خواه نه از باب شعار بلکه به طور عملی باشیم و لازم است تمام مردم دغدغه اصفهان را داشته باشند، اصفهان برخوردار از ملیت، تاریخ، هویت، فرهنگ و هنر، ادبیات، گویش و لهجه است که این برخورداری‌ها افتخاری برای اصفهان خواهد بود و باید از آن حفاظت شود.

وی در خصوص توجه به مفاخر اصفهان در حوزه ادبی، هنری و مشاهیر حوزوی، اظهار کرد: این موضوع باید به طور پیوسته در مورد تمام حوزه‌ها وجود داشته باشد، اما در حال حاضر از ویژگی‌ها و فرصت‌های موجود برای آشکار کردن بسیاری از ظرفیت‌های خوب در بخش‌های صنعت، اقتصاد، تاریخ و ادبیات استفاده نشده است.

رئیس‌کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: بایسته‌های اصفهان در حوزه برنامه و بودجه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، اصفهان با مشکلات حوضه زاینده‌رود، محیط زیست، فضای سبز، آلایندگی‌ها، کشاورزی، مهاجرت و حاشیه‌نشینی روبه‌رو است.

وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال نگاهی عمیق برای یافتن راه‌های برون‌رفت از مشکلات بود، گفت: اصفهان همواره خود حلال مشکلات در کشور بوده است و جایگاه آن در حفظ انقلاب و سامان دادن آن، دفاع مقدس و دفاع از حرم آل‌الله شناخته شده، اما امروز در جایگاه مدیریتی کشور نادیده گرفته شده است.

نادرالاصلی اضافه کرد: ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری پایدار و ایجاد فرصت برای مهاجرت معکوس از جمله نکاتی است که در هفته اصفهان باید مورد توجه و بازتاب قرار گیرد. سفر احتمالی رئیس‌جمهور فرصتی است که در هر نقطه از شهر، ضمن برشمردن توانمندی‌ها و مشکلات اصفهان برای آن برنامه طلبید تا چالش‌ها رفع و ظرفیت‌ها گسترده‌تر شود.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان هنرمندان خوبی در تمام زمینه‌ها دارد، گفت: امروز هر شهروندی در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کند، جزو مفاخر اصفهان و هنرمند است، برای برجسته کردن این افراد باید در بخش‌های مختلف از آنها استفاده کرد. در حال حاضر اصفهان برخوردار از این افراد است، برای شناساندن این ظرفیت‌های اصفهان باید پویشی راه‌اندازی شود تا بتواند به طور بهینه در شناسایی این افراد به شهروندان موفق عمل کند.

کد خبر 572696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.