از تکمیل فاز اول جلوخان پایانه مسافری تا حذف اعتبارات پروژه‌های کم اولویت

ارائه تکمیل فاز اول جلوخان پایانه مسافربری، پرداخت کرایه اتوبوس با گوشی هوشمند، بازگشایی زیرگذر آزادی، سهم مناطق حاشیه‌ای از بودجه سال جدید، رویکرد شهر ترمیمی، تدوین ۵۵ طرح و حذف اعتبارات پروژه‌های کم اولویت از مهم‌ترین عملکردهای شورای ششم شهر مشهد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مشهد کلانشهری در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است، یکی از شعارهایی که اعضای دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد پیش از انتخابات اعلام کرده بودند، توسعه متوازن شهری به‌وسیله ساماندهی حاشیه‌شهر، مناطق کم‌برخوردار اطراف حرم امام رضا علیه‌السلام و ایجاد شیب خدمات به شهروندان ساکن این مناطق است.

۱۵ عضو شورای ششم مشهد در این دوره فعالیت به دنبال تعامل بوده مردم‌محوری و ایجاد رابطه دوسویه از شاخص‌های عملکردی این دوره از شورا در طی چهار سال فعالیت خواهد بود.

تکمیل فاز اول جلوخان پایانه مسافربری امام رضا (ع) تا پایان سال

احداث فاز اول پروژه جلوخان پایانه مسافربری امام‌رضا (ع)، فضای مناسب شهری را در مقابل پایانه ایجاد کرده است، این طرح با هدف بهبود و افزایش کارایی ساختار و ارتقای کیفیت خدمات برای رفع نیازهای گوناگون بهره‌برداران در حوزه‌های مختلف که منجر به تولید فضای شهری در چهارچوب هویت شهری مشهد نیز شده است و تکمیل آن در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد، فاز اول پروژه احداث جلوخان پایانه مسافربری امام رضا (ع) که شامل ایجاد فضای مناسب شهری در مقابل پایانه است، پیش از آغاز سال نو و همزمان با میلاد امام زمان (عج) به بهره‌برداری می‌رسد و فاز دوم نیز در سال آینده تکمیل خواهد شد.

نیمه دوم اسفندماه سال گذشته بود رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در این خصوص اظهار کرده بود پایانه مسافربری امام رضا (ع) یکی از مهم‌ترین دروازه‌های ورودی شهر مشهد بوده و بیشترین حجم ورود زائر نیز از همین محل است، بنابراین این پایانه برای مدیریت شهری مشهد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید شرایط آن به‌روز و آماده ارائه خدمات باشد. عملیات اجرایی پروژه جلوخان پایانه مسافربری امام‌رضا (ع) سال به منظور تسهیل تردد و بهره‌مندی زائران از امکانات پایانه و افزایش فضای خدمات و تفرجی و بهبود سطح کیفی ارائه خدمات در سال ۱۴۰۰ آغاز شده و تا پایان سال فاز اول آن تکمیل خواهد شد.

ایمان فرهمندی گفته بود که با تکمیل فاز اول پروژه جلوخان پایانه مسافربری امام رضا (ع) علاوه‌بر تسهیل تردد و بهره‌برداری زائران، فضای شهری مناسبی نیز برای بهره‌برداری مجاوران و ساکنان محلات اطراف پایانه نیز فراهم می‌شود. فاز اول پروژه که شامل ایجاد فضای مناسب شهری در مقابل پایانه است، پیش از آغاز سال نو و همزمان با میلاد امام زمان (عج) به بهره‌برداری می‌رسد، فاز دوم پروژه نیز سال آینده، پس از اتمام سفرهای نوروزی آغاز می‌شود، این فاز شامل عملیات عمرانی و ساختمانی جامع‌تر و مفصل‌تری است.

پرداخت کرایه اتوبوس در مشهد با گوشی هوشمند

یکی از تأکیدات شهردار مشهد حرکت به سمت هوشمندسازی و استفاده از روش‌های نوین در خدمات مدیریت شهری است و در همین راستا با همکاری سازمان اتوبوسرانی طرح پرداخت کرایه اتوبوس از طریق گوشی هوشمند در دستور کار قرار گرفته است.

نیمه دوم اسفندماه سال گذشته بود مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری مشهد در مورد هوشمندسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی گفته بود در حال حاضر پرداخت کرایه اتوبوس تنها از طریق "من‌کارت" امکان‌پذیر است، با اجرای این طرح به‌صورت آزمایشی در یکی از خطوط اتوبوسرانی امکان پرداخت کرایه اتوبوس از طریق کیف پول الکترونیک اپلیکیشن " شهر من" و با گوشی هوشمند فراهم خواهد شد.

مهدی بدیع‌فرخ پرداخت کرایه برای حمل‌ونقل با اتوبوس را دارای مزیت‌هایی دانست و اظهار کرده بود در صورت موفقیت، این طرح در تمام خطوط ناوگان اتوبوسرانی اجرایی می‌شود؛ با این اقدام زمینه حذف من‌کارت آماده خواهد شد که هرساله شهرداری برای تولید آن یارانه بسیاری پرداخت می‌کند. استفاده از گوشی هوشمند برای پرداخت کرایه اتوبوس مشکل مراجعه به محل شارژ "من‌کارت" را نیز حل خواهد کرد، زیرا کیف پول الکترونیک از طریق نرم‌افزار "شهر من" به راحتی قابل شارژ خواهد بود.

وی تاکید کرده بود در صورت موفقیت اجرای آزمایشی طرح پرداخت کرایه اتوبوس از طریق QR کد، زمینه استفاده از آن به صورت کلی در تمامی ناوگان اتوبوسرانی شهرداری مشهد فراهم خواهد شد. استفاده از گوشی تلفن همراه هوشمند برای پرداخت کرایه اتوبوس بسیار آسان است، اما برای آموزش شهروندان پوسترهایی که به شکل تصویری و ساده روش شارژ و پرداخت کرایه از طریق تلفن همراه را آموزش می‌دهند در اتوبوس‌ها نصب می‌شود.

بازگشایی زیرگذر آزادی به جانباز با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال

اجرایی شدن پروژه دوربرگردان زیرگذر آزادی به پل جانباز، یکی از مشکلاتی که در بزرگراه آزادی وجود داشت، دسترسی همشهریان به بلوار جانباز از مسیر میدان قائم (عج) بود.

اواخر بهمن ماه سال ۱۴۰۰ بود که رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اعلام این موضوع گفته بود ترافیک همیشگی در بلوار استقلال و بلوار فردوسی، موجب تشدید راه‌بندان شده و دسترسی به مسیرهای غربی و مرکزی شهر با مشکل مواجه بوده است.

ایمان فرهمندی اظهار کرده بود در گذشته دوربرگردانی همسطح و خطرناک در این منطقه وجود داشت که تصادفات سنگین و تلفات بسیاری را رقم می‌زد، بنابراین لزوم احداث دوربرگردان غیرهمسطح در این مسیر در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت و عملیاتی شد.

وی تاکید کرده بود دوربرگردان آزادی به جانباز با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال در ۲۵۰ متری پل جانباز بازگشایی شده است، این دوربرگردان با هدف تسهیل دسترسی همشهریان ساکن در بلوار جانباز و شهید فرامرز عباسی بازگشایی شده است و امیدواریم با بهره‌مندی همشهریان شاهد کاهش بار ترافیکی در این مسیر باشیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفته بود گفته بود انسداد دسترسی معابر فرعی محله آزادشهر در ضلع غربی بزرگراه آزادی، حدفاصل آزادی ۳۶ تا ۴۸ با اجرای این دوربرگردان، است و لزوم اجرای هر چه سریع‌تر پل محلی پیش‌بینی شده در داخل بافت مسکونی، با هدف تسهیل دسترسی شهروندان ساکن در این محدوده به منازل خود مورد تاکید است.

سهم ۳۸ درصدی مناطق حاشیه‌ای از بودجه ۱۴۰۱

وظیفه شورای اسلامی شهر و شهرداری، تأمین محیط زیست سالم شهری برای عموم شهروندان، در تمام سطح شهر است؛ در فرآیند تاریخی مدیریتی، بخشی از شهر به عنوان مرکز و بخشی دیگر به عنوان حاشیه تلقی شده است.

هفته آخر بهمن ماه سال قبل بود که نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با تشریح این موضوع اظهار کرده بود بر اساس قانون هر نقطه‌ای که در محدوده شهری قرار گیرد، جو شهر است و حاشیه و متن در آن معنا ندارد، اما فاصله میان مرکز و حاشیه شهر آن چنان زیاد شده که امروز به ناچار باید کمیسیونی در شورای اسلامی شهر برای پرداختن ویژه به مسائل حاشیه شهر داشته باشیم.

مهدی ناصحی گفته بود جبران فاصله بین حاشیه و متن اصلی شهر مستلزم این است که چندین سال بخش عمده منابع شهر را در اختیار این مناطق قرار دهیم، در بودجه ۱۴۰۱ سهم حاشیه شهر به ۳۸ درصد رسیده و از شهردار نیز تعهد گرفته‌ایم که این اعتبارات را تخصیص صددرصدی داشته باشد.

وی اعلام کرده بود طی دو سال پیش‌رو مناطق کم‌برخوردار شهر را به لحاظ سیما و منظر و خدمات شهری دچار تحول بنیادین خواهیم کرد و نسبت به این مهم تعهد می‌دهیم. تمام موضوعات مطرح شده در جلسات کمیسیون و صحن علنی باید پیوستی از مناطق کم‌برخوردار داشته باشد.

رفتن رویکرد شهر ترمیمی به سمت شهروندان و متخصصان

شورای ششم از ابتدای فعالیت خود اقدامات زیادی انجام داده است؛ در حوزه جمع‌آوری پسماند، سامانه " سیمپ" در تاریخ ۱۵ مرداد ماه ۳۰ هزار عضو داشت، اما با شروع مدیریت جدید این میزان به ۹۰ هزار عضو رسیده که افتخاری برای شهر مشهد است.

هفته سوم بهمن ماه سال ۱۴۰۰ بود که رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد با اعلام این موضوع گفته بود شهردار از شورای اسلامی شهر درخواست کرده که سهم شهرداری از زباله خشک شهری را از ۱۵ درصد به پنج درصد تغییر دهیم که اتفاق خوبی است.

رویکرد شهر ترمیمی به سمت مردم و متخصصان رفته است. اگر مردم همکاری کنند می‌توانیم در راستای زیباسازی چهره شهر، زباله‌گردها را به مرور جمع‌آوری کنیم در زمینه تخلفات ساختمانی نیز باید فرهنگ‌سازی شود، زیرا نزاع‌های آینده در حاشیه‌شهر، مسئله پارکینگ خواهد بود.

حسن کریمدادی تاکید کرده بود شهردار از شورای اسلامی شهر درخواست کرده که سهم شهرداری از زباله خشک شهری را از ۱۵ درصد به پنج درصد تغییر دهیم که اتفاق خوبی است.

اولویت شورای ششم خدمت به شهروندان است

امروز در تمام دنیا، انقلاب اسلامی را با نام حضرت امام (ره) می‌شناسند و معرفی می‌کنند. شناخت شخصیت بزرگ امام‌راحل (ره) و شهدای انقلاب، یک وظیفه همگانی بوده و لازمه ماندگاری فرهنگ انقلاب و روحیه استکبارستیزی است.

نیمه دوم بهمن ماه سال قبل بود که رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در بیست و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر اینکه همیشه خود را به بردباری توصیه کرده‌ایم، گفته بود پرداختن به حواشی، موجب از میان رفتن فرصت‌هایی می‌شود که باید برای خدمت به مردم و حل مشکلات آن‌ها اختصاص یابد.

حسن موحدیان اظهار کرده بود اولویت شورای ششم به جای پرداختن به حواشی، خدمت به مردم است، بعضی از رسانه‌های معاند در دهه فجر تلاش می‌کنند مسائل و مشکلات کشور را بیان کنند، لذا وظیفه سنگینی به دوش داریم تا کم‌کاری‌ها سوژه‌ای برای آن رسانه‌ها نشود.

تهیه و تدوین ۵۵ طرح از ابتدای فعالیت شورای ششم

از ابتدای فعالیت شورای ششم تاکنون، ۵۵ طرح، تهیه و تدوین شده که این عدد در بازه زمانی مشابه در دوره شورای پنجم، ۲۰ طرح بوده و بی‌شک این تفاوت چشمگیر نشان از تلاش همکاران در شورای شهر و نگاه تخصصی آن‌ها نسبت به مسائل شهری است.

نیمه اول بهمن ماه سال گذشته بود که عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد با اعلام این موضوع اظهار کرده بود نکته قابل تأمل در بحث لوایح است که در شش ماه اخیر ۵۱ لایحه از سوی شهرداری به شورای شهر ارائه شده در حالی که این عدد در دوره پنجم، ۸۳ لایحه بوده است.

فاطمه سلیمی گفته بود از شهردار و همکاران شهرداری تقاضا داریم که با نگاه تحلیلی، به جز لوایح جاری که باید به شورای شهر ارائه شود، لوایحی برای حل و فصل مشکلات مردم و بهبود عملکرد شهرداری و ارتقا رضایتمندی شهروندان شهر امام مهربانی‌ها تهیه و به شورا تقدیم کنند که این مهم جز در سایه همدلی همکاران شورای شهر و شهرداری محقق نمی‌شود.

حذف بخشی از اعتبارات پروژه‌های کم اولویت مشهد

یکی از رویکردهای مهم بودجه سال آینده شهرداری مشهد مقدس توجه ویژه به مباحث حاشیه شهر است، توسعه متوازن و یکپارچه یکی از دغدغه‌هایی است که در حاشیه شهر مشهد مقدس آن را دنبال می‌کنیم و معتقدیم مسئله توسعه متوازن در حاشیه شهر مشهد در سال‌های اخیر مغفول مانده است.

هفته دوم بهمن ماه سال ۱۴۰۰ بود که سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در خصوص این موضوع گفته بود شورای ششم مسئله حاشیه شهر، رسیدگی به وضعیت عمرانی و فرهنگی و زیرساخت‌های ورزشی این مناطق را به عنوان یک اولویت و ضرورت دنبال می‌کند.

حاجی بگلو تاکید کرده بود در حوزه عمرانی و زیرساختی نیز با خلاءهای اساسی در حاشیه شهر مشهد روبرو هستیم و شورای ششم مشهد با قید اولویت و فوریت در حوزه سیاست‌گذاری برای این مناطق ورود کرده است.

وی اظهار کرده بود با بیان اینکه در این راستا ۱,۱۰۰ میلیارد تومان در اصلاح بودجه از اعتبارات پروژه‌های دارای اولویت کمتر، حذف و به سمت پروژه‌های حاشیه شهر روانه می‌شود، بخش زیادی از اعتبارات بودجه‌ای سال آینده نیز در حوزه عمرانی شهر مشهد دیده شده و سبد پروژه‌های حاشیه شهر نیز پررنگ دیده شده است.

کد خبر 572685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.