۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
ظرفیت گرمایی چیست؟

یک کارشناس ارشد فیزیک سامانه‌های پیچیده گفت: ظرفیت گرمایی کمیتی است که برای ماده تعریف می‌شود و مقدار گرمایی را مشخص می‌کند که به مقدار معینی برای افزایش یک واحدی دمای ماده‌ استفاده می‌شود.

احسان تمنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه ظرفیت گرمایی کمیت فیزیکی است، اظهار کرد: این کمیت برای ماده تعریف می‌شود و مقدار گرمایی را مشخص می‌کند که به مقدار معینی برای افزایش یک واحدی دمای ماده استفاده می‌شود.

وی افزود: واحد اندازه‌گیری ظرفیت گرمایی در SI، ژول بر کلوین شناخته و معرفی شده است. در کنار ظرفیت گرمایی عبارت‌ها و حالات دیگری از جمله ظرفیت گرمایی ویژه، مولی و حجمی نیز استفاده می‌شود.

این کارشناس ارشد فیزیک سامانه‌های پیچیده ادامه داد: ظرفیت گرمایی در سامانه با حرف C بزرگ نشان داده می‌شود؛ این مفهوم را می‌توان به گرمای مبادله شده در سیستم به تغییرات دمایی ناشی از مبادله گرما نیز نسبت داد.

وی تاکید کرد: البته این مفهوم از ظرفیت گرمایی تنها در مواردی به کار برده می‌شود که مبادله گرما با سیستم باعث تغییر دما شود.

تمنده افزود: ظرفیت گرمایی به جنس و جرم ماده نیز بستگی دارد و در هنگامی که تغییر فاز رخ‌دهد این مفهوم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی در رابطه با ظرفیت گرمایی ویژه گفت: طبق تعریف‌های ارائه شده ظرفیت گرمایی ویژه مقدار انرژی را مشخص می‌کند که یک گرم از ماده برای افزایش حرارت به مقدار یک درجه سانتی‌گراد دریافت می‌کند؛ این مفهوم با فرمول Q=mc∆θ اندازه‌گیری می‌شود.

کد خبر 572533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.