توسعه پایدار در حوزه ساختمان به‌معنای لوکس‌سازی نیست

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه توسعه پایدار در حوزه ساختمان به‌معنای لوکس‌سازی نیست، گفت: درحال‌حاضر افرادی از اقشار مختلف در حوزه ساخت‌وساز ورود پیدا کرده‌اند که نسبت به مسائل شهر یا مسائل هویتی شهر دغدغه‌مند نیستند.

مرتضی نصوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروز در شهر اصفهان با مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا مواجهیم که بخشی از این آلودگی، ناشی از انرژی‌هایی است که برای سرمایش و گرمایش خانه‌ها استفاده می‌شود؛ بنابراین اگر به سمت ساختمان‌های پایدار برویم و مصرف انرژی در ساختمان‌ها کاهش پیدا کند، طبیعتاً شرایط زیستی بهتری در شهر اصفهان فراهم می‌شود و لازمه این امر، استفاده از فناوری‌های جدید است و این به معنای لوکس‌سازی ساختمان نیست.

وی با بیان اینکه استفاده بهینه از نور و روشنایی در ساختمان‌ها می‌تواند کاهش مصرف برق را در پی داشته باشد، گفت: اهمیت این موضوع زمانی خود را نشان می‌دهد که در فصل زمستان، فشار روی نیروگاه‌های برق به قدری زیاد است که نیروگاه‌های اصفهان مجبور به سوزاندن سوخت مازوت می‌شوند؛ این موضوع، شرایط تنفسی دشوار را در شهر اصفهان به دنبال دارد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه هرچه بیشتر بتوانیم به سمتی حرکت کنیم که مصرف انرژی در ساختمان‌ها طبق ضوابط تعریف شده برای ساختمان‌های پایدار معقول‌تر و بهینه‌تر باشد، می‌تواند کمک مؤثری کند گفت: درحال‌حاضر در دوره‌ای هستیم که دیگر این مباحث لوکس نیست و باید به طور جدی به این موضوع پرداخته شود که ساختمان‌ها بتوانند انرژی موردنیاز خود را تا حدودی از طریق پنل‌های خورشیدی و سایر تجهیزات تأمین کنند.

زیبایی‌شناسی منظر شهری تحت تأثیر سودآوری

وی در پاسخ به اینکه آیا برای دستیابی به یک زیبایی‌شناسی همگون در منظر شهری، باید چارچوب خاصی برای طراحان و معماران طراحی شود یا باید به آن‌ها اجازه داده شود تا خلاقیت خود را به معرض نمایش بگذارند، گفت: حضور یک‌سری چارچوب‌های مشخص و بحث‌های کلی، نقش کمک کننده‌ای دارد؛ در عین اینکه نباید این چارچوب‌ها به قدری دست و پای طراحان را ببندد که خلاقیت را از آن‌ها بگیرد، اما بدون ضابطه نیز امکان دارد که بسیاری از اصول زیرپا گذاشته شود.

نصوحی گفت: درحال‌حاضر افرادی از اقشار مختلف در حوزه ساخت‌وساز ورود پیدا کرده‌اند که نسبت به مسائل شهر یا مسائل هویتی شهر دغدغه‌مند نیستند و صرفاً به دلیل داشتن سرمایه، اقدام به ساخت مسکن می‌کنند؛ به همین دلیل امکان دارد که در نقشه‌ها، نماها و مسائلی که برای پایداری ساختمان مطرح است، این موضوعات چندان مدنظر قرار نگیرد و آیتم سودآوری این موضوعات را بسیار تحت تأثیر قرار دهد.

لزوم آموزش به طراحان و معماران

وی درخصوص راهکار پیشنهادی برای تعدیل وضعیت کنونی نمای ساختمان‌ها و سیما و منظر شهری به نهادهای متولی و طراحان و معماران گفت: به نظر می‌رسد که نمای ساختمان بیشتر از اینکه اعضای داخلی ساختمان را تحت تأثیر قرار دهد، سایر شهروندان را متأثر می‌کند؛ یعنی اگر نمایی نازیبا باشد، افراد ساکن در آن ساختمان فقط در لحظه ورود به ساختمان آن را می‌بینند و عبور می‌کنند؛ اما سایر افرادی که نمای آن ساختمان همواره در معرض دید آن‌ها قرار دارد، همیشه از این بحث متأثر هستند. لذا امکان دارد آشفتگی و گرفتگی خاص یک‌سری از نماها، حتی آرامش روانی شهروندان را تا حدودی مختل کند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تاکید کرد: باید آموزش‌هایی در این حوزه‌ها به طراحان و معماران ارائه و ضوابط بسیار دقیق‌تری تدوین و وضع شود؛ همچنین ضوابط موجود به بحث و بررسی و نقد گذاشته شود تا بهبود و ارتقا پیدا کند.

رأی‌گیری از خبرگان و مردم در مورد نماها

نصوحی اضافه کرد: حتی شاید بتوان این راهکار را مطرح کرد که نمای یک ساختمان در یک محله یا خیابانی با موقعیت جغرافیایی خاص که حساسیت بالایی دارد، به رأی‌گیری گذاشته شود؛ اگرچه شاید این راهکار ایده‌آلیستی به نظر برسد، اما شاید لازم باشد که به این سمت‌وسو نیز برویم.

وی با بیان اینکه نما در برخی از موقعیت‌های جغرافیایی شهر، بیشتر از آنکه مربوط به حقوق مالکان آن ساختمان باشد، حقوق شهروندی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اضافه کرد: امکان دارد یک نمای نازیبا حتی روی جریان گردشگری به شهر اصفهان هم اثر منفی داشته باشد یا یک نما اثر مثبت داشته باشد؛ بنابراین این حساسیت‌ها می‌تواند در موقعیت‌های مختلف متفاوت باشد و شاید مکانیزم رأی‌دهی و نظرخواهی از خبرگان و مردم بتواند به این فرآیند کمک کند.

کد خبر 572464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.