پاسداشت هویت اصفهان

رویکرد فرهنگی‌ دوره ششم مدیریت شهری اصفهان، لزوم توجه به مباحث فرهنگی درعصرحاضر و وجود اصفهان به‌عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی سبب شده است مدیران شهری به موضوع فرهنگ توجه ویژه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «هفته فرهنگی اصفهان» در آغازین روزهای دومین ماه از فصل بهار برگزار می‌شود و امسال، آغاز برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان به دلیل مصادف شدن با ایام ماه مبارک رمضان به بعد از عید فطر موکول شد. در این میان علاوه بر دوستداران این شهر تاریخی، گردشگران و به‌ویژه شهروندان نیز تمایل دارند از برنامه‌هایی که برای این هفته در نظر گرفته شده است، آگاه شوند.

تمرکز حوزه فرهنگی شهرداری اصفهان در نوروز بر معرفی اماکن و بناهای تاریخی بود، اما به گفته «شاهمرادی» معاون فرهنگی شهردار اصفهان، تمرکز شهرداری در هفته فرهنگی اصفهان بر معرفی مفاخر و چهره‌های شاخص اصفهان است و در این راستا معرفی مفاخری که نام‌های آن‌ها زینت‌بخش شهر است مورد توجه قرار داده می‌شود.

در سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، ۴۰ درصد از برنامه‌های فرهنگی شهرداری اصفهان برای هفته فرهنگی اصفهان لغو شد و بخشی دیگر از آن به صورت مجازی و در «فرهنگسرای مجازی» برگزار شد، اما در سال جاری کرونا کاهش یافته است و شهرداری نیز با دست باز می‌تواند برنامه‌های خود اجرایی کند.

اصفهان هنوز هم شهر زندگی است

سیدمحمد سجادزاده، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در طول سال‌های مختلف، «هفته فرهنگی اصفهان» برای بزرگداشت مقام «شیخ‌بهایی» عالم، فیلسوف و فقیه اصفهانی از سوم تا نهم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شد.

وی با بیان اینکه برخی شهرها صرفاً تاریخی یا سیاسی هستند، در صورتی که برخی از شهرها فرهنگی هستند و حول محور اقتصاد فرهنگ، میراث فرهنگ و گردشگری شکل می‌گیرند، ادامه می‌دهد: اصفهان یکی از شهرهای اصلی کشور در حوزه شهرهای فرهنگی است و اگر ما اصفهان را دوست داریم، نمی‌توانیم از شیراز، تبریز و دیگر شهرهای فرهنگی کشور چشم بپوشیم.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه با رعایت نکردن قانون و تدابیر غیرکارشناسی مدیران در ادوار گذشته، اصفهان دچار نازیبایی‌هایی شده است، خاطرنشان می‌کند: در هر صورت این شهر یکی از دل‌چسب‌ترین شهرهای تمدن کهن ایران است. ناصرخسرو در سفرنامه خود می‌نویسد: «در همه بلاد گشتم و این شهر را (اصفهان) آبادترین شهر ایران دیدم.»

وی اضافه می‌کند: البته اصفهان نازیبایی‌هایی دارد که باید از چهره آن پاک شود. می‌دانیم که تمام تلاش مدیران شهری و استانی باید در جهت رفع این نازیبایی‌ها باشد، اما هجمه‌ای جدی علیه اصفهان در شبکه‌های مجازی، گفت‌وگوهای روزمره و دیگر رسانه‌ها وجود دارد.

سجادزاده تصریح می‌کند: هجمه‌های موجود باعث شده است که اصفهان را دور از شأن شهروندان بدانیم؛ در حالی که این شهر با تمام نازیبایی‌ها و کژی‌های خود، شهری دلچسب و دوست‌داشتنی است، اصفهان هنوز هم شهر زندگی است.

معرفی مشاهیر اصفهانی در هفته فرهنگی اصفهان

وی می‌افزاید: زیبایی‌های اصفهان در گوشه گوشه آن نهفته است و از منارجنبان در غرب تا کوه صفه در جنوب و از چهارباغ عباسی تا ناژوان این زیبایی‌ها گسترش پیدا کرده و از شهروندان، صنایع‌دستی و آثار تاریخی آن دلچسب است.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان همت مجموعه مدیریت شهری برای برگزاری هفته فرهنگی اصفهان را به منظور برگزاری هر چه بهتر این برنامه‌ها می‌داند و می‌گوید: نخ تسبیح برنامه‌های شهرداری برای این هفته فرهنگی، معرفی مشاهیر و ستارگان نامی این شهر است؛ زیرا اصفهان با تلاش این مشاهیر است که به دست نسل فعلی رسیده است؛ باید نام نامی آن‌ها به نسل‌های بعدی منتقل شود.

وی خاطرنشان می‌کند: رویدادهای فرهنگی، هنری و تفریحی برای هفته فرهنگی اصفهان در نظر گرفته شده است و باید قافله بی‌کران مشاهیر این شهر را در این هفته فرهنگی ذکر کنیم؛ اما به دلیل محدودیت در نام‌گذاری روزهای هفته، نام هفت نفر از مشاهیر قدیم و جدید اصفهان به صورت روزانه بر روزهای هفته فرهنگی اصفهان نهاده شد.

سجادزاده اضافه می‌کند: از جمله هفت نفر از مشاهیر نامی اصفهان که نام آن‌ها بر روزهای هفته فرهنگی اصفهان نهاده شده است می‌توان به شیخ بهایی، آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی، سردار شهید حاج‌حسین خرازی، استاد صغیراصفهانی، استادحاج مصورالملوک، بانوعلوی همایونی و بانو امین و استادجلال‌الدین همایی اشاره کرد.

در هفته فرهنگی اصفهان تمام موزه‌های اصفهان رایگان یا نیم‌بها است

وی با بیان اینکه هفته فرهنگی اصفهان که از امروز –سیزدهم اردیبهشت‌ماه- تا پایان هفته فرهنگی اصفهان –نوزدهم اردیبهشت‌ماه- برگزار می‌شود، می‌افزاید: با همکاری سازمان میراث فرهنگی، تمام موزه‌های این سازمان و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در طول این هفته فرهنگی به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه موزه ملی هنرهای اصفهان که به تازگی در خیابان عباس‌آباد افتتاح شده است در طول هفته فرهنگی به صورت نیم‌بها در اختیار شهروندان است، می‌گوید: در این هفته فرهنگی کلیسای وانک، موزه‌های داخلی این کلیسا و موزه موسیقی ارامنه اصفهان نیز به صورت نیم‌بها به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: شهروندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص موزه‌ها و بازدید رایگان از آنها با سامانه ۱۳۷ شهرداری اصفهان ارتباط برقرار کنند.

دعوت از شهروندان برای شرکت در پویش "نام اصفهان در هفته فرهنگی اصفهان"

سجادزاده با بیان اینکه امروز از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گذر فرهنگی چهارباغ خلاصه‌ای از برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان اجرا می‌شود، می‌افزاید: تمام برنامه‌های این هفته فرهنگی همچون برنامه امروز شهروند محور است و از طرف تمام همکارانم از شهروندان اصفهان دعوت می‌کنم در برنامه امروز و دیگر ویژه برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان حضور یابند.

وی با بیان اینکه ویژه برنامه افتتاحیه هفته فرهنگی اصفهان برای زنده نگه داشتن یاد شیخ بهایی در کنار تندیس این عالم بزرگ برگزار می‌شود، اضافه می‌کند: در افتتاحیه هفته فرهنگی اصفهان اقدامات ویژه فرهنگی همچون نقالی، نمایش خیابانی و دیگر اقدامات فرهنگی خواهیم داشت و از شهروندان دعوت می‌کنم در این ویژه برنامه حضور بهم رسانند.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: با توجه به اینکه اصفهان از جانب بسیاری از افراد نادیده گرفته می‌شود، تا زمانی که شهروندان اصفهان غیورانه پای نام اصفهان نایستند و این شهر را به تعالی نرسانند، افرادی هستند که نخواهند نام اصفهان با آوازه شنیده شود.

وی خاطرنشان می‌کند: از شهروندان دعوت می‌کنم در پویش مردمی "نام اصفهان در هفته فرهنگی اصفهان" شرکت و مدیریت شهری را یاری کنند زیرا حضور مردم کمک می‌کند که هر چه بیشتر این پویش در فضای فرهنگی شهر شنیده شود.

ویژه برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان

سجادزاده با بیان اینکه از سه‌شنبه هفته جاری تا دوشنبه هفته آینده به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان ویژه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: در روز سه‌شنبه از ساعت ۱۲ تا ۱۹ در حاشیه جنوبی زاینده‌رود حدفاصل پل خواجو و پل جویی رویدادی در حوزه آثار گرافیکی، تجسمی و نگارگری با حضور بالغ بر ۵۰ تن از هنرمندان اصفهانی با موضوع زاینده‌رود و اهمیت آب در شکل‌گیری تمدن‌ها برگزار می‌شود که با استعدادیابی نیز همراه است.

وی تصریح می‌کند: در روز چهارشنبه که به نام آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهان در هفته فرهنگی اصفهان مزین است، کارگاه‌ها و جلسات علمی همچون ناگفته‌های مشروطه و مروری بر پیشینه مدیریت سنتی آب زاینده‌رود با حضور دکتران کمالی‌زاد، منتظرالقائم و کرباسی‌زاده برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان می‌افزاید: در روز پنج‌شنبه مصادف با پانزدهم اردیبهشت‌ماه که به نام سردار شهید حاج حسین خرازی مزین شده است، چند ویژه برنامه برگزار می‌شود که از جمله آنها می‌توان به ویژه برنامه‌ای با محوریت نام شهید خرازی از ساعت ۱۸ تا ۲۰ اشاره کرد؛ شهروندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با سامانه ۱۳۷ تماس حاصل کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از مخاطب شهری، استانی و ملی هفته فرهنگی اصفهان از طریق فضای مجازی به‌دست می‌آید، خاطرنشان می‌کند: برخی از رویدادهای در نظر گرفته شده برای این هفته فرهنگی به صورت زنده در فضای مجازی پخش می‌شود و بخش عمده‌ای از برنامه‌ها به صورت صوتی و تصویری با استفاده از شبکه‌های مجازی قرار می‌گیرد که از جمله آن می‌توان به صفحه اصفهان-فرهنگ در اینستاگرام اشاره کرد.

سجادزاده اضافه می‌کند: به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان، از چند کتاب مختلف از جمله رونمایی از کتاب و آلبوم "کرشمه" در روز شنبه هفدهم اردیبهشت‌ماه از ساعت ۲۱ تا ۲۳ در هنرسرای خورشید با همکاری یونسکو آماده شده و در آئین رونمایی از آن مفاخری حضور خواهند داشت که در آن به گوشه‌ها و ردیف‌های آوازی موسیقی اصفهان پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه آثار دیگری نیز در هفته اصفهان رونمایی می‌شود، تصریح می‌کند: نمایشگاه ملی از مجموعه آثار کتاب‌هایی با موضوع اصفهان با حضور تمام ناشران کشور نیز در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان از سیزدهم لغایت نوزدهم اردیبهشت‌ماه از ۹ تا ۱۸ برگزار خواهد شد.

از ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی به‌سوی میدان امام در همایش پیاده‌روی

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان می‌افزاید: در روز پنجشنبه از ساعت ۶ همایش بزرگ پیاده‌روی ایستگاه‌های ورزش‌های صبحگاهی از تمام ایستگاه‌های سطح شهر به مقصد میدان امام خمینی (ع) برگزار خواهد شد؛ جشن بزرگی برای سالمندان و فرهیختگان فاخر شهر اصفهان در نظر گرفته شده است که در روز پنجشنبه در مجموعه باغ غدیر از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲ برگزار می‌شود.

وی اظهار می‌کند: نشست‌های علمی با حضور «رسول جعفریان» از فرهیختگان علمی کشور برگزار می‌شود که به موضوع فرهنگ و تمدن اصفهان پرداخته می‌شود و در روز جمعه آئین پایانی جام «مولای عرشان بانوی قدسیان» از ساعت ۲۰ تا ۲۳ در باغ نور برگزار خواهد شد.

سجادزاده با بیان اینکه شب شعر عاشقانه‌های اصفهان در مجموعه فرهنگی ادبی قلمستان در باغ غدیر به یاد استاد صغیر اصفهانی برگزار خواهد شد، تاکید می‌کند: آیت‌الله ادیب اصفهانی که از صاحب‌نظران حوزه نجوم اصفهان بودند که در راستای معرفی این عالم بزرگ گردهمایی در مجموعه نجوم ادیب برگزار می‌شود.

وی تصریح می‌کند: کارگاه موسیقی ایرانی که کارگاهی تخصصی است و از تمام علاقه‌مندان دعوت می‌شود در این کارگاه که با حضور استاد ارشد طهماسبی برگزار می‌شود حضور یابند.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه همایش بین‌المللی میرداماد، اختتامیه جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان در روز شنبه برگزار خواهد شد، اضافه می‌کند: در آئین اختتامیه این جشنواره، برگزیدگان آنکه از بین حدود ۱۲۰۰ اثر داخلی و بالغ بر ۸۰۰ اثر بین‌المللی انتخاب خواهد شد و از شهروندان دعوت می‌کنم در این آئین حضور بهم رسانند.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه برای هفته فرهنگی اصفهان بالغ بر ۶۰ برنامه در نظر گرفته شده است از شهروندان درخواست داریم با دریافت اطلاعات از سامانه ۱۳۷ و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در این برنامه‌ها حضور یابند.

کد خبر 572352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.