ارتودنسی نامرئی برای چه کسانی مناسب است؟

ثابت شده است که استفاده از بریس های دندانی، به افراد در جهت منظم کردن دندان‌ها و حفظ بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند.

اگرچه استفاده از بریس ها نتایج مثبت خود را نشان داده‌اند، با این حال بیماران نمی‌پذیرند که به نصب بریس، نیاز دارند. آنها لبخند خود را با یک سری سیم فلزی ناخوشایند تصور می‌کنند و یا اینکه فکر می‌کنند که باید سبک زندگی خود را تغییر دهند و از بعضی غذاها اجتناب کنند. همچنین داشتن بریس بر روی دندان‌ها، برای نوجوانان و بزرگسالان، از نظر اجتماعی، ظاهری نامطلوب ایجاد می‌کند.

اینویزیلاین، انقلابی‌ترین درمان موجود در بازار است. اینویزیلاین ها، ترازکننده های شفافی هستند که بیمار می‌تواند در هنگام غذا خوردن و یا شرکت در فعالیت اجتماعی یا حرفه ای، آنها را بردارد. متأسفانه، استفاده از اینویزیلان ها برای همه افراد، مناسب نیست.

اکثر متخصصان ارتودنسی، درمان بوسیله اینویزیلاین را به بیمارانی که با معیارهای لازم مطابقت دارند، پیشنهاد می‌دهند. برای کمک به اینکه بدانید که آیا کاندید مناسبی برای اینویزیلاین هستید یا خیر، در اینجا اصول استفاده از آنها و نکات کلیدی را که باید بدانید را بررسی می‌کنیم. علاوه بر این، گزینه‌های جایگزین را برای افرادی که نیاز به در نظر گرفتن گزینه‌های دیگر را دارند نیز بررسی خواهیم کرد.

ترازکننده های دندانی بر اساس اینویزیلاین

ارتودنسی نامرئی برای چه کسانی مناسب است؟

اینویزیلاین، از روی یک روش خاص و بدون درد، دندان‌ها را بوسیله مجموعه‌ای از تراز کننده‌های سفارشی که شفاف و قابل جابجایی هستند، صاف می‌کنند. ترازکننده ها (الاینرها) هر دو هفته یک بار تعویض می‌شوند و این فرآیند، ادامه می‌یابد تا دندان‌ها به موقعیت نهایی تعیین شده توسط متخصص ارتودنسی منتقل شوند.

اکثر بیماران متوجه می‌شوند که این الاینرها به راحتی در دهان جای می‌گیرند و از برداشتن آنها، بدون هیچ مانعی برای انجام بعضی فعالیت‌ها، خوشنود هستند. درمان‌ها معمولاً" تا ۱۵ ماه طول می‌کشد و اکثر بیماران از ۱۸ تا ۳۰ الاینر، استفاده می‌نمایند.

هزینه برای هر مورد، متغیر است. این متغیرها، شامل: میزان نامرتب بودن دندان‌ها و طول و پیچیدگی درمان است. خبر خوب این است که اینویزیلاین، اغلب به عنوان گزینه‌ای مقرون به صرفه در مقایسه با بریس های فلزی یا سرامیکی در نظر گرفته می‌شود.

اگر نمای فلزی برای دندان‌های خود نمی‌پسندید، باید ببینید که آیا کاندید مناسبی برای اینویزیلاین هستید یا خیر. اگر بتوانید مسئولیت استفاده از آنها را به تعداد ساعات مورد نیاز، در روز متعهد شوید، در این صورت می‌توانید در حالی که دندان‌هایتان صاف می‌شود، حداقل اختلال در امور روزمره خود را داشته باشید.

تعیین شرایط درمان

ارتودنسی نامرئی برای چه کسانی مناسب است؟

برای تعیین اینکه آیا می‌توانید تحت درمان با اینویزیلاین قرار بگیرید، اولین چیزی که باید بدانید این است که این درمان در درجه اول برای بزرگسالان توصیه می‌شود. نوجوانان علاقه مند به این روش، بخصوص آنهایی که کم سن وسال تر هستند، باید با دندانپزشک خود صحبت کنند تا تعیین کند که آیا دندان‌ها و لثه‌های در حال رشد آنها برای این درمان مناسب است و یا گزینه سنتی مانند بریس های فلزی، منطقی‌تر است.

درمان با اینویزیلاین در طول سال‌ها، پیشرفته‌تر شده است و اکنون فقط برای مشکلات دندانی جزئی، تجویز نمی‌شود. زمانی که برای اولین بار معرفی شد، عمدتاً" گزینه‌ای برای رفع مشکلات زیبایی بود، اما اکنون به گونه‌ای تکامل یافته است که می‌تواند مشکلات ساختاری را نیز برطرف کند. با این حال اگر مشکلات دندانی شما شدید است، ممکن است به شما توصیه شود که به دنبال گزینه‌های دیگر باشید.

اینویزیلاین می‌تواند به رفع مشکلات دندانی زیر کمک کند:

  • شکاف در بین دندان‌ها
  • ازدحام بیش از حد
  • عقب بودن دندان‌ها، جلو بودن دندان‌ها و عدم انطباق دندان‌ها

بیماران شیفته سهولت استفاده از اینویزیلاین می‌شوند. آنها زمان کمتری را روی صندلی دندانپزشکی می‌گذرانند و نیازی به تحمل تنظیمات ندارند. نکته مهم این است که این تراز کننده‌های شفاف باید حداقل ۲۲ ساعت در روز در دهان باشند. این به آن معنا است که بیماران باید مسئولیت بپذیرند و متعهد باشند که بدون استثناء و به طور مداوم از برنامه پیروی کنند.

رعایت نکردن قوانین درمانی، شانس رسیدن دندان‌های شما به موقعیت نهایی و مطلوب خود را کاهش می‌دهد و می‌تواند نیاز به استفاده از درمان جدیدی را به وجود بیاورد. این به معنای پرداخت هزینه‌های درمان جدید و به تأخیر انداختن نتیجه صاف کردن دندان‌ها است.

تعیین شرایط درمان، وظیفه دندانپزشک یا ارتودنتیست شما است. آنها نیازهای شما را ارزیابی می‌کنند و بهترین مسیر درمان را انتخاب می‌نمایند. اگر اینویزیلاین را برای درمان ترجیح می‌دهید، باید در اولین قرار ملاقات خود به دندان‌پزشکتان بگویید.

جایگزین‌های اینویزیلاین

اگر اینویزیلاین برای شما مناسب نیست، نا امید نشوید. گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند دندان‌های شما را تقریباً" در همان زمان، صاف کنند.

بریس های سرامیکی، یک انتخاب محبوب برای بیمارانی است که حجیم بودن بریس های فلزی را نمی‌پسندند. آنها مدت زمان درمان مشابهی با بریس های فلزی، دارند اما کمتر توجه دیگران را جلب می‌کنند.

سرامیک، شکننده‌تر از فلز است، بنا بر این فقط روی دندان‌های جلویی، جایی که بریس ها قابل مشاهده هستند، استفاده می‌شود، و بریس های فلزی روی دندان‌های عقبی قرار می‌گیرند، جایی که دور از دید باشند. مواد سرامیکی با ترکیبی پوشیده شده است که رنگ آنها کاملاً" با دندان‌های بیمار مطابقت دارند. آنها به حدی شفاف می‌باشند که از دور، تقریباً" نامرئی هستند.

بریس های سرامیکی برای نوجوانان و بزرگسالانی که نمی‌خواهند بریس ها باعث از بین رفتن اعتماد به نفس آنها شود، مناسب هستند. بسیاری از بیماران از تأثیرگذاری اندک بریس های سرامیکی بر عملکرد کاری آنها و حضور در فعالیت‌های اجتماعی و یا حرفه ای، اظهار رضایت نموده‌اند. بریس های سرامیکی، از نوع فلزی آنها گران‌تر هستند، اما می‌ارزند زیرا حس خوبی به شما می‌دهند.

بریس های لینگوال پشت دندان، تخصصی‌ترین و کم کاربردترین سیستم ارتودنسی موجود در بازار هستند. این به آن دلیل است که آنها به مجموعه متفاوتی از مهارت‌های ارتودنسی نیاز دارند که تعداد کمی از متخصصان ارتودنسی برای یادگیری آن، وقت صرف می‌کنند. بریس های لینگوال پشت دندان، در طول آموزش ارتودنسی، آموزش داده نمی‌شوند. بنا بر این بر عهده متخصص ارتودنسی است که یاد بگیرد که روی آنها مهارت پیدا کند.

بریس های لینگوال مخصوصاً" برای بزرگسالانی که نمی‌خواهند براکت های آنها توجه دیگران را جلب کند، اما نیازهای پیچیده ارتودنسی نیز دارند، مناسب هستند. ارتودنتیست‌ها همچنین شاهد افزایش محبوبیت بریس های پشت دندانی در بین نوجوانانی هستند که به زیبایی خود اهمیت می‌دهند.

با اینکه همه این روش‌ها مؤثر هستند، مسئله اصلی، انتخاب روشی است که شما با آن راحت هستید و دندانپزشک شما معتقد است که برای سلامت دهان و دندان شما مناسب است. کار دندانپزشک این است که اطمینان حاصل کند که شما در دوره درمانی که روی شما انجام می‌شود، احساس خوبی دارید.

بریس های فلزی رایج‌ترین نوع بریس ها هستند. سال‌ها است که آنها برای بیمارانی که می‌خواهند دندان‌های خود را تنظیم کنند و همچنین برای کودکان و نوجوانان انتخابی محبوب بوده است. نکته منفی این است که آنها نسبت به گزینه‌های دیگر، سنگین‌تر هستند و می‌توانند باعث شوند که بیماران هنگام غذا خوردن، لبخند زدن و یا صحبت کردن، احساس ناخوشایندی داشته باشند.

بریس های فلزی با اعمال فشار بر روی دندان‌ها از طریق سیستم سیم و براکت کار می‌کنند. این نیرو باعث حرکت دندان‌ها، با گذشت زمان می‌شود. به طور کلی، نصب آنها راحت است، اما مهم است که بدانید که باید مقداری سفتی آنها را تحمل کنید. پس از نصب آنها، نیاز به ویزیت‌های منظم ارتودنسی وجود دارد تا تأیید شود که درست کار می‌کنند و تنظیمات لازم را انجام دهند.

خوشبختانه، برخی از ایرادات آنها در طول سال‌ها، برطرف شده است. آنها در مسیر طولانی خود، از نوآوری بهره برده و اکنون دارای براکت های کوچک‌تر و مسطح‌تر هستند. که باعث می‌شود که کمتر توجه را جلب کنند، اما کارایی و عملکرد خوبی دارند و نتایج به همان اندازه مثبت هستند.

کد خبر 572226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.