معرفی رشته زبان‌وادبیات عربی+بازار کار، دروس و توانمندی‌ها

دانشجوی رشته زبان‌وادبیات عربی با تاریخ ادبیات، متون مختلف نظم و نثر دوره‌های مختلف، فن ترجمه، علوم بلاغی و عروض و قافیه در زبان عربی آشنا می‌شود. گرایش‌های رشته ادبیات و زبان عربی در دفترچه انتخاب رشته کنکور درج شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل مناسب از جمله مواردی است که در چگونگی آینده مردم بسیار تأثیرگذار است و به دلیل اینکه انتخاب رشته تحصیل با شغل مورد نظر ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارد، باید انتخاب رشته تحصیلی را به عنوان مقدمه‌ای برای رسیدن به شغل ایده‌آل خود در نظر بگیریم و در انتخاب آن دقت کنیم. یکی از رشته‌هایی که داوطلبان کنکور می‌توانند در دفترچه انتخاب رشته کنکور مشاهده نمایند، رشته ادبیات و زبان عربی است.

معرفی رشته ادبیات و زبان عربی

به دلیل اینکه انتخاب رشته کنکور، یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین مراحل پذیرش دانشگاه و یافتن شغل مناسب است، بنابراین باید در انتخاب آن بسیار دقت داشت و پیرامون هر رشته‌ای تحقیقات بسیاری انجام داد. در هنگامی که ایرانیان اسلام را پذیرفتند، بدون هیچ تعصبی، با شور و نشاط به فراگیری، ضبط و تدوین زبان و ادبیات عربی پرداختند؛ زیرا ایرانیان عربی را زبان قوم عرب نمی‌دانستند بلکه این زبان را به عنوان زبان بین‌المللی اسلام می‌شناختند. مردم ایران امروزه بیش از پیش نیاز به آشنایی با زبان و ادبیات عربی دارند؛ زیرا عربی زبان اول جهان اسلام و زبان فرهنگ و تمدن اکثر کشورهای مسلمان است؛ بنابراین برای بهره‌گیری از منابع اصلی اسلامی و تحقیقاتی که در این زمینه انجام می‌شود در کنار تسلط بر زبان و ادبیات فارسی باید به زبان و ادبیات عربی نیز مسلط شویم.

دانشجویان زبان و ادبیات عربی با تاریخ ادبیات عرب، متون مختلف نظم و نثر دوره‌های مختلف، فن ترجمه از عربی به فارسی و برعکس، علوم بلاغی و عروض و قافیه در زبان و ادبیات عربی آشنا می‌شوند؛ بنابراین رشته زبان و ادبیات عربی در دانشگاه با کتاب عربی که در آموزش و پرورش تدریس می‌شود کمی متفاوت است زیرا در مدارس، عربی بیشتر شامل قواعد، صرف و نحو است، اما در دانشگاه به زبان و ادبیات عربی به عنوان رشته‌ای تخصصی نگاه می‌شود و دانشجویان دروس متفاوتی از جمله تاریخ ادبیات عرب در دوره‌های مختلف، متون نظم و نثر در دوره‌های مختلف تاریخی، ادبیات تطبیقی، نامه‌نگاری و خلاصه‌نویسی، مکالمه، انشا و فن ترجمه آشنا می‌شوند.

توانایی‌های لازم جهت تحصیل در رشته ادبیات و زبان عربی

علاقه و انگیزه در فراگیری رشته زبان و ادبیات عربی مانند سایر رشته‌ها مهم‌ترین مسئله به‌شمار می‌رود، اما علاوه بر آن دانشجوی رشته زبان و ادبیات عربی باید به ادبیات فارسی و زبان عربی تسلط نسبی داشته‌باشد. زبان و ادبیات عربی تنها رشته زبان خارجه است که فقط از داوطلبان گروه علوم انسانی دانشجو می‌پذیرد. زبان و ادبیات فارسی و عربی تکمیل کننده یکدیگر است و این دو زبان به قدری در هم آمیخته است که بسیاری از استادان و ادبان معتقدند که زبان عربی بیگانه نیست، از همین رو در اکثر دانشگاه‌ها رشته زبان و ادبیات عربی در کنار رشته زبان و ادبیات فارسی در دپارتمان دانشکده ادبیات قرار دارد؛ البته به اعتقاد کارشناسان، زبان عربی باید یک آزمون اختصاصی داشته و داوطلبان تمامی گروه‌های آزمایشی اجازه شرکت در این آزمون را داشته‌باشند زیرا گاهی ممکن است داوطلب ریاضی و فنی نیز به رشته زبان و ادبیات عربی علاقه‌مند باشد.

دروس رشته ادبیات و زبان عربی

به دلیل اینکه شناخت درس‌های هر رشته کمک بسزایی در انتخاب و یافتن رشته مناسب ما می‌کند، بهتر است با دروس عمومی و تخصصی رشته مورد علاقه خود آشنا شویم زیرا ممکن است علاقه نداشتن به برخی درس‌ها سبب ترک تحصیل یا انصراف شود.

مدت مجاز تحصیل مقطع لیسانس حدود چهار سال و برابر با هشت نیم‌سال تحصیلی است که این مهلت بر اساس تبصره و قوانینی که از طریق وزارت علوم به دانشگاه‌ها اعلام می‌شود، قابل تغییر است و دانشجو تا زمانی که تمام واحدهای کارشناسی خود را پاس نکند، نمی‌تواند به ادامه تحصیل بپردازد؛ بنابراین دانشجویان رشته ادبیات و زبان عربی باید با اطلاع از دروس خود به تحصیل در هشت نیم‌سال تحصیلی بپردازند. در ادامه دروس این رشته را مشاهده می‌کنید:

دروس ادبیات و زبان عربی

آزمایشگاه

صرف

نحو

ترجمه و تجوید قرآن کریم

روش تحقیق و مأخذ شناسی

مکالمه

تمرین صرف و نحو

متون حدیث

ادب متعهد اهل بیت

روزنامه‌ها و مجلات عربی

ادب سیاسی در دوره اسلام

قرائت متون عرفانی

ادبیات تطبیقی

فن ترجمه

انشا

علوم بلاغی

زبان خارجی تخصصی

متون نهج‌البلاغه

ترجمه از عربی به فارسی و بالعکس

عروض و قافیه

فقه اللغه

قرائت متون تفسیری قرآن کریم

نامه نگاری و خلاصه نویسی

نقد ادبی

متون نظم و نثر از سقوط بغداد تا عصر حاضر

تاریخ ادبیات از سقوط بغداد تا عصر حاضر

متون نظم و نثر دوره عباسی اول

تاریخ ادبیات دوره عباسی اول

متون نظر و نثر دوره عباسی دوم

تاریخ ادبیات دوره عباسی دوم

متون نظم و نثر دوره اندلس

متون نظم و نثر دوره معاصر

تاریخ و ادبیات دوره معاصر

متون نظم و نثر عربی در ایران از آغاز تا سقوط بغداد

متون نظم و نثر عربی در ایران از سقوط بغداد تا دوره معاصر

تاریخ ادبیات از دوره جاهلی تا پایان دوره اموی

متون نظم و نثر از جاهلی تا پایان دوره اموی

بازار کار رشته ادبیات و زبان عربی

علاوه بر تدریس در آموزش و پرورش و مؤسسات خصوصی، فارغ‌التحصیل توانمند رشته عربی می‌تواند به پژوهش و تحقیق در زمینه زبان و ادبیات عربی بپردازد. یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مراکز جذب فارغ‌التحصیلان این رشته وزارت آموزش و پرورش است. فارغ‌التحصیلانی که زبان عربی را به خوبی فراگرفته‌اند، می‌توانند در آزمون‌های اداره فنی قوه قضائیه شرکت کرده و در صورت موفقیت به عنوان مترجم رسمی دادگستری نیز مجوز تأسیس دارالترجمه بگیرند.

کد خبر 572024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.