۴۰۰هزار نفر از جمعیت اصفهان در مناطق سالک‌خیز زندگی می‌کنند

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت استان اصفهان حدود ۴۰۰هزار نفر از مردم استان را ساکن مناطق سالک‌خیز دانست و گفت: تاکنون بیش از ۹۰نقطه سالک‌خیز در استان شناسایی و اقدامات کنترلی در دو بخش مخزن و ناقلان انجام شده است.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هر سال گزارش موارد سالک از نیمه تابستان شروع می‌شود و اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد که امسال وضع سالک چطور خواهد شد. طبق برنامه ۱۳ سال گذشته، امسال نیز برنامه‌های کنترلی در دو بخش کنترل مخزن موش‌ها و ناقلان در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به شروع طرح‌های کنترل سالک از اسفندماه سال گذشته، ادامه داد: این طرح مرحله به مرحله اجرا می‌شود اما در کنار این اقدامات، وضعیت محیط‌زیستی مناطق سالک‌خیز نیز از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به عبارت دیگر در مناطقی که زباله و نخاله‌های آن‌ها به درستی مدیریت نشود یا ساخت‌وسازها به تاغ‌زارها نزدیک شود، نتیجه مطلوب از عملیات دانشگاه علوم پزشکی به دست نخواهد آمد؛ این موضوع بارها هشدار داده شده است.

۱۷ استان کشور سالک‌خیز و این عدد روبه افزایش است

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت اصفهان، درباره وضعیت محیط‌زیستی مناطق سالک‌خیز خاطرنشان کرد: نقاط سالک‌خیز در استان متعدد است و تاکنون بیش از ۹۰ نقطه شناسایی شده است؛ اما هر نقطه وضعیت متفاوتی دارد و شرایط همه آن‌ها یکسان نیست. در مناطقی که وضعیت زباله و نخاله‌ها مناسب نباشد و ساخت‌وسازها به سمت تاغ‌زارهای برود، وضع خوبی از نظر کنترل بیماری سالک نخواهیم داشت.

وی پنج مرحله عملیات کنترل مخازن سالک را در دستور کار امسال اعلام کرد و گفت: ۱۷ استان کشور سالک‌خیز بوده و این عدد روبه افزایش است، برخی سال‌ها مناطق جدیدی از کشور گرفتار این بیماری می‌شود؛ اما جمعیت‌ها متفاوت است و گرفتاری استان‌ها را به نسبت جمعیت آن‌ها باید سنجید.

نگرانی از کاهش بودجه سالک به دلیل کرونا

فدایی با اشاره به سکونت بیش از پنج میلیون نفر در استان اصفهان، تصریح کرد: آمار مبتلایان به سالک در این استان را نمی‌توان با منطقه‌ای که ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، مقایسه کرد؛ بنابراین شیوع گسترده سالک در اصفهان، تأیید نمی‌شود؛ ولی این مشکل قابل توجهی است که از گذشته‌های دور وجود داشته و به تازگی توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

وی حدود ۴۰۰ هزار نفر از مردم استان را ساکن مناطق سالک‌خیز دانست و افزود: البته این عدد به‌جز کاشان و آران و بیدگل محاسبه می‌شود؛ همچنین درباره نگرانی‌هایی که برای کم‌رنگ شدن بودجه این بخش به‌خاطر توجه به کرونا مطرح می‌شود، باید اطمینان داد که بودجه سالک را مرکز مدیریت بحران از وزارت کشور تأمین می‌کند و وزارت بهداشت بیشتر نقش علمی و هدایت عملیات دارد؛ بنابراین موضوع کرونا ارتباطی به سالک ندارد.

متولیان محیط‌زیست موضوع را جدی بگیرند

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت اصفهان، درباره وضعیت آلودگی مناطق سالک‌خیز در آستانه شروع فصل گرما، تاکید کرد: با این حال که هنوز بودجه‌ای برای امسال تصویب نشده، برخی اقدامات را شروع کردیم و دیگر شرایط نیز به طبیعت بیماری بستگی دارد؛ زیرا در بیماری‌ های عفونی، همه چیز دست بشر نیست و عوامل بیماری‌ زا نیز فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند.

وی با اظهار امیدواری از اینکه افراد ساکن در مناطق سالک‌خیز در حفاظت از خود و کنترل بیماری مشارکت کنند، ادامه داد: در این مناطق، افراد نباید منتظر اقدامات دولت بمانند. لازم است ارگان‌هایی که متولی شرایط محیط‌زیستی مناطق مسکونی هستند، موضوع را جدی‌تر بگیرند؛ بودجه نیز مانند سال گذشته از سوی وزارت کشور و ستاد مدیریت بحران تأمین خواهد شد.

شناسایی دو بیمار مبتلا به سرخک

فدایی در واکنش به نگرانی‌هایی که برای شیوع سرخک مطرح می‌شود، گفت: ۹۸ درصد مردم اصفهان واکسن سرخک را در دوران کودکی دریافت کرده‌اند و از این نظر نگرانی وجود ندارد؛ اما در بین مهاجرانی که از کشور افغانستان هر روز به جامعه افزوده می‌شوند، ممکن است مواردی پیدا شود.

وی به خانواده‌هایی که واکسیناسیون فرزندان‌شان کامل است اطمینان داد خطر ابتلاء به سرخک آن‌ها را تهدید نمی‌کند و گفت: والدینی که برای واکسیناسیون ۱۲ و ۱۸ ماهگی فرزندشان به موقع اقدام نکرده‌اند اکنون برای تکمیل واکسیناسیون به مراکز بهداشت مراجعه کنند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت استان از شناسایی یکی دو مورد از اتباع افغان به سرخک خبر داد و افزود: این مهاجران از کشورهای اطراف وارد جامعه ما می‌شوند و این موضوع قابل انتظار است اما در بین مردم خودمان امسال هنوز موردی از بیماری نداشتیم.

کد خبر 571898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.