خلیج‌فارس؛ نامی جاودانه با عمری ۶هزار ساله

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: خلیج همیشه فارس، یک نام جاودانه با عمری شش هزار ساله به موازات عمر جغرافیایی ایران است. تمام اسناد و نوشته‌های جهانگردان در طول چند صد سال گذشته، همواره از خلیج‌فارس به‌عنوان نامی که از ابتدا روی این آبراه بزرگ وجود داشته است، یاد می‌کنند.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره «روز خلیج‌فارس» اظهار کرد: خلیج همیشه فارس، یک نام جاودانه است که عمری شش هزار ساله به موازات عمر جغرافیایی ایران دارد و تمام مدارک و نوشته‌های جهانگردان در طول چند صد سال گذشته، همواره از خلیج‌فارس به عنوان نامی که از ابتدا روی این آبراه بزرگ وجود داشته، یاد می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی از رژیم‌ها و کشورهای عربی که عمر آن‌ها از ۶۰ سال تجاوز نمی‌کند، با اشاره استعمارگران تلاش کردند تا این نام حقیقی را تغییر دهند و نام‌های جعلی روی این آبراه ایرانی قرار بدهند؛ به همین دلیل انگیسی‌ها و روزنامه گاردین در یک اقدام شیطنت‌آمیز در طول ۶۰ سال گذشته، نام جعلی دیگری بر خلیج‌فارس قرار دادند و تلاش کردند که حقایق را وارونه جلوه دهند.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: برخی از مورخان معتقدند، تجزیه‌ای که از بحرین از پیکره ایران بزرگ در زمان شاه منحوس صوت گرفت، به‌دلیل ناتوانی رژیم گذشته بود؛ به همین دلیل یکی از آسیب‌های جدی که رژیم پهلوی به ایران وارد کرد، موافقت با تجزیه بحرین بود؛ نام خلیج فارس همواره در ذهن ملت‌ها باقی می‌ماند و هرگونه تلاش برای تغییر این نام، محکوم به شکست است و واقعیت‌های تاریخی و جغرافیایی را نمی‌توان انکار کرد.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه سه جزیره ایرانی تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی هم بخشی از حاکمیت ملی ایران و امری تجزیه‌ناپذیر است و این رژیم‌های مرتجع اخیراً با تحریک رژیم صهیونیستی و با هدف تقابل با ایران و تغییر موازنه‌های قدرت به نفع رژیم صهیونیستی دست به تغییر و تحریف وقایع تاریخی و جغرافی زدند، ولی نام بزرگ و جاودانه خلیج‌فارس در ذهن ملت‌های آزاده جهان با عنوان یک واقعیت تاریخی، باقی خواهد ماند.

کد خبر 571866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.