۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
رویکردهایی برای خورشیدی‌کردن شهرها

جایگزین‌کردن نیروی خورشیدی به جای انرژی‌ تولید شده از شبکه‌ها، می‌تواند مزایای بی‌شماری برای اقتصاد، سلامت و رفاه شهرها و شهروندان به‌ارمغان آورد. امروزه برنامه‌ریزان در تلاش هستند تدابیر ویژه‌ای برای گسترش مزارع خورشیدی در شهرها پیاده کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مزارع خورشیدی در سراسر شهرهای ایالات‌متحده‌آمریکا گسترده شده و توانسته است نیروی مورد نیاز را برای میلیون‌ها سازه مسکونی و غیرمسکونی تأمین کند. مدیران شهرهای بزرگ آمریکا نقش مهمی در تولید انرژی پاک ایفا کرده‌اند و از این طریق توانسته‌اند مزایای بی‌شماری را برای شهرها و ساکنان آن‌ها به‌ارمغان آورند. گزارش‌ها حاکی است که بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در سراسر شهرهای آمریکا همه ساله در حال افزایش است و مدیران همواره می‌کوشند قابلیت استفاده از آن را در هر نقطه از شهرهای خود افزایش دهند. آن‌ها تدابیر متعددی را در این زمینه به کار می‌گیرند که می‌تواند برای سایر نقاط دنیا نیز مانند الگویی برای استفاده هر چه بیشتر از انرژی پاک عمل کند. در ادامه به معرفی چند نمونه از این رویکردها می‌پردازیم.

رویکردهایی برای خورشیدی کردن شهرها

ارائه اهداف بلندپروازانه برای گسترش استفاده از انرژی خورشیدی

بسیاری از مدیران آمریکا هدف بهره‌گیری صد درصدی از انرژی خورشیدی را در سر می‌پرورانند و می‌کوشند نهادهای مختلف و حتی عموم مردم را برای پیاده‌سازی پروژه‌های خود ترغیب کنند. به عنوان مثال، برنامه‌ریزان سن دیگو، شهری ساحلی در جنوب ایالت کالیفرنیا که از بیشترین ظرفیت تولید انرژی خورشیدی برخوردار است، هدف تولید صد درصدی انرژی تجدیدپذیر را تا سال ۲۰۳۵ در سر پرورانده و به پیاده‌سازی پروژه‌های متعدد برای تحقق هدف خود پرداخته‌اند. در این راستا، نصب پنل‌های خورشیدی مهم‌ترین نقش را در تأمین انرژی تجدیدپذیر سن دیگو ایفا خواهد کرد و به تحقق هدف تولید صد درصدی انرژی پاک شهر سرعت خواهد بخشید.

نصب آزمایشی پنل‌های خورشیدی بر بام سازه‌های عمومی

مدیران شهرها می‌توانند اثرات مثبت استفاده از انرژی تجدیدپذیر را از طریق نصب پنل‌های خورشیدی بر بام سازه‌های عمومی به تصویر بکشند و از این طریق، مردم و سرمایه‌گذاران را به بهره‌گیری هر چه بیشتر از آن سوق دهند. یکی از اثربخش‌ترین رویکردها در کاهش مصرف انرژی شهری در بدفورد جدید، واقع در ایالت ماساچوست، نصب پنل‌های خورشیدی بر بام سازه‌ها و فضاهای عمومی نظیر سه مدرسه، یک باشگاه ورزشی و اداره احداث زیرساخت‌های عمومی بوده است.

رویکردهایی برای خورشیدی کردن شهرها

توسعه و عمومی‌سازی رویکردهای بودجه‌بندی محلی

مالکان خانه‌های مسکونی و اداری در سراسر شهرهای آمریکایی می‌توانند برای بهبود مصرف انرژی خود و بهره‌گیری از نیروی خورشیدی وام بگیرند و در واقع، از حمایت مالی دولت‌ها بهره‌مند شوند. نکته جالب‌تر این‌که امکان پرداخت قسط‌های وام از طریق مالیات‌های ملکی برای آن‌ها فراهم شده است و در نتیجه این افراد به بهره‌گیری از انرژی پاک و نهایت استفاده از مزایای آن، بیشتر ترغیب می‌شوند. این وام‌ها بسته به میزان نصب پنل‌های خورشیدی، تا سقف ۲۰ هزار دلار در اختیار مردم قرار می‌گیرد ضمن این‌که بهره آن‌ها نیز بسیار پایین است.

جنبش "شهر خود را خورشیدی کنید"

همه ساله طرح‌های مختلفی در شهرهای سراسر آمریکا در راستای ترویج استفاده از انرژی پاک پیاده می‌شود که مردم را به بهره‌گیری هر چه بیشتر از آن‌ها سوق می‌دهد. یکی از مهم‌ترین این جنبش‌ها، "شهر خود را خورشیدی کنید" بوده که در پورتلند، واقع در ایالت اورگن پیاده شده است و به پیروی از آن، بسیاری از مالکان سازه‌ها به نصب گسترده پنل‌های خورشیدی پرداخته‌اند. گزارش‌ها حاکی است که پس از شروع این جنبش، استفاده از پنل‌های خورشیدی در سراسر شهر به میزان سه برابر افزایش یافته است، ضمن این‌که ساکنان شهرهای آتن، جورجیا و سایر مناطق دیگر نیز به پیروی از این ایده، برای بهره‌گیری از انرژی پاک کوشیده‌اند.

رویکردهایی برای خورشیدی کردن شهرها

پیاده‌سازی پروژه‌های انرژی خورشیدی به صورت جمعی

برنامه‌های فراگیر انرژی خورشیدی، امکان بهره‌گیری از مزایای پروژه‌های انرژی پاک را برای همگان و به ویژه سرمایه‌گذاران فراهم می‌آورد و همین امر نقش مهمی در سرعت بخشیدن به پیاده‌سازی آن‌ها ایفا می‌کند. در واقع، افراد داوطلب می‌توانند پیاده‌سازی بخشی از پروژه را به عهده گیرند و در عوض سرمایه‌گذاری، سود حاصل از آن‌ها را برای خود به‌ارمغان آورند. در این راستا، مدیران شهری می‌توانند فرصت‌های متعددی را برای دعوت افراد به مشارکت ارائه دهند یا این‌که مردم را نیز به نصب پنل‌های خورشیدی در عوض برخورداری از مزایای ویژه سوق دهند.

از میان برداشتن موانع موجود

یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که مانع از استقبال مردم به نصب پنل‌های خورشیدی در منازل خود می‌شود، هزینه‌های بالای پیاده‌سازی آن‌ها است. در این راستا، مدیران شهری می‌توانند از طریق کاهش هزینه‌ها، شفاف‌سازی قوانین بهره‌گیری از انرژی پاک، بهبود قابلیت دسترسی به آن‌ها و تسهیل فرآیندهای ارائه مجوز نصب، موانع موجود رابرطرف و افراد بیشتری را به بهره‌گیری از انرژی پاک در شهرها تشویق کنند. در واقع، بهبود فرآیندهای خرید و پیاده‌سازی، همراه با کاهش هزینه‌ها می‌تواند مهم‌ترین نقش را در ترغیب شهرنشینان به استفاده از انرژی پاک ایفا می‌کند.

رویکردهایی برای خورشیدی کردن شهرها

کد خبر 571832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.