۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۰
وضعیت شکننده رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در داخل با احتمال سقوط کابینه فعلی روبه‌رو است و از سوی دیگر، چالش‌های اقتصادی و اجتماعی، دیگربار رخ عیان کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که «سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل خاورمیانه درخصوص «روز جهانی قدس» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است، امسال روز قدس در حالی برگزار شد که اسرائیل در احاطه بسیاری از مشکلات داخلی و خارجی قرار گرفته است. توجه داشته باشید که رژیم صهیونیستی از زمان شیوع کرونا، با یک مشکل چندضلعی در داخل روبه‌رو شد که در نهایت جنگ ۱۲ روزه غزه توسط «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق این رژیم کلید خورد و همین موضوع، موجب شد تا او از صحنه سیاست کنار گذاشته شود. از سوی دیگر با روی کار آمدن «جو بایدن» در کاخ سفید، معادلات میان تل‌آویو و واشنگتن دستخوش تغییر شد؛ اما در سطح کلان حمایت از رژیم صهیونیستی به قوت خود باقی است.

در داخل اسرائیل یک دولت چندپاره توسط «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» روی کار آمده و فهرست عربی اعلام کرده است که به دلیل برخوردهای اخیر این رژیم با فلسطینی‌ها، می‌خواهد از این ائتلاف خارج شود. بر همین اساس و فارغ از مسائل مربوط به کرونا، باید گفت رژیم صهیونیستی در داخل با احتمال سقوط کابینه فعلی روبه‌رو بوده و از سوی دیگر، چالش‌های اقتصادی و اجتماعی مجدداً رخ عیان کرده است. در حوزه امنیت داخلی نیز شاهد آن هستیم که عملیات‌های اخیر در تل‌آویو، اساساً جامعه اطلاعاتی و مقامات سیاسی و امنیتی این رژیم را با بی‌آبرویی روبه‌رو ساخته است. اینکه ساختار سیاسی و امنیتی اسرائیل، خود را مثال‌زدنی‌ترین منظومه امنیتی منطقه و دنیا می‌نامد و یک‌باره در عمق خیابان‌های امن تل‌آویو، چندین عملیات علیه آن‌ها انجام می‌شود، نشان می‌دهد که یک گسل امنیتی عمیق در این رژیم وجود دارد.

دولت «بنت» به دنبال آن بود تا بتواند از طریق آشکارسازی روابطش با کشورهای عربی، حداقل در حوزه منطقه‌ای برای خود آرامش و آبروی سیاسی دست و پا کند؛ اما شاهد آن هستیم که رفتار رادیکال صهیونیست‌ها طی یک ماه اخیر، باعث شد تا امنیت‌شان در تل‌آویو هم به خطر بیفتد. در شرایط کنونی، تل‌آویو به دنبال آن است تا بتواند با قانع کردن دولت آمریکا، شرایطی را پدید آورد که از این مسیر گذار کند؛ اما بحث این‌جاست که تجاوز آن‌ها به مسجدالاقصی و نمازگزاران آن طی هفته‌های اخیر و تصویب بودجه‌های کلان برای امنیتی‌سازی این منطقه، هیچ نشانه‌ای از آرام شدن اوضاع مخابره نمی‌کند. به‌تازگی نیز شاهد آن بودیم که اسرائیل به خاک لبنان از طریق حملات توپخانه‌ای تجاوز کرد و در همین مسیر به نظر می‌رسد شکنندگی سیاسی و امنیتی در تل‌آویو افزایش پیدا کره است؛ تا جایی که نتانیاهو به عنوان مخالف دولت نفتالی بنت، حالا به خیابان‌ها آمده و علیه او فریاد می‌زند.

در چنین فضایی، امسال روز قدس با حضور نمازگزاران در سراسر دنیا و مسجد الاقصی برگزار شد؛ اما به نظر می‌رسد که امروز می‌تواند یک درگیری نسبی در اطراف مسجد الاقصی به وجود بیاید. از سوی دیگر اگر رژیم صهیونیستی اقدام به حمله مجدد علیه نمازگزاران کند، بدون تردید برخوردها افزایش پیدا خواهد کرد و انتفاضه‌ای که به صورت آرام و نرم علیه تل‌آویو آغاز شده، شیب صعودی به خود خواهد گرفت. این روند اگر بیش از حد رادیکال شود و برخوردها حین و پس از روز قدس افزایش پیدا کند، بدون تردید می‌تواند موجب استعفای دولت نفتالی بنت یا جدا شدن احزابی که با آن در ائتلاف بودند، شود که می‌تواند برای دولت مستقر مجدداً مشکلاتی را به وجود بیاورد.

کد خبر 571815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.