سبد مصرفی خانوار در انتظار میوه‌های نوبرانه

گرانی‌های عجیب‌وغریب نوبرانه‌های بهاری حتی با گذشت چند هفته از این فصل، جزو اخبار این روزهایی است که سبد معیشت خانوارها هر روز کوچک‌تر از قبل می‌شود و گویا این‌گونه میوه‌ها در میان اقلام خوراکی هنوز جایگاهی پیدا نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قیمت یک کیلو گوجه‌سبز از ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان، چغاله‌بادام ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان و توت‌فرنگی ۷۵ تا ۱۰۰ هزار تومان در بازار است. این آخرین نرخ میوه‌های نوبرانه‌ای است که هرچند نسبت به هفته گذشته کاهش قیمت داشته، اما هنوز هم گران است. هرساله این نوبرانه‌ها در آغاز ورود که مصادف با اواسط فروردین‌ماه می‌شود، به دلیل عرضه کم و تقاضا با قیمت‌های بالا فروخته می‌شدند و با فرا رسیدن اردیبهشت ماه، نرخ این اقلام رو به کاهش پیدا می‌کرد. به نظر می‌رسد، امسال خبری از فروکش کردن قیمت‌ها نیست و همچنان گران عرضه می‌شوند.

«مصطفی دارایی‌نژاد» رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان تهران، وعده داده بود که اردیبهشت‌ماه قیمت نوبرانه‌ها کاهش خواهد یافت؛ اما به‌رغم عرضه بیشتر محصولات نوبرانه به بازار همچنان شاهد قیمت‌های بالای این محصولات هستیم؛ قیمت‌هایی که اجازه خرید به هر خانواری نمی‌دهد و مشاهدات میدانی و اظهارات فعالان این بازار هم حاکی از این موضوع است. بر این اساس، فعلاً دست غالب افراد جامعه نه‌تنها به خرید این میوه‌های بهاری نمی‌رسد بلکه همان اقلام زمستانی هم با نرخ بالا و کیفیت پایین عرضه می‌شود و استقبالی از خرید نمی‌شود. این چنین که بنا به گفته فعالان این صنف، برخی از خانواده‌ها به طور کلی از خرید میوه صرف‌نظر می‌کنند.

سبد مصرفی خانوار در انتظار میوه‌های نوبرانه

میوه گران، کمیاب و بدون کیفیت

گفتنی است در این روزهای بهاری که آغاز فصل ورود میوه‌های نوبرانه است، مردم بازار با دو دسته میوه مواجه هستند. نخست همان میوه‌های زمستانی که فصلشان رو به اتمام است و به دلیل کمیابی گران یا بدون کیفیت هستند و دوم میوه‌هایی که تازه به بازار آمده و به دلیل آنکه در آغاز فصل هستیم، هنوز جزو نوبرانه‌ها بوده و گران عرضه می‌شوند. با این اوصاف خرید هر دو دسته از میوه از لحاظ گرانی، کیفیت و کمیابی معضل محسوب می‌شود و همین موارد، عاملی برای شدت یافتن قیمت میوه شده است.

حال برخی از فعالان این بازار، دلیل چنین شرایطی را به نبود نظارت کامل و مدیریت صحیح مرتبط می‌کنند. برخی دیگر معتقدند که به علت کمیابی نوبرانه‌ها، بعضی از میوه‌فروش‌ها از این موضوع سوءاستفاده کرده و قیمت‌ها را افزایش داده‌اند. عده‌ای دیگر این قیمت‌ها را طبیعی قلمداد کرده، می‌گویند: میوه نوبرانه ابتدای ورود به بازار، قیمت بالایی دارد و چون هنوز فراوان نشده، هرچه به سمت تابستان می‌رویم، قیمت کاهش پیدا می‌کند. حتی گفته می‌شود میوه‌های نوبرانه نسبت به سال گذشته افزایش قیمت ندارد و روزبه‌روز در حال کاهش است.

در این حال برخی از میوه‌ها نیز با یدک کشیدن عنوان ارگانیک با قیمت‌های بسیار بالا عرضه می‌شود. این میوه‌های کمیاب سالم که بنا بر اظهارنظرها کود شیمیایی را لمس نکرده‌اند، آن‌قدر قیمت دارند که در همه مغازه‌ها یافت نمی‌شود و برخی از فروشگاه‌های خاص در مناطقی از شهرها، اقدام به فروش می‌کنند؛ درحالی‌که بنا بر گفته برخی کارشناسان، میوه ارگانیک اصلاً به معنای واقعی در بازار وجود ندارد، چراکه فقط زمین کاشت میوه ارگانیک نیازمند چندین ماه آماده‌سازی شرایط است.

سبد مصرفی خانوار در انتظار میوه‌های نوبرانه

گرانی میوه غیرطبیعی نیست

رسول محمدی، فعال بازار میوه در این‌باره به ایمنا می‌گوید: در شرایط فعلی، افزایش نرخ انواع میوه همراه با گرانی دیگر اقلام غذایی موضوعی است که چندان غیرطبیعی به نظر نمی‌رسد و از آن مواردی است که کم و بیش، مردم به آن عادت دارند. زمانی که مردم هر روز با گرانی یکی از اقلام غذایی ضروری روبه‌رو می‌شوند، واضح است که تحمل گرانی نوبرانه‌ها زیاد برای آن‌ها سخت نیست.

وی اضافه می‌کند: ظاهراً تنها راهکار عده‌ای برای مقابله با چنین شرایطی، خرید کمتر است یا آنکه به‌طورکلی از خرید صرف‌نظر کنند که از وضعیت کسادی بازار میوه هم می‌توان به این حقیقت پی برد.

فعال دیگری نیز با بیان اینکه قیمت میوه، سبزی و سبزیجات با افزایش بی‌سابقه‌ای همراه شده است به ایمنا می‌گوید: کمتر خانواده‌ای گوجه سبز ۱۲۰ هزار تومانی و توت فرنگی ۱۰۰ هزار تومانی را خرید می‌کند یا اگر هم خریدی انجام شود، در مقدار کم و به دفعات اندک انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان می‌کند: به این ترتیب، بازار میوه از هفته‌های ابتدایی امسال، کسادی قابل توجهی را پشت سر گذاشته است. حتی در ایام نوروز هم به علت کاهش رفت و آمدها، از خرید میوه استقبالی نشد.

مردم میوه گران نخرند

نوروزعلی اسماعیلی، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار اصفهان با اشاره به گرانی میوه در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: با وجود آنکه نرخ نوبرانه‌ها نسبت به اوایل فصل ارزان‌تر شده، اما هنوز هم گران است و مردم توان خرید ندارند.

وی اضافه می‌کند: هرچه به فصل گرما نزدیک‌تر شویم، قیمت میوه ارزان‌تر می‌شود. به‌عنوان‌مثال قیمت گوجه سبز تا هفته گذشته ۱۶۰ تا ۲۰۰ بود، اما امروز به ۱۰۰ هزار تومان هم رسیده است.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار اصفهان تصریح می‌کند: میوه‌هایی مانند گیلاس و زردآلو هنوز در بازار اصفهان نیامده، ولی احتمالاً در اوایل ورودشان با گرانی همراه باشند. میوه‌هایی مانند سیب و پرتقال هم با توجه به سردخانه‌ای بودن از کیفیت پایین برخوردار هستند.

سبد مصرفی خانوار در انتظار میوه‌های نوبرانه

اسماعیلی تأکید می‌کند: همیشه در اوایل فصل، قیمت میوه‌های نوبرانه گران بوده اما امسال به علت شرایط آب‌وهوایی و سرمازدگی بخشی از میوه‌ها، قیمت‌ها گران‌تر شده است. حتی قیمت گرمک هم که به ۱۳ هزار تومان رسیده، به نسبت گران است و باید ارزان‌تر شود. با وجود سرمازدگی و کمیابی، برخی از فعالان بازار از این موضوع سوءاستفاده کردند و میوه را گران‌تر می‌فروشند.

وی ادامه می‌دهد: به غیر از مواردی مانند سرمازدگی و کمیابی میوه، واسطه‌ها و دلالان هم از عاملان گرانی این نوع میوه‌ها هستند. این دلالان تا زمانی که میوه را دست به دست به مصرف کننده برسانند، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. بنابراین مردم اگر خواهان خرید میوه با نرخ کمتر هستند، به میدان‌های میوه رجوع کنند؛ زیرا خرید از خرده‌فروش‌های سطح شهر، نسبت به بازارهای روز، گران‌تر تمام می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار اصفهانی خاطرنشان می‌کند: به غیر از علت‌های اشاره شده، گرانی هزینه‌ها مانند دستمزد کارگران، افزایش نرخ کرایه حمل و نقل و گرانی سبدهای میوه از جمله مواردی محسوب می‌شود که باعث افزایش نرخ میوه شده‌است. اگر میوه‌ها دچار سرمازدگی دوباره نشود و مردم هم کمی صبور باشند، قطعاً با فراوانی عرضه، به زودی با قیمت میوه در بازار ارزان خواهد شد.

گزارش از: نفیسه زمانی‌نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 571696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.