از افزایش پیک‌های ترافیک در شهر اصفهان تا کمبود تجهیزات پلیس

ترافیک یکی از مباحث چالش برانگیز در تردد شهروندان در شهرهای بزرگی همچون اصفهان است و علی‌رغم تدابیر اندیشیده شده برای رفع آن به نظر می‌رسد همچنان این مشکل ادامه دارد و روزبه‌روز هم بر آن افزوده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با افزایش تعداد خودروها، خیابان‌های بیشتری در شهرها احداث و تعداد بیشتری نیروی پلیس راهنمایی و رانندگی بکارگیری شد؛ چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و اتوبان‌ها افزایش یافت و دوربین‌های کنترل ترافیک به عنوان دیگر ابزار کاربردی مورد استفاده قرار گرفت اما این اقدامات نیز نتوانست گره‌های ترافیکی شهرها را به صورت کامل باز کند.

در شهر اصفهان شروع سال ۱۴۰۱ با بازگشایی مدارس و کاهش ساعت کاری ادارات همراه بود و دو پیک ترافیکی جدید به ترافیک عصرگاهی این شهر اضافه کرد تا جایی که در ساعت‌های اول صبح و شب بسیاری از خیابان‌ها و معابر شهر با ترافیک سنگین و حتی توقف خودروها روبه‌رو هستند.

سرهنگ محمدرضا محمدی؛ رئیس پلیس راهور استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا راهکار ساماندهی به پیک‌های سنگین ترافیکی اصفهان را رفع چالش‌های حمل‌ونقل عمومی، تغییر ساعت کاری ادارات، ساماندهی سرویس‌های مدارس و خرید تجهیزات مدیریت و کنترل ترافیک می‌داند. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

بازگشایی مدارس و تغییر ساعت کار ادارات در ماه رمضان ترافیک شهر را دوچندان کرد، نظر شما در این باره چیست؟

چند عامل مهم و اصلی در مدیریت ترافیک تأثیرگذار هستند، نخست توسعه حمل‌ونقل عمومی همچون تاکسی، مترو و اتوبوس و دوم اعمال محدودیت برای خودروهای شخصی است. از شروع سال جدید تاکنون چند مسئله با هم دست به دست هم داده و این شرایط ترافیک را به اصفهان تحمیل کرده است که در سه پیک صبح در هنگام بازگشایی مدارس و در زمان تعطیلی ادارات، شهر اتفاق می‌افتد و ترافیک عصرگاهی که قبلاً هم داشتیم، اکنون ادامه دارد و در آینده نیز خواهیم داشت.

در همه جای دنیا برای خودروهای شخصی برخی محدودیت‌ها اعمال می‌شود، اگر در خیابان‌ها و معابر اصفهان آمار بگیریم، می‌بینیم اکثر خودروهای شهر یا تک سرنشین هستند و یا نهایتاً پدر یا مادری را می‌بینیم که نقش سرویس مدرسه را به عهده دارند و فرزندشان را به مدرسه می‌برند زیرا سرویس‌های مدارس ساماندهی نشدند و نتوانستند نقش خود را در جابه‌جایی دانش‌آموزان به خوبی انجام دهند بنابراین به نظر می‌رسد که بعد از کرونا و بازگشایی مدارس، یکی دیگر از دلایل مهم و عمده اضافه شدن دو پیک صبح و ظهر به ترافیک شهر، ساماندهی نشدن سرویس‌های مدارس است و به دلیل آنکه سرویس مدارس فعال نشدند، خانواده‌ها خودشان فرزندان را به مدرسه می‌برند و این شرایط تقاضای سفر را به شدت بالا برده و طبیعی است وقتی تقاضای سفر در ساعتی از روز در یک محل و منطقه بالا برود در آنجا ترافیک خواهد بود. به این نکته هم باید توجه شود که ظرفیت معابر نیز محدودیت‌ها و اندازه مشخصی دارد و وقتی از این ظرفیت بگذریم به ترافیک، تراکم و گاهی حتی به توقف خودروها می‌رسیم.

برای رفع این مسائل چه باید کرد؟

برای رفع این چالش نیاز است که حمل‌ونقل عمومی را در شهر اصفهان به شکل بسیار ویژه و در خور شأن اصفهان که در حال افزایش جمعیت و گسترش است، به روزرسانی و توسعه دهیم همان‌طور که در برخی کشورهای دنیا حرکت قطارها، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی آنچنان منظم و با برنامه است که مسافران به راحتی و با خیال آسوده می‌توانند برای سفر خود برنامه‌ریزی کنند و با کمترین هزینه سفر درون شهری خود را انجام دهند در حالی که اکنون مردم اعتماد چندانی به حمل‌ونقل عمومی ندارند و این شرایط نه تنها در اصفهان بلکه به شکل کلی در همه کشور دارد یعنی آن‌طور که شهروندان انتظار دارند، نمی‌توانند با خیال راحت صبح از خانه بیرون بیایند و با اتوبوس یا تاکسی و مترو به موقع به مقصد برسند.

مسیرها و تعداد اتوبوس‌ها محدود است، مسئولان شهر نیز اعلام کرده‌اند که تعداد اتوبوس‌ها به اندازه کافی نیست و برخی از آنها نیز دچار نقص فنی یا خراب هستند، مشکلات دیگری هم وجود دارد از جمله اینکه تاکسی‌ها با الگوبرداری از تاکسی‌های اینترنتی، بیشتر دربستی کار می‌کنند و اگر در مسیرها، کسی دربستی سوار نشد، مسافری جابه‌جا نمی‌کنند همه اینها باعث می‌شود شهروندان سراغ خودروهای شخصی بروند و وقتی در خیابان نگاه می‌کنیم تمام خودروها تک‌سرنشین هستند. در مجموع می‌توان گفت که مردم مجبور به استفاده از خودروی شخصی هستند در حالی که اگر حمل‌ونقل عمومی با قیمت مناسب و خیال آسوده در اختیارشان باشد، دلیلی ندارد از خودروی شخصی استفاده کنند که هم باید هزینه سوخت و استهلاک آن را بپردازند و هم احتمال تصادف وجود دارد و نتیجه همین شرایطی است که اکنون می‌بینیم.

آیا زیرساخت‌های بهتر شدن این وضعیت وجود دارد؟

گاهی مردم با دیدن ترافیک به یاد پلیس می‌افتند و انتظار دارند که مشکل با حضور پلیس برطرف شود در حالی که نیروهای پلیس شبانه‌روزی تلاش می‌کنند که به تصادفات رسیدگی و ترافیک را روان کنند اما تجهیزاتی که اکنون برای روان‌سازی ترافیک نیاز است را در اختیار نداریم به عنوان مثال برای اعمال محدودیت‌های ترافیک از جمله ممنوعیت تردد خودروهای شخصی باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا جایی که اگر قرار شد برخی خودروها مجاز به تردد در شهر نباشند، به محض ورود به خیابان، تجهیزات و سیستم‌های هوشمند آنها را رصد کنند و از طریق دوربین و دیگر ابزارهای مدیریت هوشمند، راننده متخلف جریمه شود و این جریمه از طریق پیامک بلافاصله به فرد اطلاع داده شود تا اثر بازدارندگی داشته باشد و فرد جرأت تکرار آن‌را نداشته باشد.

اگر بنا بر این باشد که تنها نیروهای پلیس متخلفان را جریمه کنند، این یک واقعیت است که تعداد نیروهای پلیس محدود است و این نیروها نیز توان‌شان را بیشتر صرف رسیدگی به تصادفات و رسیدگی به تماس‌های ۱۱۰ می‌کنند چون مأموریت‌های بسیار زیادی در حوزه پلیس راهنمایی و رانندگی داریم و تنها موضوع روان‌سازی ترافیک در دستور کار قرار ندارد بلکه مأموریت‌های متعددی در حوزه پلیس راهنمایی و رانندگی وجود دارد که برای انجام بسیاری از آنها نیاز به تجهیزات بیشتری داریم همان‌گونه که شنیده‌اید در بسیاری از کشورهای دنیا، پلیسی در خیابان دیده نمی‌شود زیرا تجهیزاتی در خیابان‌ها نصب شده است که با نظارت بر رانندگان، ترافیک را کنترل می‌کنند و در نهایت پلیس نیز مأموریت اصلی خود را انجام می‌دهد.

در هر صورت از نظر تجهیزات بسیار ضعیف هستیم که باید این بخش با سرعت بسیار بیشتری تقویت شود وگرنه این شرایط را باید همچنان تجربه کنیم، تعداد این تجهیزات را هم ارزیابی نکرده‌ایم و نمی‌توانیم آمار مشخصی اعلام کنیم زیرا این موضوع بیشتر در حوزه مسئولیت شورای ترافیک استان و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قرار دارد و پلیس تنها اعمال قانون و نظارت را انجام می‌دهد، موضوع تجهیزات و زیرساخت‌ها در حوزه پلیس نیست.

افزایش دو بار ترافیکی به خیابان‌های شهر، تأثیری در افزایش تصادفات و تخلفات داشته است؟

بله قطعاً در آمار حوادث تأثیرگذار بوده است، همین چند روز قبل بود که در ساعت شش و نیم تا هشت صبح نزدیک به ۱۳۰ تصادف داشتیم و چند تیم پلیس راهور تنها مأمور بررسی تصادفات شدند، به محض اینکه یک بارندگی اتفاق می‌افتد و معابر را لغزنده می‌کند، آمار تصادفات به شکل تصاعدی افزایش پیدا می‌کند به ویژه تصادفات خسارتی که در مدت کمتر از یک ساعت و نیم ۱۱۳ تصادف خسارتی و ۱۰ تصادف جرحی در شهر اصفهان گزارش شد.

برای رسیدگی به این حجم از تصادفات، چندین تیم خودرویی نیاز است که موضوع را بررسی کنند، تشخیص دهند، کروکی بکشند، تحویل دو طرف دهند و مشکل را رفع و رجوع کنند، به همین دلیل است که می‌گوئیم مأموریت پلیس تنها این نیست که در تقاطع‌ها بایستد و ترافیک را روان و خودروها را به این طرف و آن طرف هدایت کند بلکه ما مأموریت‌های متعددی در این حوزه داریم و هرچه‌قدر هم نیروی انسانی اضافه کنیم آن‌طور که تجهیزات هم در پیشگیری از تصادف و هم روان‌سازی ترافیک تأثیرگذار است، حضور نیروی انسانی پلیس آن‌قدر نمی‌تواند اثرگذار باشد.

پیش‌بینی می‌کنید تا زمان تعطیلی مدارس، ترافیک شهر با همین شدت ادامه داشته باشد؟

البته در جلسه اخیر شورای ترافیک استان در این باره تصمیمات بهتری گرفته شد اما در هر صورت اجرای تصمیمات و خرید تجهیزات مورد نیاز، ممکن است زمان‌بر باشد بنابراین به مدارس و والدین توصیه می‌کنیم سرویس دانش‌آموزان را ساماندهی کنند و این موضوع را بپذیرند که اگر قرار باشد رفت و آمد دانش‌آموز با یک خودرو انجام شود، همین اتفاقات می‌افتد. سازمان تاکسیرانی هم در ساماندهی سرویس‌های مدارس می‌تواند بسیار اثرگذار باشد، خانواده‌ها نیز می‌توانند با هماهنگی والدین در مسیرهای مشترک چند دانش‌آموز را به مقصد برسانند تا تعداد خودروهای شخصی که دانش‌آموزان را به مدرسه می‌برد کمتر شود همچنین باید ساعات شروع به کار یا تعطیلی ادارات و مدارس با هم فاصله داشته باشد.

برای موضوع خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در فصل تابستان هم تدبیری اندیشیده شده است؟

یکی از سربازان پلیس راهور سال گذشته که قطعی برق در تقاطع‌ها باعث خاموشی چراغ‌های راهنمایی و ایجاد مشکل ترافیک در تقاطع‌ها می‌شد، طرح ابتکاری ارائه داد که مورد استقبال قرار گرفت و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری نیز از این طرح حمایت کرده و قرار است با تأمین هزینه‌های اجرای این طرح از سوی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، چراغ راهنمایی حدود ۵۰ تقاطع اصلی در شهر باطری‌دار شوند و امیدواریم به سرعت این طرح اجرا شود، در این صورت پس از قطعی برق مناطق، باطری چراغ راهنمایی تقاطع‌های اصلی دو سه ساعتی روشن می‌ماند. این اتفاق هم برای نخستین بار در اصفهان رخ می‌دهد.

طرح باطری‌دار کردن چراغ راهنمایی تقاطع‌ها به فصل خاموشی برسد؟

امیدواریم که این مشکل هم به شرایطی که اکنون داریم، اضافه نشود اگر خاموشی‌ها نیز به این ترافیکی که صبح‌ها و ظهرها داریم تحمیل شود، مشکل ترافیکی شهر چند برابر می‌شود و مردم بیشتر اذیت می‌شوند البته ما پای کار خواهیم بود و به شکل جهادی تلاش می‌کنیم که مردم در ایمنی و آرامش بیشتری تردد کنند.

کد خبر 571570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.