شهید شیرودی، دانش‌آموخته مکتب مالک اشتر

شهید مصطفی چمران، او را ستاره درخشان جنگ کردستان نامید، خلبان انقلابی هوانیروز که بالاترین ساعت پرواز در جنگ در جهان را داشت و با وجود بیش از ۴۰ بار سانحه و بیش از ۳۰۰ مورد اصابت گلوله به بالگردش، باز سرسختانه جنگید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هشتم اردیبهشت‌ماه سالروز آسمانی شدن خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی است، او که دی‌ماه ۱۳۳۴ در روستای بالاشیرود تنکابن متولد شد، سال ۵۱ با ورود به ارتش و استخدام در هوانیروز پس از طی دوران مقدماتی خلبانی در تهران و خلبانی با بالگرد کبری در اصفهان برای ادامه خدمت خود به کرمانشاه منتقل شد، این انتقال، فصل مبارزات انقلابی شهید شیرودی را در جریان پیروزی انقلاب اسلامی رقم زد.

شهید شیرودی پس از پیروزی انقلاب اسلامی این بار در جبهه مبارزه با منافقان و معاندان در دفاع نظام جمهوری اسلامی با لباس بسیجی خلبانی در سنگر حفظ امنیت مرزهای کشور به ویژه در شمال غرب، نام خود را به عنوان یکی از چهره‌های مهم در ایجاد امنیت در این منطقه ثبت کرد، شهید شیرودی با نقش تعیین کننده در آزادسازی پاوه، نمره قبولی در امتحان مهم مبارزه با ضد انقلاب گرفت.

در خاطرات شهید چمران درباره او آمده است: «من خاطرات بسیاری با شهید شیرودی دارم و از روزهای اولی که در کردستان شروع به نبرد کردیم، وی از طرف هوانیروز با ما همکاری می‌کرد. او یکی از خلبانانی بود که واقعاً از ستاره‌های درخشان مبارزات کردستان بود. به‌خاطر دارم که با هلی‌کوپتر خود مثل یک جت عمل می‌کرد. هنگام هجوم به دشمن، بدنه هلی‌کوپتر را کج می‌کرد و به‌صورت مایل، شیرجه می‌رفت. دشمن را زیر رگبار گلوله می‌گرفت و با آن وحشتی که درون دشمن ایجاد می‌کرد، بزرگ‌ترین ضربات را به آنان می‌زد. زمانی‌که نیروهای ارتش در نزدیکی سقز در محاصره و کمین دشمن قرار گرفته بودند، وی با تاکتیک‌های شجاعانه توانست آنان را از کمین دشمن نجات دهد.»

خبرنگار ژاپنی پرسید: شما تا چه هنگام حاضرید بجنگید؟ شیرودی خندید، سرش را بالا گرفت و گفت: ما برای خاک نمی‌جنگیم ما برای اسلام می‌جنگیم تا هرزمان که اسلام در خطر باشد. این را گفت و رفت. خبرنگاران حیران ایستادند، از هم پرسیدند: خلبان شیرودی کجا می‌رود؟ هنوز مصاحبه تمام نشده است! شیرودی همان‌طور که می‌رفت، برگشت، لبخندی زد و بلند گفت: صدای اذان می‌آید، وقت نماز است.

امام خمینی (ره) در مورد شهادت شهید شیرودی گفت: او آمرزیده است، فرمانده معظم کل قوا در زمان شهادت شهید شیرودی این سردار رشید اسلام را شخصیتی مکتبی، مؤمن و مبارز در راه خدا توصیف کردند، بی‌شک شهید شیرودی در سنگر خدمت و دفاع از ولایت از دانش‌آموختگان مکتب مالک اشتر بود و علی زمان خود را تا نثار خون خود پای درخت انقلاب اسلامی تنها نگذاشت.

کد خبر 571465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.