کمبود نیروی متخصص برای زنده‌گیری حیات‌وحش در سراسر ایران

سرپرست معاونت محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه ۸۰درصد چارت نیروهای محیط‌زیست در بسیاری از استان‌ها خالی است، گفت: اعتبار محیط‌زیست در لوایح بودجه سنواتی کشور بسیار اندک است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «حسن اکبری» درباره اینکه چرا فقط دو تفنگ بیهوشی در استان مازندران وجود دارد، اظهار کرد: در شرایطی قرار داریم که محیط‌زیست، وزن اندکی از اعتبارات کشور را به خود تخصیص داده است؛ به نحوی که اکنون در بسیاری از ادارات سازمان محیط‌زیست در شهرستان‌های کشور که پاسگاه‌های محیط‌بانی نیز در آن وجود دارد، صرفاً دو یا سه نیرو حضور دارند. این مسئله اولاً باعث می‌شود که حجم کارهای تعریف شده برای برخی نیروهای سازمان محیط‌زیست در شهرهای مختلف کشور، بیش از حد توان این نیروها باشد و ثانیاً در بسیاری از مناطق ایران با کمبود نیروهای متخصص برای بسیاری از امور از جمله زنده‌گیری حیات‌وحش مواجه باشیم.

وی افزود: استفاده از تفنگ بیهوشی به افراد کارآزموده، متخصص و ترجیحاً دام‌پزشک نیاز دارد و حتی در صورت وجود تفنگ بیهوشی در یک منطقه به تعداد کافی، بازهم این طور نیست که همه افراد بتوانند از آن استفاده کنند. یعنی همان طور که ما با کمبود امکاناتی مانند سلاح بیهوشی مواجه هستیم، در بسیاری از موارد با معضلات ناشی از کمبود نیرو نیز دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ به نحوی که ما در بسیاری از شهرستان‌ها با کمبود نیروهای لازم برای انجام امور تخصصی از جمله زنده‌گیری حیات وحش روبه‌رو هستیم.

در روز حادثه، دامپزشک متخصص مازندران، به سمنان اعزام شده بود

سرپرست معاونت محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست درباره علت عدم تأمین نیروهای مورد نیاز سازمان حفاظت محیط زیست در سال‌های اخیر توضیح داد: در چند سال گذشته تلاش‌های زیادی از سوی مسئولان سازمان‌های برنامه و بودجه و امور استخدامی برای افزایش تعداد مجوزهای استخدامی سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه‌های مختلف صورت گرفته است، اما این تلاش‌ها نتوانسته کمبود بسیار زیاد ما در زمینه نیروهای تخصصی را جبران کند؛ به نحوی که ۸۰ درصد چارت نیروهای محیط زیست در بسیاری از استان‌ها خالی است و در چنین شرایطی طبیعی است که در برخی موارد ما با کمبود دامپزشک متخصص برای استفاده از سلاح بیهوشی مواجه شویم.

وی در ادامه تاکید کرد: زمانی استفاده از سلاح بیهوش کننده برای زنده‌گیری حیات‌وحش منجر به موفقیت می‌شود که یک فرد دامپزشک خبره از این سلاح استفاده کند. اتفاقاً در استان مازندران نیز یک دامپزشک متخصص برای استفاده از این سلاح حضور داشت، ولی ما به دلیل اهمیت مسئله زایمان یوزپلنگ «ایران»، این دامپزشک را در روز حادثه تلف شدن پلنگ قائم‌شهر، برای انجام مأموریت به استان سمنان فرستاده بودیم و ایشان در آن روز در مازندران حضور نداشت.

بسیاری از دامپزشکان محیط‌زیست قصد دارند از سازمان خارج شوند

نکته دیگری که اکبری به آن اشاره کرد، این است که نه تنها بسیاری از دامپزشک‌های متخصص سازمان حفاظت محیط‌زیست که توانایی زنده گیری حیات وحش را دارند، از این سازمان خارج شده‌اند، بلکه تعداد زیادی از دامپزشکان باقیمانده در سازمان نیز قصد خروج از محیط زیست را دارند؛ زیرا اکنون درآمد دامپزشکان بخش خصوصی که به درمان حیوانات خانگی می‌پردازند، بسیار بیشتر از دامپزشکان زیر نظر سازمان محیط زیست است که در زمینه حیات وحش فعالیت می‌کنند. بنابراین بسیاری از دامپزشکان محیط زیست ترجیح می‌دهند که برای کسب درآمد بیشتر، هرچه زودتر از این سازمان خارج شوند.

سرپرست معاونت محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست در توضیح بیشتر این مساله گفت: اساساً حقوق نیروهای مختلف سازمان حفاظت محیط زیست نسبتاً اندک است و در چنین شرایطی حقوق پایین دامپزشکان زیر نظر سازمان نیز به هیچ وجه قابل قبول نیست. همین مساله باعث می‌شود که بسیاری از دامپزشکان سازمان بعد از اینکه مهارت و تجربه لازم را پیدا می‌کنند، از محیط زیست خارج می‌شوند و این روند منجر به آن شده است که ما در بسیاری از استان‌های کشور با کمبود دامپزشک متخصص مواجه باشیم.

کشته شدن پلنگ قائم‌شهر به دست رئیس اداره محیط‌زیست

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در تشریح گوشه‌هایی از حادثه تلخ تلف شدن پلنگ قائم‌شهر، گفته است که مرکز استان مازندران دارای دو قبضه سلاح بیهوشی است، اما به دلیل ترافیک شهرهای شمالی، فرد آموزش دیده برای استفاده از این سلاح‌ها به همراه اسلحه بیهوشی در زمان مناسبی به قائم‌شهر نرسید و با توجه به اینکه پلنگ حاضر در صحنه به افراد مختلف حمله می‌کرد، رئیس اداره حفاظت محیط زیست قائم‌شهر پس از رؤیت پلنگ در فاصله دو متری خود ناچار شد به این حیوان شلیک کند.

اکبری ضمن تأیید تلویحی این مسئله با اشاره به جزئیات دیگری از حادثه تلف شدن پلنگ قائم‌شهر گفت: مسئولان اداره کل محیط‌زیست استان مازندران بعد از با خبر شدن از حضور یک قلاده پلنگ در خیابان‌های قائم‌شهر، ابتدا به دامپزشک متبحر این استان که یک قبضه سلاح بیهوشی در اختیار او قرار گرفته است، مراجعه می‌کنند. اما چون این فرد در دسترس نبود و برای مأموریت به سمنان رفته بود، مسئولان اداره کل مازندران ناچار می‌شوند که به سراغ دومین فرد آموزش دیده در این استان بروند و مدتی زمان می‌برد تا این فرد به همراه دومین قبضه سلاح بیهوشی موجود در استان در صحنه حاضر شود.

علت استفاده نیروهای محیط زیست از سلاح جنگی

سرپرست معاونت محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست در ادامه توضیحات خود درباره جزئیات حادثه تلف شدن پلنگ قائم‌شهر گفت: زمانی که نیروهای محیط زیست به همراه فرد آموزش دیده برای استفاده از سلاح بیهوشی در صحنه حاضر شدند، پلنگ در لابه‌لای درختان یک باغ پنهان شده بود، به نحوی که حتی نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست تلاش کردند با استفاده از یک هلی‌شات، پلنگ را در این باغ پیدا کنند. بعد هم وقتی پلنگ در تصاویر هلی شات دیده نمی‌شود، نیروهای انتظامی و محیط‌زیست گمان می‌کنند که این حیوان از باغ خارج شده است، اما این اتفاق نیفتاده بود.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی دو نفر از عوامل نیروی انتظامی از روی یکی از دیوارهای باغ می‌پرند تا بتوانند ارزیابی دقیق‌تری از موقعیت پلنگ داشته باشند، اما ناگهان پلنگ به آنها حمله می‌کند و در همین صحنه این دو نفر زخمی می‌شوند. سپس با توجه به اینکه در این لحظه پلنگ قصد دارد به سایر انسان‌های حاضر در صحنه نیز حمله کند، متأسفانه یکی از همکاران محیط زیست ناچار می‌شود با سلاح جنگی و از فاصله نزدیک به پلنگ شلیک کند.

نکته تأسف باری که از مجموع صحبت‌های اکبری و سایر مسئولان سازمان محیط زیست درباره جزئیات حادثه تلف شدن پلنگ قائم‌شهر مشخص می‌شود، این است که حفاظت از محیط زیست و حیات وحش ایران آن چنان با کمبود نیرو مواجه است که اگر یک دامپزشک برای رسیدگی به یوزپلنگ در حال زایمان «ایران» به استان سمنان برود، در آن صورت استان مازندران با کمبود فرد متخصص برای استفاده از تفنگ بیهوشی مواجه می‌شود و بعد هم زمان زیادی طول می‌کشد تا فردی دیگر برای به‌کارگیری سلاح بیهوشی در سطح استان پیدا شود؛ تمام این اتفاقات نیز در مازندرانی رخ داده است که اهمیت حفاظت از حیات وحش آن بر هیچکدام از دلسوزان کشور پوشیده نیست.

در این میان، سرپرست معاونت محیط طبیعی سازمان محیط زیست تأسف‌بار بودن تبعات کمبود نیرو در سازمان متبوع خود را پذیرفت و اظهار کرد: متأسفانه ما در تمام استان‌های کشور با کمبود نیروی متخصص برای حفاظت از محیط زیست مواجه هستیم و شرایط برای رسیدگی به حیات وحش ما به قدری نامناسب است که با وجود اینکه ایران دارای ۲۰۰ گونه پستاندار است، ولی در ستاد مرکزی سازمان محیط زیست فقط چهار نیرو، تمام برنامه‌های پستانداران در سراسر کشور را رصد می‌کنند. این در حالی است که با توجه به حساس بودن مساله یوزپلنگ ایرانی، یک کارشناس خبره فقط باید به برنامه‌های این گونه ارزشمند پستاندار ما توجه کند.

اقبال لازم برای بهبود امکانات محیط‌زیست وجود ندارد

اما در این وضعیت بسیار نامناسب کمبود نیرو و امکانات در سازمان حفاظت محیط‌زیست، سوال مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که مدیران دوره جدید، چه برنامه‌ای برای تحقق شعار رئیس خود یعنی علی سلاجقه، مبنی بر لزوم قدرتمند کردن نهاد اصلی متولی حفاظت از طبیعت ایران دارند؟ البته سوال مهمتر این است که اساساً بودجه سازمان حفاظت محیط‌زیست در چند سال گذشته چقدر بوده است که اکنون شاهد بروز چنین وضعیت فاجعه باری در این سازمان هستیم؟ در واقع، ارزش لزوم حراست از طبیعت و حیات وحش ایران برای برخی مسئولان کشور چقدر است که بودجه سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان این قدر پایین است؟

اکبری گفت: تمام رؤسای سازمان محیط زیست در دوره‌های گذشته، تلاش‌های خود را برای بهبود وضعیت نیروها و امکانات این سازمان انجام داده‌اند و آقای سلاجقه هم در همین راستا گام برمی‌دارد، اما در سمت مقابلِ ما نیز باید تمایل لازم برای بهتر کردن شرایط سازمان محیط زیست وجود داشته باشد. در واقع، ما باید ببینیم که آیا مسئولان سازمان محیط زیست برای ارتقای سطح بودجه و امکانات این سازمان پیگیری نکرده‌اند، یا اینکه در طرف مقابل، اقبال لازم برای این مساله وجود نداشته است. در پاسخ به این سوال هم شما مطمئن باشید مسئولان سازمان در دوره‌های گذشته پیگیری‌های زیادی را برای بهبود وضعیت امکانات و نیروهای محیط زیست انجام داده‌اند.

وی در ادامه تاکید کرد: سازمان محیط زیست در سال‌های اخیر اقدامات زیادی برای ارتقای سطح مهارتی کارشناسان خود انجام داده و به ویژه در زمینه زنده‌گیری حیات وحش، آموزش‌های زیادی به دامپزشکان متخصص ارائه کرده است، اما متأسفانه ما همچنان با کمبود نیروهای متخصص دست و پنجه نرم می‌کنیم و در چنین شرایطی قطعاً حمایت‌های دولتی برای افزایش بودجه، امکانات و مجوزهای استخدامی سازمان محیط زیست باید بیشتر شود.

دست سازمان محیط‌زیست در مجلس به جایی نمی‌رسد

سرپرست معاونت محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست با تاکید بر اینکه رؤسای قبلی این سازمان تلاش‌های زیادی را برای ارتقای سطح بودجه و امکانات و افزایش تعداد نیروهای محیط زیست انجام داده‌اند، اظهار کرد: رؤسای قبلی سازمان حفاظت محیط‌زیست همگی افرادی مطالبه‌گر بوده‌اند و مکاتبات زیادی را برای بهبود وضعیت این سازمان انجام داده‌اند، اما متأسفانه اعتباری که در عمل برای محیط‌زیست کشور در نظر گرفته می‌شود، بسیار پایین است. این در حالی است که امروزه همه مسئولان در اظهارات خود بر اهمیت محیط زیست تاکید دارند، اما در عمل وزن و اعتبار زیادی برای محیط زیست کشور در نظر گرفته نمی‌شود.

وی تصریح کرد: وزن و اعتبار محیط‌زیست در لوایح بودجه سنواتی کشور بسیار اندک است و این در حالی است که ما در بسیاری از موارد تلاش کرده‌ایم که در کنار فرهنگ سازی، اعتبارات لازم برای حفاظت از محیط زیست و حیات وحش کشور را در لایحه بودجه بیاوریم، اما متأسفانه در برخی موارد، بعضی ردیف‌های پیشنهادی ما برای تأمین اعتبارات محیط زیست در مجلس حذف می‌شود یا کاهش می‌یابد و دست ما هم در مجلس به جایی نمی‌رسد.

به گزارش ایمنا، در سال‌های اخیر بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست بارها نسبت به کمبود امکانات و نیرو در سازمان محیط‌زیست هشدار دادند، اما متأسفانه در بسیاری از این موارد هشدارهای فعالان محیط‌زیست جدی گرفته نشده است و هر بار شاهد آن هستیم که کمبودهای سازمان حفاظت محیط زیست، یک فاجعه تلخ زیست محیطی در گوشه و کنار کشور به بار می‌آورد. آخرین نمونه از این فجایع نیز ماجرای تلف شدن پلنگ قائم‌شهر در روز چهارم اردیبهشت است که این امر حکایت از ضعف شدید نیرو و امکانات در تمام استان‌های کشور به طور مشابه دارد.

کد خبر 571444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.